|
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2017 1249/2(PP)
|
UNTUK KEGUNAAN PEMERIKSA SAHAJA
|
Peraturan
pemarkahan ini mengandungi 28 halaman bercetak
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
1(a)
|
Nyatakan
peranan pelabuhan berikut
i) Pelabuhan
kerajaan
F1 pelabuhan pembekal
F2 tempat berdagang
F3 pusat pentadbiran/ negeri
F4 membekal bahan logam tempatan (
timah / emas )
F5 membekal hasil hutan (kayu gaharu / rotan
/ damar)
F6 membekal makanan kepada pedagang
F7 membekal hasil laut
F8 tempat persinggahan pedagang
[
mana-mana 1x1m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
[
1 m ]
|
|
ii) Pelabuhan
entrepot
F1 Membekalkan hasil tempatan dan kawasan
takluknya kepada
pedagang
anatarabangsa yang berdagang di
pelabuhannya
F2
Membeli barangan daripada pedagang antarabangsa
F3
Mengedarkan barangan yang dibeli daripada pedagang
antarabangsa
kepada pedagang sekitarnya
F4
Menjalankan perdagangan import eksport
F5 Tempat
persinggahan pedagang luar / antarabangsa
[ mana-mana 1x1 m]
|
1
1
1
1
1
[1m]
|
1(b)
|
Mengapakah pelabuhan kerajaan Kedah Tua
berkembang menjadi pelabuhan entrepot?
F1
Terdapat Gunung Jerai yang menjadi panduan kapal dagang
F2
Kedudukannnya strategik di laluan Selat Melaka
F3
Terlindung daripada tiupan angin monson Barat Daya/
Timur Laut
F4
Terdapat kemudahan di pelabuhan (
tempat penyimpanan
barang
F5
Kekayaan hasil hutan
F6
Kekayaan sumber bumi
F7
Terdapat barang dagangan dari luar
F8
Menjalin hubungan dengan kerajaan besar
F9 Mempunyai kemahiran membuat perahu
F10
Peranan sebagai pelabuhan entrepot
F11 Penduduk terdiri daripada penduduk
tempatan/ orang
laut/pedagang luar
F12 Bahasa Melayu sebagai bahasa perhubungan
F13 Mengetahui kaedah menuju kesesuatu tempat
[ Mana-mana 4 x 1 m ]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[
4 m]
|
1(c)
|
Pada pendapat anda, apakah usaha yang
perlu dilakukan untuk mengekalkan Kedah Tua sebagai sebuah kuasa maritim
sehingga ke hari ini?
F1
menjalin hubungan perdagangan dan diplomatik dengan
kuasa-kuasa besar
F2
menambahbaik kemudahan di pelabuhan
F3
memperkukuhkan sistem pertahanan Negara
F4
memastikan keamanan negara
F5
menggunakan teknologi moden
F6
menggalakkan pelaburan asing
F7
menanam semangat cintakan
negara dalam kalangan penduduk
F8
mempelbagai sumber / barang dagangan
F9
mengenakan sistem cukai yang berpatutuan
F10
memperkukuhkan perpaduan rakyat
(Mana-mana jawapan munasabah)
[4 x
1 m ]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[
4 m ]
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
2(a)
2(b)
2(c)
2(d)
|
Jelaskan peristiwa yang membawa kepada
Perjanjian Hudaibiyah?
F1 Rombongan orang Islam
Madinah telah disekat oleh orang Arab
Quraisy di Hudaibiyah.
F2
Orang Quraisy merasakan maruah mereka tercabar
F3
Bimbang dengan kekuatan orang Islam
F4
Nabi Muhammad saw menghantar Uthman bin Affan sebagai utusan
F5
Menerangkan tujuan kedatangan orang Islam Madinah ke Makkah
F6 Peringkat awal orang
Arab Quraisy tidak mempedulikan hasrat tersebut
F7
Orang Islam dapat berita tentang Uthman bin Affan telah dibunuh
F8
Mereka telah berikrar dan bersumpah taat setia “Baiah al-Ridwan”.
F9
Membela kematian Uthman bin Affan
F10 Orang Arab Quraisy
bimbang lalu menghantar Suhail bin Amru untuk
mengadakan rundingan
F11 Termeterailah Perjanjian Hudaibiyah
pada 6 H bersamaan 628 M.
[Mana-mana 2 x 1 m]
Terangkan kepentingan Perjanjian
Hudaibiyah kepada penyebaran Islam?
