Calon hendaklah menjawab berdasarkan kerangka jawapan di bawah.
Format
|
Perincian
|
Markah Penuh
|
Pengenalan
|
1.
Pengenalan
Jelaskan latar belakang
peristiwa hijrah.
|
5 markah
|
Isi dan Huraian
|
2.
Pemahaman
Peristiwa hijrah Nabi
Muhammad s.a.w. ke Madinah.
(i) Hujah menolak
tuduhan orientalis Barat bahawa Hijrah Nabi Muhammad s.a.w. adalah suatu
pelarian.
(ii)
Kepentingan hijrah dalam sejarah Perkembangan
Islam.
|
30
markah
|
3.
Pemahaman
Terangkan kepentingan Piagam
Madinah kepada peradaban manusia.
|
15
markah
|
|
4.
4.
Mengaplikasi
Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, bagaimanakah semangat Hijrah dapat membantu
pembentukan insan yang berakhlak mulia dalam kalangan pelajar?
|
15 markah
|
|
5.
Menilai
Pada pendapat
anda, apakah kejayaan yang telah dicapai oleh negara kita setelah
mengamalkan konsep Hijrah.
|
10
markah
|
|
6.
Menjana idea
(i)
Apakah cabaran
yang dihadapi oleh negara kita dalam proses melahirkan modal insan yang berakhlak mulia?
(ii) Cadangkan
langkah-langkah untuk melahirkan modal insan yang berakhlak mulia memajukan negara
kita agar mampu merealisasikan Wawasan 2020.
|
5
markah
5 markah
|
|
7. Penerapan nilai murni/iktibar/patriotisme
Nyatakan
nilai-nilai murni daripada peristiwa Hijrah yang dapat diaplikasikan dalam
kehidupan seharian kita.
|
10 markah
|
|
Kesimpulan
|
8.
Rumusan
● Pengetahuan
yang diperoleh
● Iktibar kepada
diri, bangsa dan negara
● Harapan calon
|
5 markah
|
KERTAS 3
1.
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
|
Jelaskan latar belakang peristiwa Hijrah. (m/s 119)
Perpindahan orang Islam
Makkah ke Madinah
Berlaku pada 1 Rabiulawal
bersamaan 12 September 622M
Dilakukan secara rahsia
Secara berperingkat-peringkat
Merupakan satu usaha
memperkukuh kedudukan Islam
Nabi Muhammad s.a.w.
berhijrah bersama Abu Bakar al-Siddiq
Perjalanan mengambil masa
selama lebih kurang 12 hari
Umar bin al-Khattab berhijrah
secara sendirian dan secara terang-terangan
(
Mana-mana 5 isi x 1 m )
|
1
1
1
1
1
1
1
1
( 5 m )
|
2.
(i)
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
(ii)
F1
H1a
F2
H2a
H2b
H2c
H2d
H2e
H2f
H2g
F3
H3a
H3b
H3c
F4
H4a
H4b
H4c
H4d
F5
H5a
H5b
F6
H6a
H6b
H6c
H6d
F7
H7a
H7b
F8
H8a
F9
H9a
H9b
H9c
H9d
H9e
H9f
F10
H10a
F11
H11a
H11b
F12
H12a
|
Peristiwa hijrah Nabi Muhammad s.a.w. ke Madinah.
(m/s120-124)
Hujah menolak tuduhan orientalis Barat bahawa hijrah
Nabi Muhammad s.a.w. adalah suatu pelarian.
( 10 markah)
Hijrah menolak tuduhan
orientalis Barat bahawa hijrah Nabi Muhammad s.a.w. adalah satu pelarian
Jemputan orang Madinah
termeterai melalui perjanjian Aqabah
Perjanjian Aqabah Satu dan
Kedua
Orang Islam diterima dengan
rela
Ketibaan orang Islam disambut
dengan meriah
Orang Islam diberikan tempat
tinggal
Orang Islam dijamin
keselamatan
Orang Madinah menyatakan
persediaan mempertahankan Islam
Nabi Muhammad s.a.w. dilantik
menjadi pemimpin Madinah
Nabi Muhammad s.a.w. diterima
oleh semua masyarakat Madinah
Nabi Muhammad s.a.w. dilantik
sebagai hakim
( mana-mana 5 isi x 1m )
Kepentingan hijrah dalam sejarah perkembangan Islam.
