1. Pengetahuan
Di peringkat
paling asas,
setiap
kanak-kanak
perlu
menguasai
sepenuhnya
kemahiran
literasi
dan
numerasi.
Selain
itu,
penting
bagi
setiap
murid menguasai
mata
pelajaran
teras
seperti
Matematik
dan
Sains.
Murid juga
perlu
didedahkan
kepada
pengetahuan
am yang menyeluruh
tentang
Malaysia, Asia, dan dunia
dari
aspek
sejarah,
manusia,
dan
geografi.
Murid juga
digalakkan
mengembangkan
pengetahuan
dan
kemahiran
dalam
bidang
lain seperti
seni,
muzik,
dan
sukan.
2. Kemahiran
Berfikir
Setiap
murid akan
belajar
cara
memperoleh
ilmu
pengetahuan
sepanjang
kehidupan
mereka
(menerapkan
perasaan
ingin
tahu
dan
mengamalkan
pembelajaran
sepanjang
hayat)
untuk
membolehkan
mereka
menghubungkan
pelbagai
disiplin
ilmu
dan
mencipta
ilmu
yang baharu.
Setiap
murid perlu
menguasai
pelbagai
kemahiran
kognitif
termasuk
penaakulan
dan
pemikiran
kritis,
kreatif,
serta
inovatif.
Bidang
ini
kurang
diberi
perhatian,
menyebabkan
murid kurang
berupaya
untuk
mengaplikasi
ilmu
pengetahuan
dan
berfikir
secara
kritis
di luar
konteks
akademik.
3. Kemahiran
Memimpin
Dalam
dunia
yang saling
berhubung
kait,
kebolehan
untuk
memimpin
dan
bekerja
dengan
orang lain secara
berkesan
adalah
penting.
Sistem
pendidikan
negara
akan
membantu
setiap
murid mencapai
potensi
sepenuhnya
dengan
mewujudkan
peluang
yang formal dan
bukan
formal, bekerja
dalam
pasukan
dan
mengamalkan
ciri
kepimpinan.
Dalam
konteks
sistem
pendidikan,
kepimpinan
merangkumi
empat
dimensi,
iaitu
keusahawanan,
berdaya
tahan,
kecerdasan
emosi,
dan
kemahiran
berkomunikasi
dengan
berkesan.
4. Kemahiran
Dwibahasa
Setiap
kanak-kanak
menguasai
sekurang-kurangnya
bahasa
Malaysia sebagai
bahasa
kebangsaan
dan
bahasa
perpaduan,
serta
bahasa
Inggeris
sebagai
bahasa
komuniksai
antarabangsa.
Dengan
tahap
penguasaan
bahasa
ini
selepas
menamatkan
persekolahan,
murid sepatutnya
berupaya
menggunakan
bahasa
Malaysia dan
bahasa
Inggeris
dalam
persekitaran
kerja.
Di samping
itu,
Kementerian
akan
menggalakkan
semua
murid untuk
mempelajarai
bahasa
lain sebagai
bahasa
tambahan.
5. Etika
dan
Kerohanian
Sistem
pendidikan
akan
memupuk
etika
dan
kerohanian
dalam
diri
setiap
murid bagi
mendepani
cabaran
yang akan
ditempuhi
dalam
kehidupan
dewasa,
agar mereka
boleh
menyelesaikan
konflik
secara
harmoni,
bijak
membuat
pertimbangan,
berpegang
kepada
prinsip
ketika
berada
dalam
situasi
yang kritikal,
serta
berani
melakukan
sesuatu
yang betul.
Sistem
pendidikan
juga
berhasrat
untuk
membentuk
individu
penyayang
yang dapat
menyumbang
kepada
kesejahteraan
komuniti
dan
negara.
6. Identiti
Nasional
Identiti
nasional
yang kukuh
terikat
dengan
prinsip
Rukunegara
yang diperlukan
untuk
kejayaan
masa depan
Malaysia. Setiap
murid akan
berbangga
dikenali
sebagai
rakyat
Malaysia tanpa
mengira
etnik,
agama atau
status sosioekonomi.
Semangat
patriotik
perlu
dipupuk
dalam
diri
setiap
murid dengan
cara
memahami
sejarah
negara,
dan
berkongsi
aspirasi
yang sama
untuk
masa depan
negara.
Demi mewujudkan
identiti
nasional
yang sebenar,
semangat
kukuh
cintakan
tanah
air diperlukan.
Identiti
nasional
akan
dapat
dicapai
bukan
hanya
melalui
belajar
memahami,
tetapi
juga
menerima
serta
menghayati
hakikat
kepelbagaian.
No comments:
Post a Comment