F1
Membolehkan orang Islam memasuki kota Makkah
F2 Orang Islam dapat
menunaikan ibadat haji tahun berikutnya dengan aman
F3
Orang Islam bebas beribadat di Kaabah pada bila-bila masa
F4 Tempoh perdamaian
digunakan oleh Nabi Muhammad s.a.w menyusun program dakwah Islamiah
F5
Bilangan penganut Islam meningkat berlipat kali ganda
F6
Melalui perjanjian ini ramai tokoh Arab Quraisy memeluk Islam
C6a
Seperti Khalid al-Walid,Amru bin al-As dan Uthman bin Talhah
F7 Menunjukkan orang Arab
Quraisy mengiktiraf kewujudan kerajaan Islam
[Mana-mana 3 x 1 m]
Mengapakah Perjanjian Hudaibiyah menjadi
perintis ke arah pembukaan kota Makkah?
F1
Pihak Arab Quraisy mencabuli gencatan senjata
H1a Mereka tidak menghormati hak
kebebasan yang telah dipersetujui
H1b Memberi bantuan ketenteraan kepada Bani Bakar yang berperang
dengan Bani Khuza’ah
H1c Mereka membunuh beberapa orang Bani
Khuza’ah yang berpihak kepada Islam
F2
Strategi jangka panjang bagi meneruskan penyebaran Islam
H2a Orang Islam yang
memihak ke Makkah tanpa kebenaran penjaga
tidak perlu dipulangkan
H2b Orang Islam Makkah yang
memihak ke Madinah tanpa kebenaran
perlu dipulangkan
H2c
Mereka ini akan memperkembangkan dakwah Islamiah di Makkah
H2d Pengislaman Abu Sufian
dan al-Abas menyebabkan ramai orang Arab Quraisy memeluk Islam
F3
Pengislaman panglima perang
C3a Seperti Khalid
al-Walid,Abu Ubaidah al-Jarrah,Saad Ubadah dan Zubair al-Awwan.
[Mana-mana 2 x 1 m]
Perkembangan Islam kesan daripada
pembukaan kota Makkah telah memberi manfaat kepada kehidupan umat Islam
sejagat.
Beri hujah anda.
F1 Kota Makkah menjadi pusat tumpuan umat
Islam menunaikan ibadat
F2 Kemunculan Negara-negara Islam
F3 Masyarakat Islam mula mendalami ilmu
pengetahuan Islam
F4 Agama Islam berkembang ke seluruh dunia
F5 Agama Islam menjadi agama rasmi Negara
kita
F6 Ekonomi Islam berkembang dengan pesat
F7 Sistem perbankkan Islam menguasai sistem
kewangan Islam
F8 Kerajaan Islam semakin maju
F9 Penerapan nilai-nilai Islam dalam budaya
kerja
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
[Mana-mana 3 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
1
1
[3m]
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[3m]
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
3 ( a )
3 ( b )
3 ( c )
|
Nyatakan tiga sebab berlaku gerakan nasionalisme
tahap pertama di Thailand
F1 Kerabat diraja menguasai
politik
F2 Penentangan terhadap raja
berkuasa mutlak
F3 Perkembangan sistem
pendidikan Barat
F4 Kelemahan sistem
pentadbiran
F5 Sikap boros Raja Vajiravudh
F6 Penubuhan Parti Rakyat
F7 Parti Rakyat melancarkan
Revolusi Thai
[ Mana-mana 3 x 1 m ]
Jelaskan tindakan Phibul Songram semasa gerakan
nasionalisme tahap kedua
F1
Meluluskan undang-undang yang menyekat kebebasan dan
penguasaan ekonomi oleh orang Cina
F2 Sekolah Cina dibubarkan
F3 Akhbar Cina dibubarkan
F4
Penduduk pribumi digalakkan melibatkan diri dalam aktiviti
ekonomi
F5
Jawatan teringgi dalam kerajaan hanya untuk penganut agama
Buddha
F6
Menukar nama Siam kepada Thailand bermaksud Tanah Bebas
F7
Bekerjasama dengan Jepun
[
Mana-mana 3 x 1 m ]
Jelaskan
perbezaan antara sistem birokrasi Barat di Thailand dengan sistem birokrasi
Barat di Burma.
