Sejarah Tingkatan 5
Bab 2 : Nasionalisme di
Malaysia sehingga Perang dunia Kedua
Soalan Kertas 3
Tema/Tajuk
: Kemunculan dan Perkembangan Nasionalisme di Asia Tenggara
Soalan khusus :
Penjajahan British di Tanah Melayu telah membangkitkan
semangat nasionalisme dalam kalangan masyarakat tempatan.
Bincangkan peristiwa-peristiwa pemimpin tempatan
menentang British di Tanah Melayu dan kejayaan negara Malaysia dalam
mengekalkan kemerdekaan negara sehingga kini.
Peringatan :
Calon hendaklah
menjawab berdasarkan kerangka jawapan di bawah.
Format
|
Perincian
|
Markah Penuh
|
Pengenalan
|
1.
Pengenalan
Jelaskan maksud gerakan nasionalisme.
|
5 markah
|
Isi dan Huraian
|
2.
Pemahaman
Huraikan peristiwa kebangkitan pemimpin tempatan
menentang British berikut:
i)
Penghulu Dol Said
ii)
Mat Salleh
iii)
Tok Janggut
|
30
markah
|
3.
Menganalisis
Jelaskan implikasi daripada penentangan pemimpin
tempatan terhadap British.
|
15 markah
|
|
4.
Mengaplikasi
Bagaimanakah kita memanfaatkan perjuangan pemimpin
tempatan pada abad ke-19 dalam usaha memupuk semangat nasionalisme dalam
kalangan rakyat?
|
15 markah
|
|
5.
Menilai
Buktikan kejayaan Malaysia dalam usaha memupuk semangat
nasionalisme dalam kalangan rakyat sejak tahun 1957.
|
10
markah
|
|
6.
Menjana
idea
(i)
Jelaskan cabaran
yang dihadapi oleh negara kita dalam usaha memupuk semangat nasionalisme
dalam kalangan rakyat.
(ii)
Cadangkan
langkah-langkah yang drastik untuk menangani cabaran di atas.
|
10 markah
|
|
7.
Penerapan nilai murni/iktibar/patriotisme
Nyatakan nilai-nilai murni yang boleh kita teladani
daripada gerakan penentangan pemimpin tempatan terhadap British.
|
10 markah
|
|
Kesimpulan
|
8.
Rumusan
● Pengetahuan yang diperoleh
● Iktibar kepada diri, bangsa dan
negara
● Harapan calon
|
5 markah
|
KERTAS 3
1.
F1
F2
F3
F4
F5
F6
|
Jelaskan maksud gerakan nasionalisme. (m/s 28-29)
Usaha masyarakat tempatan menentang apa-apa sahaja
bentuk tekanan atau penjajahan terhadap mereka oleh kuasa luar/penjajah
Didorong oleh hasrat untuk membebaskan negara mereka
daripada kuasa penjajah
Di Malaysia, penentangan terhadap British telah
dilakukan oleh pemimpin dan rakyat tempatan sejak abad ke-19
Gerakan nasionalisme secara menyeluruh telah bermula
pada awal abad ke-20
Gerakan pemimpin tempatan berlaku pada awal kedatangan
British di Malaysia
Merupakan reaksi spontan masyarakat tempatan untuk
menjaga kepentingan mereka daripada dicerobohi dan dikuasai oleh orang luar
( Mana-mana 5 isi x 1 m )
|
1
1
1
1
1
1
( 5 m )
|
2
F1
H1a
F2
H2a
F3
H3a
H3b
H3c
H3d
H3e
F4
H4a
H4b
H4e
F1
H1a
H1b
F2
H2a
H2b
F3
F4
H4a
H4b
H4c
F5
H5a
H5b
H5c
H5d
H5e
F1
H1a
F2
H2a
H2b
H2c
F3
F4
H4a
H4b
H4c
F5
H5a
F6
F7
F8
H8a
H8b
H8c
|
Huraikan peristiwa kebangkitan pemimpin tempatan menentang British
berikut: (m/s 31-42)
i)
Penghulu Dol Said
Dipelopori oleh Penghulu Dol Said
Menentang Naning dijadikan wilayah taklukan British
Enggan menghantar satu per sepuluh hasil
Sebagai ufti
British menghantar tenteranya menakluk Naning pada
tahun 1831
Dol Said dibantu oleh Yam Tuan Ali dari Rembau
Syed Syaban, Penghulu Remai, dan Rechat
Dato’ Kelana Sungai Ujong
Serta Penghulu Gemencheh.
