Sejarah Tingkatan 4
Bab 2 : Peningkatan
Tamadun
Soalan Kertas 3
Tema/Tajuk : Tamadun Awal Asia Tenggara
Soalan khusus:
Bincangkan peningkatan tamadun manusia dalam bidang
pendidikan dan menghubung kaitkannya dengan kecemerlangan Malaysia pada hari
ini.
Peringatan :
Calon hendaklah menjawab berdasarkan kerangka jawapan di bawah.
Format
|
Perincian
|
Markah Penuh
|
Pengenalan
|
1.
Pengenalan
Jelaskan latar belakang aspek pendidikan dalam
peningkatan tamadun awal manusia.
|
5 markah
|
Isi dan Huraian
|
2.
Pemahaman
Pendidikan merupakan asas kepada peningkatan aspek
sosial dalam sesebuah tamadun.
Terangkan ciri-ciri pendidikan dalam peningkatan
tamadun berikut :
i)
Tamadun Yunani
ii)
Tamadun Rom
iii)
Tamadun China
|
30
markah
|
3.
Menganalisis
Jelaskan peningkatan tamadun Yunani dan Tamadun China
dalam aspek falsafah.
|
15 markah
|
|
4.
Mengaplikasi
Apakah usaha yang dilakukan oleh kerajaan Malaysia
untuk menjadikan negara ini sebagai pusat kecemerlangan pendidikan bertaraf
dunia?
|
15
markah
|
|
5.
Menilai
Buktikan kejayaan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan
pendidikan bertaraf dunia.
|
10
markah
|
|
6.
Menjana idea
(i)
Terangkan masalah
yang dihadapi oleh negara kita dalam usaha meningkatkan taraf pendidikan
bertaraf dunia.
(ii)
Cadangkan strategi-strategi
yang sesuai untuk mengatasi cabaran di atas.
|
10 markah
|
|
7.
Penerapan nilai murni/iktibar/patriotisme
Nyatakan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan oleh
warganegara Malaysia ke arah mewujudkan masyarakat yang berilmu.
|
10 markah
|
|
Kesimpulan
|
8.
Rumusan
● Pengetahuan yang
diperoleh
● Iktibar kepada diri,
bangsa dan negara
● Harapan calon
|
5 markah
|
KERTAS 3
1.
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
|
Jelaskan latar belakang aspek pendidikan dalam
peningkatan tamadun manusia. (m/s 53)
Pendidikan menjadi asas atau tonggak dalam peningkatan
sosial
Pendidikan membantu manusia
meningkatkan tahap intelek
Seterusnya membawa kepada
peningkatan dalam bidang-bidang yang lain
Dalam tamadun Yunani,
pendidikan bertujuan melahirkan manusia yang seimbang dari sudut rohani dan
jasmani
Perkembangan pendidikan di
Yunani berlaku berikutan penubuhan sekolah falsafah
Athens berkembang menjadi
pusat cendekiawan Yunani semasa pemerintahan Pericles
Dalam tamadun Rom, pendidikan
menekankan aplikasi ilmu yang praktikal dan semangat setia kepada negara
Dalam tamadun China, matlamat
pendidikan adalah untuk lulus peperiksaan awam kerajaan
Kemajuan pendidikan mampu
melahirkan sejarawan/ahli pemikir dalam bidang sains dan teknologi
( Mana-mana 5 isi x 1 m )
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
( 5 m )
|
2.
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F1
F2
F3
F4
F5
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
F20
F21
F22
F23
F24
|
Pendidikan merupakan asas kepada peningkatan aspek
sosial dalam sesebuah tamadun. (m/s 53-54)
Terangkan ciri-ciri pendidikan dalam peningkatan
tamadun berikut :
(i)
Tamadun Yunani
Pendidikan di Sparta
bermatlamat untuk melahirkan tentera/askar yang sempurna, dan gagah perkasa.
Memberi taat setia kepada
negara kota
Pendidikan mementingkan
latihan fizikal
Mengutamakan latihan fizikal
dan kemahiran menggunakan senjata berbanding dengan pendidikan mental.
Pendidikan di Athens
bertujuan untuk melahirkan manusia yang seimbang dari segi rohani dan
jasmani.
Manusia yang cemerlang ialah
manusia yang dapat memenuhi tuntutan fizikal dan mental.