Dakwah Islamiah dapat
dilaksanakan dengan aman
Dilakukan secara terbuka
tanpa berselindung
Menjalinkan hubungan
persaudaraan
Antara orang Islam Makkah
dengan orang Islam di Madinah
Gelaran Muhajirin kepada
orang Islam di Madinah
Gelaran Ansar kepada orang
Islam Madinah yang memberi bantuan
Mereka menyediakan modal
berniaga, tempat tinggal,dan jaminan keselamatan
Sikap toleransi dan
tolong-menolong orang Islam Madinah
Menyebabkan orang Islam
Makkah tidak berasa asing atau rendah diri
Menyatukan golongan yang
berbeza dari segi kedudukan ekonomi dan sosial.
Menyatupadukan penduduk
Madinah
Yang terdiri daripada
pelbagai suku,budaya,dan agama
Mendamaikan suku Aus dan
Khazraj
Melahirkan kehidupan harmoni
di Madinah
Pembinaan masjid di Madinah
Masjid pertama ialah Masjid
Quba’
Diikuti Masjid al-Nabawi
Tempat untuk beribadat,
belajar, bertemu, dan membincangkan masalah yang dihadapi oleh orang Islam
Persekitaran masjid untuk
aktiviti harian seperti berjual beli dibenarkan
Menukarkan nama Yathrib
Madinah al-Munawwarah atau
kota bercahaya
Menjadikan Madinah sebagai
pusat tamadun Islam
Takwim Islam
Kiraan tahun hijrah dalam
takwim Islam
Digunakan pada zaman
pemerintahan Khalifah Umar bin al-Khattab
Digunakan di negara Islam
seperti Malaysia
Sambutan Maal Hijrah untuk
mengingati perjuangan umat Islam
Penubuhan negara Islam
Madinah
Nabi Muhhammad s.a.w. sebagai
ketua negara
Memerintah berdasarkan Piagam
Madinah
Agama Islam menjadi cara
hidup
Merangkumi semua bidang
politik, ekonomi,dan sosial
Sokongan dan pengorbanan
sahabat-sahabat Nabi Muhammad s.a.w.
Abu Bakar al-Siddiq sanggup
bergadai nyawa dan harta untuk melindungi Nabi Muhammad s.a.w. semasa
berhijrah
Ali bin Abu Talib sanggup
tidur di tempat tidur baginda untuk mengelirukan orang Arab Quraisy yang
mengepung rumah baginda
Abdul Rahman bin Auf telah
menyumbangkan hartanya demi membantu masyarakat Islam yang tidak berkemampuan
Abdullah bin Abu Bakar
mengintip kegiatan orang Quraisy yang ingin menjejaki Nabi Muhammad s.a.w.
Amir bin Fuhaidah
membersihkan susu kambing semasa Nabi Muhammad s.a.w. bersembunyi di Gua Thur
Abdullah bin Arqat memandu
perjalanan Nabi Muhammad s.a.w. ke Madinah
Peranan wanita dalam hijrah
Puteri Abu Bakar al-Siddiq,
Asma’ menghantar makanan dan menyampaikan berita tentang gerakan orang
Quraisy di Gua Thur
Ketabahan hati dan kebesaran
jiwa baginda
Sanggup berkorban dan
meninggalkan kesenangan hidup demi Islam
Tidak pernah berputus asa
apabila menempuh kegagalan
Mempamerkan kebijaksanaan
Nabi Muhammad s.a.w.
Menyusun strategi penyebaran
Islam untuk jangka panjang
( Mana-mana 2 isi x 1 m )
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
( 5 m )
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
|
3.
F1
H1a
H1b
H1c
F2
H2a
H2b
H2c
F3
H3a
H3b
F4
H4a
H4b
H4c
H4d
F5
H5a
H5b
H5c
H5d
F6
H6a
F7
H7a
H7b
H7c
H7d
H7e
|
Terangkan kepentingan Piagam Madinah kepada peradaban
manusia. (m/s 128-129)
Politik
Nabi Muhammad s.a.w. menjadi
ketua negara
Nabi Muhammad s.a.w. juga
menjadi ketua hakim
Amalan musyawarah
Perundangan
Undang-undang Islam diguna
secara menyeluruh
Peraturan kekeluargaan
diamalkan
Hukuman adil dan saksama
Ekonomi
Diskriminasi tidak dibenarkan
Riba, penipuan,dan penindasan
ditegah
Agama
Kebebasan beragama
Menghormati sesama agama
Sikap buruk sangka dalam
beragama dilarang
Tidak ada paksaan memeluk
Islam
Sosial
Penduduk Madinah sebagai
ummah
Hidup bersatu,
tolong-menolong, dan bekerjasama
Jauhi perasaan mementingkan
diri
Tidak boleh bertelagah atau
bermusuhan
Pertahanan
Tanggungjawab semua penduduk
Kedudukan Yahudi
Diakui sebagai rakyat Madinah
Hak yang sama dengan orang
lain
Boleh tinggal di Madinah
Menikmati keselamatan /
kebebasan
Kedudukan terpelihara dan
terjamin selagi patuh kepada Piagam Madinah
( Mana-mana 25 isi x 1 m )
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
( 25 m )
|
4.
