Modul dari Selangor
Bahagian A
[ 40 Markah]
Jawab semua soalan
1.
Pengaruh
Hindu Buddha telah wujud di Asia Tenggara sejak abad ke 3 Masihi. Pengaruh
Hindu Buddha ini terdapat dalam sistem kepercayaan dan agama,sistem
pemerintahan beraja,keseniaan dan kesusasteraan.
(a) Berikan dua cara kedatangan pengaruh
Hindu Buddha ke Asia Tenggara.
i.
…………………………………………………………………………………..
ii.
…………………………………………………………………………………..
[2 Markah]
(b) Berikan dua pengaruh agama Hindu
Buddha dalam sistem pemerintahan kerajaan awal di Asia Tenggara.
i.
…………………………………………………………………………………..
ii.
…………………………………………………………………………………..
[2 Markah]
(c) Mengapakah masyarakat awal membina
candi.
…………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………
[2 Markah]
(d)
Pada pandangan
anda, mengapakah masyarakat lampau mampu
membina
senibina yang unik?
................................……………………………………………………………………………
...............................……………………………………………………………………………
[2 markah]
(e)
Sebagai rakyat Malaysia, mengapakah kita perlu memulihara
banguanan bersejarah negara.
................................……………………………………………………………………………
...............................……………………………………………………………………………
[2 markah]
2. Nabi Muhammad SAW mempunyai budi
pekerti yang mulia dan seorang pemimpin yang berkaliber.
(a) Nyatakan dua sifat terpuji yang dimiliki oleh nabi Muhammad SAW.
i.
…………………………………………………………………………………………
ii.
…………………………………………………………………………………………
[2 markah]
(b) Mengapakah Nabi Muhammad SAW digelar
al-Amin?
……………………………………………………………………………………………..
[1
markah]
(c) Nyatakan dua pekerjaan yang pernah
dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW sebelum dilantik menjadi Rasulullah?
……………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………..
[2 markah]
(d) Merujuk keperibadian mulia Nabi Muhammad SAW,bagaimana cara mengamalkan
sifat terpuji dalam kehidupan seharian anda.
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
[2 markah]
(e) Pada pendapat anda,apakah sifat
kepimpinan Nabi Muhammad SAW yang perlu dicontohi oleh pemimpin lain?
………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
[3
markah]
3.
Maklumat
di bawah berkaitan dengan pembinaan negara.
|
|
(a) Nyatakan dua cara Nabi Muhammad
menyatukan penduduk Madinah.
i.
…………………………………………………………………………………………
ii.
…………………………………………………………………………………………
[2
markah]
(b) Bagaimanakah negara kita Malaysia
mencapai kemerdekaan
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
[2 markah]
(c) Apakah perkara penting yang dibuktikan
oleh pembentukan kerajaan Islam di Madinah.
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
[2
markah]
(d) Berikan dua sifat yang perlu ada pada
seseorang pemimpin negara.
i.
…………………………………………………………………………………………
ii.
…………………………………………………………………………………………
[2 markah]
(e) Berdasarkan pengetahuan sejarah anda,
apakah kesan jika sesebuah negara dibentuk dengan cara kekerasan dan
peperangan.
i.
…………………………………………………………………………………………
ii.
…………………………………………………………………………………………
[2
markah]
4.
Gambar
menunjukkan lambang negara kita.
(a) Siapakah pencipta bendera negara kita.
…………………………………………………………………………………………….
[1 markah]
(b) Berikan dua kepentingan Jata Negara
i.
…………………………………………………………………………………………
ii.
…………………………………………………………………………………………
[2 markah]
(c) Apakah kepentingan lambang negara.
i.
…………………………………………………………………………………………
ii.
…………………………………………………………………………………………
[2 markah]
(d) Berdasarkan pengetahuan sejarah anda apakah
mesej yang terdapat dalam senikata lagu Negaraku.
i.
…………………………………………………………………………………………
ii.
…………………………………………………………………………………………
iii.
………………………………………………………………………………………..
[3 markah]
(e) Pada pandangan anda apakah tindakan
kepada mereka yang cuba membinasakan bendera negara kita
i.
…………………………………………………………………………………………
ii.
…………………………………………………………………………………………
[2 markah]
Bahagian B
[ 60 Markah]
Jawab tiga soalan
5.
Walaupun
wujud penentangan ,dakwah Islamiah yang disampaikan oleh Nabi Muhammad SAW
telah menimbulkan reaksi positif di kalangan masyarakat Arab Quraisy
(a) Huraikan pendekatan Nabi Muhammad SAW
dalam usaha menyebarkan dakwah Islamiah di Mekah.
[
4 Markah]
(b) Terangkan sebab orang Quraisyh
menentang ajaran Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW.
[
6 Markah]
(c) (i)
Pada pandangan anda apakah cabaran yang dihadapi untuk melahirkan rakyat
Malaysia yang berakhlak mulia.
[
5 Markah]
(ii) Andaikan anda ialah pemimpin negara nyatakan
langkah-langkah yang akan
dilakukan untuk mengatasi masalah
tersebut.
[
5 Markah]
6.
Rajah
di bawah menunjukkan Zaman Reformation yang dikaitkan dengan agama kristian.
ZAMAN REFORMATION
|
|
KRISTIAN
KATOLIK
|
KRISTIAN
PROTESTANT
|
(a) Apakah maksud Gerakan Reformation.