Memberi sumbangan kepada
kesejahteraan kehidupan manusia
Pendidikan, sukan, muzik,
kesusasteraan, seni berpidato, membaca, menghafal, dan menulis
dititikberatkan di Athens.
Sekolah falsafah berkembang
di Athens, Thebas, Elea, dan Miletus.
Melahirkan sejarawan seperti
Thucydides dan Herodotus.
Melahirkan pemikir dalam
bidang sains dan teknologi seperti Thales, Anaximander, Heraclitus, dan
Anaxagoras.
(mana-mana 10 isi x 1m)
(ii) Tamadun Rom
Menekankan aplikasi ilmu yang
praktikal
Menekankan semangat setia
kepada Rom
Melahirkan jurutera yang
dapat membina sistem pengairan, bangunan, dan jalan raya
Melahirkan ahli falsafah dan
sejarawan yang menulis tentang kegemilangan Rom
Banyak mengambil dan menyerap
unsur dari Yunani
(mana-mana 5 isi x 1m)
(iii)
Tamadun
China
Matlamatnya adalah untuk lulus peperiksaan awam kerajaan
Pendidikan untuk pentadbiran
Terdapat tiga peringkat pendidikan.
Peringkat rendah tertumpu
kepada mengekal dan menghafal tulisan ideogram dan sembilan buah buku suci
tanpa memahami maknanya
Peringkat menengah tertumpu
kepada karangan dan sastera
Peringkat tinggi tertumpu
kepada menterjemah buku suci
Peperiksaan awam mempunyai
tiga tahap
Tahap pertama Hsiu Tai,
setaraf dengan ijazah pertama.
Peperiksaan tahap pertama
dijalankan di daerah
Mereka yang lulus ijazah
pertama berpeluang menjadi pegawai kerajaan
Tahap kedua Chun-Jen, setaraf
dengan sarjana
Peperiksaan tahap kedua
dijalankan di ibu kota daerah
Tahap ketiga Chin Shih ,
setaraf dengan doktor falsafah
Tahap ketiga dijalankan di
istana, iaitu di hadapan maharaja
Mereka yang ijazah ketiga
berpeluang menjadi pendidik
Peperiksaan tahap pertama
diadakan dua kali dalam tempoh tiga tahun
Peperiksaan tahap kedua dan
tahap ketiga diadakan tiga tahun sekali
Peperiksaan awam dikendalikan
dengan ketat
Mereka yang didapati meniru
akan dikenakan hukuman mati
Pemeriksa akan dikurung
sebelum tiba hari peperiksaan untuk mengelakkan sebarang penipuan
Calon ditempatkan di dalam
bilik dan disediakan makanan
Calon dikurung selama tiga
hari untuk menulis jawapan
Peperiksaan awam tertua
Umur calon tidak terhad
(mana-mana
15 isi x 1m)
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
(10 m)
1
1
1
1
1
(5m)
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
(15m)
|
3.
(a)
F1
H1a
H1b
H1c
H1d
F2
H2a
H2b
H2c
H2d
F3
H3a
H3b
F4
H4a
H4b
H4c
F5
H5a
H5b
H5c
(b)
F1
H1a
H1b
H1c
H1d
F2
H2a
H2b
H2c
H2d
H2e
H2f
H2g
|
Jelaskan peningkatan tamadun Yunani dan Tamadun China
dalam aspek falsafah. (m/s 55-57)
Falsafah Yunani
Socrates
Perbincangan melalui kaedah
soal jawab
Berusaha mencari unsur-unsur
dalam kehidupan
Unsur masyarakat bahagia
Persoalan tentang manusia dan
masyarakat
Plato
Masyarakat yang sempurna
merupakan masyarakat yang diperintah oleh ahli falsafah
Mengasaskan akademi falsafah
di Athens
Karyanya ialah Republic
Memberikan maklumat mengenai
falsafah Socrates dalam tulisannya
Aristotle
Mendalami bidang sains dan
falsafah
Hasil penerbitannya
mengandungi ilmu logik, metafizik, etika, politik, fizik, sains tabii,
astronomi, dan geologi
Thucycdides
Pengasas Sejarah Saintifik
Menggunakan pendekatan
penulisan sejarah melalui penyelidikan.