Berjaya mengalahkan 150 orang tentera British pimpinan
Kapten Wyllie
Pada tahun 1832, 1200 orang tentera British menyerang
kali kedua
Dol Said tidak mendapat bantuan
Pasukan British berjaya mengalahkan tentera Dol Said
Dol Said terpaksa menyerah diri dan dibawa ke Melaka
(mana-mana 10 isi x 1m)
ii)
Mat Salleh
Nama sebenar ialah Mohammad Salleh bin Datu Balu
Berketurunan suku Sulu Paitan
Pemerintah daerah Tambunan dan Sungai Sugut
SBUB melaksanakan sistem cukai kepala dan surat perahu
SBUB tidak menghiraukan kedudukan Mat Salleh
Mereka menduduki kawasan pengaruh Mat Salleh
Pegawai SBUB bersikap kasar terhadap penduduk tempatan
Mat Salleh ke Sandakan untuk berbincang dengan SBUB (1897)
Tetapi tidak dilayan
Gabenor Beaufort menyerang dan membakar kampung Mat
Salleh
Mat Salleh terpaksa melarikan diri
Mat Salleh menyerang kubu SBUB di Pulau Gaya
SBUB menawarkan pelan damai kepada Mat Salleh
Menyerahkan Tambunan kepadanya
SBUB mungkir janji menyebabkan Mat Salleh menyerang
kubu SBUB
SBUB menyerang balas kubu Mat Salleh
Tewas dan meninggal dunia pada tahun 1900
(mana-mana 10 isi x 1m)
iii)
Tok Janggut
Penentangan berlaku di Pasir Puteh pada 1910 apabila sistem penasihat
British diperkenalkan
Penentangan dikenali sebagai kebangkitan Tok Janggut
British paksa penduduk tempatan menerima pakai sistem cukai yang
diperkenalkan
Pembesar tempatan kehilangan kuasa di kawasan mereka
Engku Besar Jeram Tuan Ahmad dilarang memungut cukai
Cukai tanah baharu yang diperkenalkan Inggeris menekan kehidupan rakyat
Layanan kasar daripada pegawai kerajaan terhadap penduduk tempatan
Tok Janggut membantah pelaksanaan cukai dan enggan
bayar cukai tersebut
Bantahan Tok Janggut tidak dilayan
Arahkan Sarjan Che Wan menangkap beliau tetapi gagal
Che Abdul Latif(pegawai daerah Pasir Puteh) cuba patahkan kebangkitan Tok
Janggut namun gagal
Pada tahun 1915, pembesar Engku Besar Jeram, Tuan
Ahmad, Penghulu Adam, Haji Said, Che Ishak dan rakyat tempatan menyerang
Pasir Puteh dan berjaya mendudukinya
Sebuah kerajaan sementara dibentuk
British membawa masuk pasukan tentera dan mendarat di
Tumpat
Pada Mei 1915, memulakan serangan di Saring
Berjaya menumpaskan perjuangan Tok Janggut dan
pengikutnya
Penggunaan senjata moden dan tersusun
Tok Janggut terbunuh dan mayatnya digantung terbalik di
pasar
Amaran kepada penduduk yang cuba menentang British
(mana-mana 10 isi x 1m)
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
( 10 m )
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
(10m)
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
(10m)
|
3.
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
F20
F21
F22
|
Jelaskan implikasi daripada penentangan pemimpin
tempatan terhadap British. (m/s 31-44)
Pemimpin menjadi boneka
Pemimpin hilang pengaruh
Pemimpin hilang jawatan
Pemimpin hilang gelaran
Kawasan / wilayah pengaruh dikuasai oleh British
Pemimpin diserang British
Pemimpin yang menentang berundur/melarikan diri
Pemimpin terbunuh, ditangkap, atau dipenjarakan
Terpaksa menerima pentadbiran Barat
Pentadbiran tradisional terhapus
Pembesar dijauhi hukuman bunuh atau dibuang negeri
Kehilangan punca rezeki/diberi pencen
Anak buah dijadikan buruh paksa
Ramai anak buah/pengikut terkorban
Petempatan dimusnahkan
Cukai yang dikenakan tinggi
Perlu mendapat kebenaran pegawai British untuk membuka
tanah
Undang-undang Barat dilaksanakan
Pembentukan daerah
Pentadbiran dikuasai oleh pegawai British
Ekonomi dieksploitasi British
Penguasaan oleh pedagang British
(mana-mana 15 isi x 1m)
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
(15m)
|
4.
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
|
Bagaimanakah kita memanfaatkan perjuangan pemimpin tempatan pada abad
ke-19 dalam usaha memupuk semangat nasionalisme dalam kalangan rakyat?
Bertanggungjawab menjaga maruah bangsa
Dedahkan semangat “Malaysia Boleh”
Sanggup berkorban untuk negara
Semangat nasionalisme perlu dipupuk sejak peringkat
sekolah rendah lagi
Kenali tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan
Sedari susah payah tokoh-tokoh kemerdekaan
Bina keyakinan diri
Ibu bapa memainkan peranan mengasuh anak-anak agar
menghormati kedaulatan negara
Suntik semangat juang yang tinggi
Pelihara kemakmuran negara
Pelihara keselamatan negara
Mementingkan semangat perpaduan dalam kalangan
masyarakat berbilang kaum
Mengasuh anak-anak menghormati keutuhan negara
( Mana-mana
jawapan yang munasabah )
(Mana-mana 15 isi x
1m )
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
( 15m )
|
5
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
|
Buktikan kejayaan Malaysia dalam usaha memupuk semangat nasionalisme
dalam kalangan rakyat sejak tahun 1957.