[ 4 Markah]
(b) Terangkan faktor-faktor yang mendorong
berlakunya Gerakan Reformation.
[ 6 Markah]
(c) (i)
Pada pendapat anda ,apakah pengajaran yang boleh diambil daripada
Gerakan
Reformation tersebut.
[
5Markah]
(ii) Berdasarkan pengkajian anda,
bagaimanakah kita boleh mewujudkan sebuah
negara yang aman walaupun negara kita terdiri daripada
pelbagai kaum dan
agama. [ 5Markah]
7.
Kedatangan
British ke Tanah Melayu telah mengubah kegiatan ekonomi di Tanah Melayu
.Kedatangan British dan penguasaan mereka terhadap pelabuhan utama telah
mewujudkan rangkaian ekonomi dagangan yang pesat.
(a) Nyatakan perbezaan antara kegiatan
ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan.
[6
Markah]
(b) Ceritakan secara ringkas kegiatan
ekonomi dagangan semasa pentadbiran British.
[5
Markah]
(c) (i)
Pada pendapat anda mengapakah orang melayu tidak melibatkan diri dalam
ekonomi dagangan.
[4
Markah]
(ii) Sebagai seorang petani moden dan
berteknologi,apakah peranan anda untuk
memajukan pertanian
bertaraf dunia.
[5
Markah]
8.
Jadual
berikut merujuk kepada sistem pemerintahan negeri-negeri di Tanah Melayu pada
abad ke 19.
Negeri
|
Sistem Pemerintahan
|
Johor
|
Undang- undang Tubuh Kerajaan Johor
|
Kelantan
|
Jemaah Menteri
|
Terengganu
|
Undang- undang Tubuh Kerajaan Terengganu
|
(a) Berdasarkan jadual di atas nyatakan
persamaan yang terdapat dalam sistem pemerintahan di Johor dan Terengganu.
[6
Markah]
(b) Nyatakan kepentingan perlembagaan
bertulis untuk negeri Johor, Kelantan dan Terengganu.
[6
Markah]
(c) (i) Andaikan anda ialah pemimpin
Malaysia,apakah perkara penting yang anda
pertimbangkan untuk menggubal perlembagaan.
[4
Markah]
(ii) Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda,apakah kepentingan perlembagaan.
[4
Markah]
9.
Perkembangan
politik di Sabah dan Sarawak amat berbeza dengan perkembangan politik di Tanah
Melayu.
(a) Nyatakan sebab-sebab Vyner Brooke menyerahkan Sarawak kepada
kerajaan British.
[5
Markah]
(b) Ceritakan secara ringkas peristiwa
penentangan rakyat Sarawak terhadap penjajahan British..
[6Markah]
(c) (i) Pada pendapat anda kenapa gerakan
politik di Sabah dan Sarawak agak
perlahan berbanding di Tanah Melayu.
[4
Markah]
(ii) Pada pandangan anda
apakah sikap yang perlu ada pada pejuang sejati untuk
mempertahankan
negara daripada dijajah.
[5
Markah]
10. Perjanjian Perseketuan Tanah Melayu
1957 penting sebagai symbol persetujuan British memberi kemerdekaan kepada Tanah Melayu.
(a) Jelaskan isu yang dijadikan panduan
oleh Suruhanjaya Reid untuk Perlembagaan Perseketuan Tanah Melayu 1957.
[5
Markah]
(b) Huraikan isi-isi penting Perjanjian
Perseketuan Tanah Melayu 1957
[6
Markah]
(c) (i) Berdasarkan kajian anda jelaskan keistimewaan
cara kemerdekaan Tanah
Melayu dicapai.
[5
Markah]
(II) Sebagai warganegara
yang patriotic, apakah tanggungjawab anda untuk
mengekalkan kemerdekaan negara kita.
[4
Markah]
11. Era globalisasi kini menjadikan
matlamat k-masyarakat dan K-ekonomi
untuk mewujudkan masyarakat Malaysia yang maju dan saintifik.
(a) Apakah sumber yang diperlukan untuk
menjayakan K-ekonomi
[4
Markah]
(b) Jelaskan usaha yang dilakukan oleh
kerajaan untuk mencapai K-masyarakat.
[5Markah]
(c) (i) Pada pendapat anda apakah cabaran
era globalisasi pada masa kini.
[6
Markah]
(ii) Sebagai seorang
pelajar,bagaimanakah anda mengamalkan konsep
pembelajaran sepanjang hayat.
[5 Markah]
KERTAS
SOALAN TAMAT
salam cikgu
ReplyDeletemohon cikgu utk emelkan skema set 4 & 5c ke nurulidayah88@gmail.com
terima kasih
salam cikgu.. blh cikgu e-melkan skema jawapan kat safwatsadiamira@yahoo.com trima ksh...
ReplyDeletesalam cikgu boleh e melkan jawapan d emel saya adriantygayl@gmail.com...hehe..
ReplyDeletesalam cikgu boleh e-melkan skema jawapan d emel saya chrestellamarius@gmail.com ... trima kasih cikgu
ReplyDeletesalam cikgu boleh emelkan jawapan d emel saya sindyliberty@gmail.com... Terima Kasih cikgu.
ReplyDeleteSalam cikgu boleh tak emelkan skema jawapan di emel saya, nurulanis.ahmadraji@gmail.com
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletecikgu boleh emelkan jawapan di emel saya,msharvini11@gmail.com
ReplyDelete