Bahagian A
[40
markah]
Jawabsemuasoalan
1 Gambarberikutmenunjukkansumbangantamadun Romdalambidangsenibina.
X Y
(a) Namakanbinaan di atas.
X :..................................................................................................................................
Y
:..................................................................................................................................
[2
markah]
(b) Nyatakanfungsibinaan
di atas.
X :………………………………………………………………………………………………
Y
:..................................................................................................................................
[2 markah]
(c) JelaskankeistimewaansenibinaTembokBesar
China.
....................................…………………………………………………………………………
....................................…………………………………………………………………………
[2 markah]
(d) Pada pandangan anda, mengapakah generasi masa lampau
mampu membina
senibina yang menarik dan unik?
................................……………………………………………………………………………
...............................……………………………………………………………………………
[2 markah]
(e) Bagaimanakahcarauntukmelahirkanmasyarakat
yang majudanberteknologi di
negarakita?
...............................……………………………………………………………………………
...............................……………………………………………………………………………
[2 markah]
2 PerjanjianberikutmelibatkanNabi
Muhammad SAW denganpenduduksukukaumArab Madinah.
TAHUN
|
PERJANJIAN
|
621M
|
PerjanjianAqabahPertama
|
622M
|
PerjanjianAqabahKedua
|
(a)
Namakansukukaum Arab Madinah yang terlibatdalamperjanjian
di atas.
.................................….……………………………............…………………………………
.............................…………….………………............……………………………………
[2 markah]
(b)
Nyatakanisikandunganperjanjianberikut:
(i)
PerjanjianAqabahPertama
….…………………………………………………………………………….…………
[1 markah]
(ii)
PerjanjianAqabahKedua
………………………………………………………………………………………….
[1 markah]
(c) MengapakahpendudukMadinahmenjemputNabi Muhammad SAWberhijrahkeMadinah?
.................................….……………………………............…………………………………
.................................…………….………………............……………………………………
[2 markah]
(d) JelaskanduakesanperjanjianAqabahKeduakepadamasyarakat
Islam.
1...............................….……………………………............…………………………………
2. .............................…………….………………............……………………………………
[2 markah]
(e) Jelaskan iktibar yang boleh dipelajari
daripada peristiwa perjanjian Aqabah di atas.
.................................….……………………………............…………………………………
.................................…………….………………............……………………………………
[2 markah]
3 Suruhanjaya Reid dibentuk pada bulan Mac 1956 selepas rundingan kemerdekaan
di London.
(a) Namakan dua anggota Suruhanjaya Reid.
1.....................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................
[2 markah]
(b) Nyatakan peranan Suruhanjaya
Reid.
.......................................................................................................................................
.......................................................................................................................................
[2 markah]
(c) Senaraikan dua pihak yang turut memberi cadangan
dalam Suruhanjaya Reid.
1.....................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................
[2 markah]
(d) Sekiranya anda sebagai ahli
jawatan kuasa pada ketika itu, apakah isu-isu yang akan
beri perhatian dalam
Suruhanjaya Reid?
.......................................................................................................................................
........................................................................................................................................
[2 markah]
(e) Pada pandangan anda, apakah
kepentingan Suruhanjaya Reid kepada negara hari ini?
.......................................................................................................................................
.......................................................................................................................................
[2 markah]
4 Rajah di bawahmenunjukkanhierarkikehakiman Malaysia.
Y
|
X
|
(a) Lengkapkan nama mahkamah X dan Y.
X :..........….……………………………............…………………………….........................
Y :...........….……………………………............…………………………….........................
(b) JelaskanduabidangkuasaBadanKehakiman di Malaysia.
1.....................................................................................................................................
2.
...................................................................................................................................
[2 markah]
(c) Jelaskan
sebab sistem mahkamah di Malaysia mengikut sistem hierarki.
.......................................................................................................................................
.......................................................................................................................................
[2 markah]
(d) Mengapakah
badan kehakiman diperlukan dalam
sesebuah negara?
.......................................................................................................................................
.......................................................................................................................................
[2 markah]
(e) Bagaimanakahcarauntukmemantapkanbadankehakimannegara?
.......................................................................................................................................
.......................................................................................................................................
[2 markah]
Bahagian B
[60
markah]
Jawabtigasoalansahaja
5 Pembinaan
tamadun Hwang
Hoberasaskanperanansungai Hwang Ho yang telahmenyuburkankawasansekitarnya.
(a) Jelaskanbentukkepercayaantamadun
Hwang Ho yang berkekalansehinggahariini.