Karyanya yang terkenal
ialahHistory of the Peloponnesian War
Falsafah Stoisisme dari
Yunani diamalkan di Rom
Mengaitkan kebahagiaan hidup
manusia bergantung kepada hubungan dengan alam
Menekankan keadilan,
tanggungjawab, keberanian,dan perikemanusiaan
Mengajar manusia berfikir
secara rasional dan mengamalkan sikap ingin tahu
Falsafah China
Falsafah Confucianisme
Menekankan keperimanusiaan,
maruah diri, kesopanan, dan kesusilaan
Menekankan hubungan baik
antara manusia dengan manusia lain
Mo Tzu berpendapat akhlak
manusia baik kerana pengaruh alam sekitar
Mo Tzu memikirkan cara
melahirkan masyarakat dan politik yang baik
Falsafah Legalisme
Percaya hanya undang-undang
dapat membentuk nilai baik masyarakat
Hukuman berat
Hukuman bercorak kolektif
Undang-undang tegas / kukuh
untuk mengawal tingkah laku manusia
Tidak harus wujud belas
kasihan dalam menjalankan undang-undang
Undang-undang harus
dipelihara dalam apa jua keadaan
Raja mesti memiliki kuasa
yang utuh untuk melaksanakan undang-undang.
(mana-mana 7 isi x 1m)
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
(7 m)
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
(7m)
|
4.
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
F20
|
Apakah usaha yang dilakukan oleh kerajaan Malaysia
untuk menjadikan negara ini sebagai pusat kecemerlangan pendidikan bertaraf
dunia?
Melahirkan manusia yang
seimbang pencapaian dari aspek rohani dan jasmani
Meluaskan peluang pendidikan
rakyat
Melahirkan insan yang
berkemahiran tinggi ICT
Mengutamakan penyelidikan dan
pembangunan pelbagai bidang ilmu
Memupuk budaya ilmu menjana
produktiviti
Memperbanyak makmal komputer
di setiap sekolah
Mempromosikan pembelajaran
sepanjang hayat dalam kalangan rakyat
Merealisasikan matlamat
Falsafah Pendidikan Kebangsaan
Melengkapi pelajar dengan
pelbagai kemahiran dalam menghadapi cabaran abad ke-21
Memantapkan pendidikan bagi
memperkukuh semangat perpaduan
Melahirkan pelajar-pelajar
yang berkualiti untuk menuntut di universiti tempatan mahupun universiti luar
negara
Melancarkan transformasi
pendidikan
Menganjurkan
seminar/forum/konvensyen bertaraf dunia
Mengambil tenaga pakar
sebagai pensyarah di institusi pengajian tinggi
Memajukan prasarana
pendidikan bertaraf dunia
Mengadakan program berkembar
dengan universiti terkemuka dari luar negara
Menekankan aplikasi yang
praktikal
Melahirkan rakyat berbudaya
ilmu
Menyediakan lebih banyak
perpustakaan awam demi memupuk budaya membaca dalam kalangan rakyat
Menggalakkan pembelajaran online/pendidikan maya
( Mana-mana jawapan yang munasabah )
(Mana-mana 15 isi x 1m)
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
(15m)
|
5.
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
|
Buktikan kejayaan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan
pendidikan bertaraf dunia.
Mewajibkan pendidikan
peringkat rendah
Skim Pinjaman Buku Teks
Percuma
Pendidikan percuma sehingga
sekolah menengah atas
Perbelanjaan terbesar untuk
pembiayaan pendidikan
Prasarana pembelajaran
sekolah bandar/sekolah luar bandar
Kadar kanak-kanak yang
bersekolah antara yang tertinggi di dunia
Amalan pembelajaran sepanjang
hayat digalakkan dalam kalangan rakyat
Pertambahan bilangan sekolah
dalam pelbagai peringkat dari semasa ke semasa
Penubuhan cawangan-cawangan
universiti terkemuka dari luar negara
Pelajar cemerlang diberi
biasiswa menuntut di universiti terkemuka dunia
Sekolah-sekolah dilengkapi
dengan kemudahan komputer dan ICT
Bilangan universiti tempatan,
kolej, dan pusat pengajian tinggi semakin bertambah
Kerajaan mengambil langkah
memastikan tiada pelajar yang tercicir akibat kemiskinan
Memberikan galakan berbentuk
ganjaran kepada pelajar
Penubuhan Sekolah Bestari
Penubuhan Sekolah Wawasan
( mana-mana jawapan yang munasabah )
(Mana-mana 10 isi x 1m)
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
(10m)
|
6.