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
F20
|
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, bagaimanakah semangat
Hijrah dapat membantu melahirkan modal insan yang berakhlak mulia dalam
kalangan pelajar?
Perjuangan menegakkan
kebenaran
Berubah dari sikap pasif ke
arah sikap proaktif
Berubah dari tingkah laku
negatif ke arah tingkah laku yang murni
Berubah dari pemikiran yang
negatif ke arah pemikiran positif
Mempunyai matlamat dan hala
tuju yang jelas dalam hidup
Sentiasa berusaha untuk
mencapai kejayaan
Memiliki semangat
bantu-membantu/tolong-menolong
Meninggalkan amalan buruk
Menanam semangat ingin
berubah
Sanggup mempertahankan ajaran
agama sendiri
Menjalinkan semangat
persaudaraan sesama manusia
Memiliki sikap
hormat-menghormati
Berani untuk menghadapi
cabaran dan rintangan dalam hidup
Memiliki sifat jujur semasa
melaksanakan tugas
Memelihara keharmonian
masyarakat
Memiliki sifat kepimpinan
yang unggul
Berusaha untuk mengkalkan
keamanan negara
Sentiasa sensitif terhadap
isu-isu semasa
Mematuhi undang-undang dan
peraturan negara
Rajin menimba ilmu
pengetahuan
( Mana-mana jawapan yang munasabah )
(Mana-mana
15 isi x 1m )
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
( 15m )
|
5.
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
|
Pada pendapat anda, apakah kejayaan yang telah dicapai
oleh negara kita setelah mengamalkan konsep Hijrah.
Mendapat tempat/dihormati di
peringkat dunia
Kestabilan politik negara
Kemantapan hubungan
antarabangsa
Kemajuan sistem pengangkutan
dan perhubungan
Kemajuan sistem
telekomunikasi
Perkembangan pesat dalam
sektor pertanian
Kemajuan dalam sektor
perindustrian
Perkembangan dalam bidang
ekonomi
Kemajuan dalam bidang
teknologi
Pelaksanaan K-masyarakat
Pelaksanaan K-ekonomi
Menarik kemasukan para
pelancong
( mana-mana jawapan yang munasabah )
(
Mana-mana 10 isi x 1m )
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
( 10m )
|
6.
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
|
(i) Apakah cabaran yang dihadapi oleh negara kita dalam proses melahirkan
modal insan yang berakhlak mulia?
Cabaran globalisasi
Cabaran dunia tanpa sempadan
Pengaruh budaya barat
Tarikan pusat-pusat hiburan
Masalah sosial dalam kalangan
remaja
Masalah penagihan dadah
Masalah pembuangan bayi
Masalah vandalisme
Masalah gengsterisme
Masalah pelacuran
Masalah mak rempit
Mementingkan gaya hidup
materialistik
Mengamalkan sikap
individualistik
Sistem peperiksaan yang
mementingkan peperiksaan
Pengaruh ansur-unsur negatif
khasnya melalui kemudahan internet
Masalah pergaulan bebas
Kurang kemahiran
menyelesaikan masalah
Pengurusan kecerdasan emosi
yang rendah/EQ rendah
( mana-mana jawapan yang
munasabah )
(
Mana-mana 10 isi x 1m )
(ii) Cadangkan langkah-langkah untuk melahirkan modal insan yang
berakhlak mulia demi memajukan negara kita agar mampu merealisasikan Wawasan
2020.
Melengkapkan diri dengan ilmu
pengetahuan
Melengkapkan diri untuk
menghadapi cabaran globalisasi
Menekankan kaedah
penyelesaian masalah dalam kalangan pelajar
Memperketat kawalan aktiviti
negatif di pusat-pusat hiburan
Mengurangkan tekanan peperiksaan
Ibu bapa memantau penggunaan
ICT dalam kalangan anak-anak
Mengeratkan hubungan antara
ibu bapa dan anak, ibu bapa dan guru, dan guru dengan pelajar
Memperbanyak program
berkaitan semangat patriotik/perpaduan dan integrasi kaum di pelbagai
peringkat
( mana-mana jawapan yang
munasabah )
( Mana-mana 10 isi x 1m )
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
(10m)
1
1
1
1
1
1
1
1
(10m)
|
7.