Rakyat negara berusaha untuk menjaga nama baik negara
Rakyat negara ini sentiasa menjaga imej negara di mata
dunia
Menggunakan produk tempatan
Melancong di dalam negara
Kejayaan-kejayaan atlet negara dalam persada sukan
antarabangsa
Terus berkhidmat di Malaysia walaupun ada tawaran
lumayan dari luar negara
Berusaha untuk menjaga keselamatan negara
Tidak mengamalkan sikap individualistik
Pencapaian angkasawan pertama negara Datuk Sheikh
Muszaphar Shukor dalam misinya ke ISS
Rakyat Malaysia bersatu padu menyokong sukan tempatan
atas dasar cinta akan negara
Kejayaan rakyat dalam mempertahankan kedaulatan dan
kemerdekaan negara
( mana-mana
jawapan yang munasabah )
(Mana-mana 10
isi x 1m )
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
(10m)
|
6.
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
|
i)
Jelaskan cabaran yang dihadapi oleh negara kita dalam
usaha memupuk semangat nasionalisme dalam kalangan rakyat.
Tekanan globalisasi
Kepesatan teknologi
Anasir-anasir subversif yang mampu memecahbelahkan dan menjejaskan
semangat patriotik dalam kalangan rakyat
Ancaman kebanjiran pendatang asing
Masalah sosial yang mampu menggugat kestabilan dan
perpaduan negara
Pihak-pihak yang berkepentingan sengaja menimbulkan
isu-isu sensitif
Masyarakat zaman moden yang memburu kekayaan sehingga
meremehkan semangat cinta akan tanah air
Kurangnya kesedaran diri dalam kalangan rakyat tentang
sejarah perjuangan tokoh-tokoh terdahulu
Sikap remaja masa ini yang meremehkan mata pelajaran
Sejarah yang dianggap mampu menanam semangat patriotik dalam kalangan rakyat
(mana-mana jawapan yang munasabah )
(Mana-mana 5
isi x 1m )
ii)
Cadangkan langkah-langkah yang drastik untuk menangani
cabaran di atas.
Memantapkan kesedaran patriotisme dalam kalangan rakyat
Memantapkan perpaduan kaum
Merancakkan sambutan bulan kemerdekaan setiap tahun
Memupuk nilai-nilai murni dalam kalangan generasi muda
Memberi kesedaran tentang tanggungjawab mengisi
kemerdekaan
Mengambil iktibar daripada sejarah pembinaan bangsa dan
negara
Menghindari budaya negatif
Mengamalkan gaya hidup sihat
Menghayati perjuangan tokoh-tokoh silam
Memelihara jati diri bangsa
(mana-mana jawapan yang munasabah )
(Mana-mana 5 isi x 1m )
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
(5m)
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
(5m)
|
7.
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
|
Nyatakan nilai-nilai murni yang boleh kita teladani daripada gerakan
penentangan pemimpin tempatan terhadap British.
Pemimpin perlu berkaliber dan berwibawa
Sanggup berkorban untuk negara
Perpaduan penting dalam perjuangan
Ilmu tunjang kekuatan negara
Tabah dalam perjuangan negara
Membuat perancangan yang strategik
Bijaksana menyelesaikan masalah
Teknologi penting untuk menjamin kestabilan dan
keselamatan negara
Mengukuhkan pertahanan negara
Berani menentang musuh negara
Memiliki perasaan cinta akan negara
Mengamalkan sikap bekerjasama
Bersikap toleransi
(mana-mana jawapan yang munasabah )
(Mana-mana 10 isi x 1m )
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
(10m)
|
8.
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
|
Rumusan
Sistem pendidikan mampu
membangkitkan semangat nasionalisme dalam kalangan rakyat
Kita mestilah melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan
agar tidak dijajah lagi
Amalan bersatu padu dan bekerjasama antara pemerintah
dengan rakyat amatlah penting demi mengukuhkan pertahanan negara
Akhbar, majalah dan novel telah menjadi alat penyebaran
kebangsaan seluruh masyarakat Tanah Melayu
Penentangan penduduk tempatan merupakan tindak balas
penduduk untuk menjamin hak dan meruah mereka daripada dicerobohi oleh
British
Semua kegiatan nasionalisme berfokus pada matlamat
orang Melayu untuk membebaskan diri daripada tekanan penjajahan
Semangat ini perlu dimiliki generasi masa ini demi
mengekalkan kedaulatan negara
Semangat sanggup berkorban untuk mempertahankan negara
perlu dipupuk sejak kecil dalam kalangan generasi muda.
(mana-mana
jawapan yang munasabah )
(Mana-mana 5
isi x 1m )
|
1
1
1
1
1
1
1
1
(5m)
|
Cikgu ada contoh skema sej kertas3 spm 2015 tak?
ReplyDeleteTerima kasih cikgu , macam ni senanglah saya nak buat rujukan
ReplyDeleteTerima Kasih cikgu kerana memudahkan kami menjawab sejarah kertas 3 . Semoga rezeki cikgu bertamabh murah dan dipanjangkan umur . Amin :)
ReplyDeleteorang kelantan pijak tetek
ReplyDelete