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
|
i)
Terangkan masalah yang dihadapi oleh negara kita dalam
usaha menjadikan sistem pendidikan bertaraf dunia.
Pencapaian akademik pelajar
bandar dengan luar bandar berbeza
Kekurangan guru terlatih
dalam mata pelajaran tertentu
Wujudnya pelbagai aliran
sekolah
Kehendak dan persepsi
masyarakat terhadap pendidikan berbeza
Kelemahan penguasaan bahasa
dalam kalangan rakyat
Sistem pendidikan negara kita
yang berorientasikan peperiksaan
Bilangan siswazah yang
menganggur semakin meningkat
Pengaruh dan tarikan
pusat-pusat hiburan
Masalah disiplin pelajar di
sekolah seperti ponteng, ugut dan kurang minat belajar
Proses pembelajaran di dalam
bilik darjah yang pasif
Kekurangan
kemudahan/prasarana di sekolah khasnya sekolah di kawasan pedalaman
(mana-mana
jawapan yang munasabah )
(Mana-mana 5
isi x 1m )
ii) Cadangkan
strategi-strategi yang sesuai untuk mengatasi cabaran di atas.
Memperkemas sukatan pelajaran
selaras dengan cabaran abad ke-21
Mengutamakan pembelajaran
inovatif dan kreatif
Mempergiat program Penilaian
Berasaskan Pencapaian Sekolah
Mementingkan pembelajaran
kendiri
Menggalakkan proses
pembelajaran yang menggunakan ICT
Mengambil guru-guru bahasa
Inggeris dari luar negara
Melatih kemahiran
berkomunikasi dalam kalangan pelajar
Memperbanyak sekolah
vokasional untuk melahirkan tenaga mahir
Meningkatkan penguasaan
bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar
Melengkapi prasarana sekolah
khasnya sekolah di kawasan pedalaman
(mana-mana jawapan yang
munasabah )
(Mana-mana 5
isi x 1m )
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
(5m)
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
(5m)
|
7.
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
|
Nyatakan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan oleh
warganegara Malaysia ke arah mewujudkan masyarakat yang berilmu.
Sentiasa memperkaya diri
dengan pengetahuan
Berusaha bersungguh-sungguh
untuk menimba ilmu
Bersikap terbuka menerima
perubahan
Menguasai pelbagai bidang
ilmu pengetahuan
Mengamalkan sikap
pembelajaran sepanjang hayat
Bermotivasi tinggi
Berdaya saing
Bersifat terbuka
Mementingkan ilmu sains dan
teknologi
Bersikap kreatif dan inovatif
Bersikap kritis
Berusaha untuk meningkatkan
kemahiran diri
(mana-mana jawapan yang
munasabah )
(Mana-mana 10 isi x 1m )
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
(10m)
|
8.
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
|
Rumusan
Kita perlu sentiasa
memperbaiki kehidupan bangsa dan negara
Rakyat Malaysia perlulah
melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu pengetahuan agar dapat terus bersaing
Manusia perlu meningkatkan pencapaian
tamadun dari pelbagai aspek
Pendidikan merupakan aspek
penting yang mampu membantu manusia meningkatkan tahap intelek yang membawa
kepada kemajuan dalam pelbagai bidang
Pembangunan sosial negara
kita banyak mencontohi aspek peningkatan tamadun manusia untuk melahirkan
warganegara Malaysia yang cemerlang dalam pelbagai bidang
Kita haruslah sentiasa
bersikap inovatif dan proaktif
Manusia juga perlu sentiasa
meneroka bidang baru
Kita juga perlu sentiasa
merebut peluang yang ada untuk memperbaiki diri/bangsa/negara
(mana-mana
jawapan yang munasabah )
(Mana-mana 5
isi x 1m )
|
1
1
1
1
1
1
1
1
(5m)
|
terima kasih :)
ReplyDeleteassalamualikum cikgu,cikgu bleh email kt syaa tak,sayaa urgent nk gnaa ni
ReplyDeleteemail=firdausazman600@gmail.com
Assalammualaikum cikgu, boleh sy minta tolong email? sbb x dpt nak print or copy, sy nak tlg ambil untuk ulangkaji adik sy. Terima kasih
ReplyDeleteWalaupun dh 2019.... Msih berguna nota ni... Tq teacher !! ☺☺
ReplyDelete