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
|
Nyatakan nilai-nilai murni daripada peristiwa Hijrah
yang dapat diaplikasikan dalam kehidupan seharian kita.
Bersifat inovatif
Bersifat kritis dan kreatif
Berdikari
Memanfaatkan kurniaan Tuhan
Bertoleransi
Bersedia untuk berkorban
Sedia menerima perubahan
Bersemangat inkuiri
Rajin berusaha
Berani menghadapi cabaran dan
rintangan dalam hidup
Mementingkan semangat
perpaduan
Tidak cepat berputus asa
( mana-mana jawapan yang
munasabah )
( Mana-mana 10 isi x 1m )
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
(10m)
|
8.
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
|
Rumusan
Peristiwa Hijrah berlaku atas
beberapa sebab
Nabi berhijrah kerana
penentangan golongan Arab
Jemputan dan kesanggupan
prang Islam Madinah memberikan bantuan merupakan antara faktor kejayaan
Hijrah
Hijrah membolehkan Nabi
Muhammad merangka Perlembagaan Madinah
Perlembagaan Madinah berjaya
menyatupadukan masyarakat Arab
Perpaduan antara kaum penting
untuk menjamin kesejahteraan hidup rakyat sesebuah negara
Pemimpin negara perlu
berusaha untuk memupuk perpaduan kaum dalam kalangan rakyat Malaysia
Kegigihan dan kecekalan Nabi
Muhammad memperjuangkan Islam perlu dicontohi oleh generasi muda
Pembentukan negara mengambil
kira keharmonian hidup pelbagai bangsa di negara ini.
Prinsip dan nilai hidup yang
ditunjukkan oleh Nabi Muhammad s.a.w. dapat menjadi pedoman generasi muda.
( mana-mana jawapan yang
munasabah )
( Mana-mana 10 isi x 1m )
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
|
terima kasih........
ReplyDeletethank you teacher
ReplyDeleteHuraian dan contoh?
ReplyDeleteHuraian dan contoh?
ReplyDeleteassalamualaikum cg boleh tak saya minta cg emelkan jawapan ini kepada saya
ReplyDeletefzhsna01@gmail.com
This comment has been removed by the author.
Deleteassalamualaikum cikgu. boleh saya tau tema utama dia apa
ReplyDeleteassalam cikgu sarah,nk tanye soalan macam ni untuk form 5 takde ke?
ReplyDeletebuto
ReplyDeletemmg tak boleh copy ke?nk buat rujukan untuk sej 3.
ReplyDeletesend email please
ReplyDeleteASSALAMUALAIKUM CIKGU,BOLEH EMELKAN JAWAPAN SEJARAH INI KEPADA SAYA.
ReplyDeletenurulhuda0308@gmail.com
nurulhuda030813@gmail.com(emel yg betul)
Deletecikgu boleh tak emailkan Jawapan sejarah kepada saya di sanjaynair.16@smkpp16.edu.my.... terima kasih
DeleteAssalamualaikum cikgu. Boleh tak saya nak mintak cikgu emelkan jawapan sejarah ni kepada saya. Emel saya najwasazali123@gmail.com
ReplyDeleteSaya ada exam sej paper 3 rabu ni (16/10/2019). Mohon sangat pertolongan daripada cikgu.
assalamualaikum cg boleh send ke emel saya zulaikazamri29@gmail.com....terima kasih
ReplyDeleteTq
ReplyDeleteAssalamualaikum, cg buleh send ke emel sy @iffahizzyanie@yahoo.com. Terima kasih
ReplyDeletecg. tlg emelkan jwpn ni bleh
ReplyDelete# uraja6090@gmail.com
tqvm
cg sarah...bleh tak tolong Emailkan nota ni..pd arash.kamui@gmail.com..sye memerlukannye cg
ReplyDeleteAssalamualaikum Cg. Boleh tk Cg hantar jawapan Sejarah dekat e-mail Sy @zalina77zakaria@gmai.com
ReplyDeleteTerima Kasih 😊
assalam..bleh x tlg email kt saya...vergildmc78@gmail.com
ReplyDeleteAssalamualaikum cikgu.. boleh tak send kat saya jugak? ena.naufall07@gmail.com
ReplyDelete