[4markah]
(b) Terangkan sumbangan tamadun Hwang Ho
pada peradaban dunia. [4markah]
(c) (i)
Pada pandangan anda, mengapakahkerajaan
Malaysia memberitumpuan
kepadasektorpertanian? [6markah]
(ii) Cadangkanusahaandadalammeningkatkanperkembanganekonominegara
kita. [6 markah]
6 Selepas kewafatan Nabi Muhammad SAWtampuk
pentadbiran kerajaan Islam Madinahditeruskan oleh empat orang Khulafa
al-Rasyidin.
(a) Terangkan sumbangan Saidina Abu Bakar Al
Siddiq. semasa menjadi Khulafa al-Rasyidin yang pertama.
[6 markah]
(b) Jelaskan pembaharuan yang dilakukan oleh
Khalifah Umar bin al-Khattab semasa
pemerintahannya. [8
markah]
(c)
Jelaskan iktibar yang boleh
diambil daripada kerajaan khalifah Islam dalam
memperkukuhkan
kedaulatan negara Malaysia. [6 markah]
7 MasyarakatEropahpernahberadadalamZamanGelap.
(a) Apakah yang dimaksudkandenganZamanGelap
? [4markah]
(b) Terangkan ciri-ciri Zaman Gelap di
Eropah. [4
markah]
(c) (i)
Jelaskan ciri-ciri persamaan sistem feudal di Eropah dengan ciri-ciri
feudalismeyang terdapat
dalam masyarakat Melayu tradisional.[6 markah]
(ii) BagaimanakahcarauntukmengelakkanberlakunyaZamanGelap
di negara
kita? [6 markah]
8 Negara
Asia Tenggara yang bebasdaripadaimperialisme Barat ialah Thailand
(a) Bagaimanakah Thailand
berjayamengelakkanberlakunyaimperialisme Barat?
[4 markah]
(b) Gerakannasionalisme
di Thailand berbezadaripada yang berlaku di negaralain di Asia Tenggara yang
bersifat anti-penjajah. Jelaskan.. [4markah]
(c) (i)
Jelaskan pengajaran sikap yang perlu dicontohi oleh generasi hari ini daripada
sejarah Thailand di
atas. [6markah]
(ii)Berikan cadangan
anda dalam pemupukan semangat nasionalisme di kalangan
generasi muda kita pada hari ini. [6 markah]
9 Persatuan-persatuan Melayu memainkan
peranan penting dalam perjuangan nasionalisme orang Melayu pada awal abad
ke-20.
(a) Jelaskan
matlamat penubuhan persatuan-persatuan Melayupadaawalabad ke-20.
[4markah]
(b) Terangkanlangkah-langkahKesatuanMelayuMuda
(KMM) menyemaisemangat
rakyat di Tanah
Melayu. [4markah]
(c) (i)
SebagaipenasihatPersatuanSejarah, jelaskancadanganandauntuk
menanamkansemangatsetiadancintakannegaradalamkalanganpelajar? [6 markah]
(ii)
Jelaskan sebab penubuhan persatuan sangat berkesan dalam meniup
semangat
kebangsaan di kalangan masyarakat
Malaysia pada hari ini.
[6 markah]
10 Setelahnegaramencapaikemerdekaan,
pelbagai usaha terus dijalankan untuk memantapkan
lagi sistem pendidikan di negara kita
(a) Jelaskan cadangan Penyata Razak
1956. [4 markah]
(b) Jelaskan syor yang dicadangkan dalam Laporan Rahman Talib.[4markah]
(c) (i)
Mengapakah Kajian Aminuddin Baki 1965 dan Jawatankuasa Kabinet 1974
diperkenalkan? [6 markah]
(ii) Bagaimanakahsistempendidikanbolehmembentukperpaduankaum
di
negarakita? [6
markah]
11 Negara-Negara Selatan juga dikenali sebagai negara.negara
dunia ketiga.
(a). Jelaskan
ciri-ciri Negara-Negara Selatan. [4
markah]
(b) Jelaskan sumbangan Malaysia dalam
Negera-Negara Selatan. [4
markah]
(c) (i)
Pada pendapat anda, apakah kesan pergantungan Negara-Negara Selatan pada
negara maju? [6
markah]
(ii) Bagaimanakah Negara-Negara
Selatan pada hari ini dapat mengurangkan
pergantungan kepada negara maju dalam membangunkan ekonomi?[6 markah]
KERTAS
SOALAN TAMAT
No comments:
Post a Comment