Burma
F1 Pengenalan sistem birokrasi barat
F2 Melenyapkan pemerintahan beraja/Dinasti
Konbaung
F3 Jawatan pembesar tradisional peringkat
pusat terhapus
F4 Pesuruhjaya British pemerintah tertinggi
F5 Undang-undang Barat diperkenalkan
F6 Wujudnya Akta Kampung Ulu Burma/Akta
Perkampungan Burma
F7 Mewujudkan jabatan jabatan contoh
perhutanan/kesihatan/
pelajaran
F8 Memperkenalkan jawatan Myo-Ok/Pegawai
Bandaran
[ Mana-mana 4x1 m ]
Thailand
F9 Pengenalan sistem birokrasi Barat
diperkenalkan oleh Raja
Mongkut dan Chulongkorn
F10 Menubuhkan jabatan
kewangan/polis/pelabuhan/tentera
F11 Melantik penasihat Barat mengetuai jabatan
F12 Sistem raja berperlembagaan menggantikan
sistem
raja mutlak
F13 Memperkenalkan Majlis Penasihat
Rendah/Majlis Mesyuarat
Tertinggi
F14 Melantik juruaudit dari barat
F15 Pentadbir tempatan dilantik berdasarkan
tahap pendidikan
[
Mana-mana 4 x1 m ]
|
[ 3 m ]
1
1
1
1
1
1
1
[ 3 m ]
[ 3 m ]
1
1
1
1
1
1
1
[ 3 m ]
[ 4m ]
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1 1
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
4(a)
|
Nyatakan ciri negara dan bangsa dalam
Kesultanan Melayu Melaka
F1
Kerajaan
F2
Wilayah pengaruh
F3
Kedaulatan
F4
Keunggulan undang-undang
F5
Lambang-lambang
F6
Rakyat
[ Mana-mana 2x1m]
|
1
1
1
1
1
1
[
2 m ]
|
4(b)
|
Kesultanan Melayu Melaka meninggalkan
pengaruh yang cukup besar terhadap negeri-negeri Melayu yang muncul
selepasnya.
Beri penjelasan anda
F1
Kerajaan Johor/Melaka/Pahang diasaskan oleh kerabat diraja
Melaka
F2
Pemerintah negeri Melayu menggunakan gelaran Sultan
F3
Sistem pewarisan takhta mementingkan jurai keturunan sebelah
bapa
F4
Mengamalkan sistem pembesar
empat lipatan
F5
Sistem pemerintah beraja
F6
Undang-undang tubuh negeri berdasarkan Hukum Kanun Melaka
F7
Agama Islam sebagai agama rasmi
F8
Mengamalkan adat istiadat Melayu
[ 4 x 1 m ]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
[
4 m]
|
4(c)
|
Pada pendapat anda, bagaimanakah negara
kita boleh mencapai kegemilangan seperti
zaman Kesultanan Melayu Melaka ?
F1 Mewujudkan
keamanan dan kestabilan negara
F2 menjalin
hubungan diplomatik
F3 memantapkan
sistem pertahanan
F4 meningkatkan
ilmu pengetahuan dan teknologi baru
F5 memperkukuhkan
perpaduan rakyat
F6 perdagangan
antarabangsa
F7 mempelbagai
sumber ekonomi
F8 memanfaat
kelebihan geografi
[ 4
x 1 m ]
(Mana-mana
jawapan munasabah)
|
1
1
1
1
1
1
1
1
[
4 m ]
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
5(a)
|
Ceritakan riwayat hidup Nabi Muhammad s.a.w sebelum baginda
dilantik menjadi rasul.
[ 6 Markah ]
F1 Nama penuh Muhammad bin
Abdullah
F2 Berbangsa Quraisy/ Bani
Hasyim
F3 Keturunan Qusai b. Kilab
F4 Bapanya bernama Abdullah
bin Abdul Mutalib
F5 Ibunya bernama Aminah bt
Wahab
F6 Dilahirkan pada 20 April
570 masihi/ 12 Rabiul Awal Tahun Gajah
F7 Bapanya meninggal dunia
ketika baginda dalam kandungan
F8 Ibu susuannya bernama
Halimatus Sa’diyah/Thuwaibah
F9 Ibunya meninggal dunia
ketika baginda berusia 6 tahun
F10 Menjadi yatim piatu ketika
berumur 6 tahun
F11 Baginda dipelihara oleh
datuknya Abdul Mutalib
F12 Diperlihara oleh bapa
saudaranya Abu Talib
F13 Diasuh oleh Ummu Aiman
F14 Dibelah dadanya untuk disucikan
hati ketika usia 5 tahun
F15 Pernah menjadi penggembala
kambing
F16 Menjalankan perniagaan
sejak berusia 12 tahun
F17 Ketika berusia 20 tahun giat
berdagang secara berseorangan/rakan
F18 Menjalankan perniagaan
Khadijah binti Khuwailid bersama Maisarah
F19 Diramal menjadi rasul oleh
Buhaira/pendeta Nasrani
F20 Berkahwin dengan Khadijah
ketika berumur 25 tahun
F21 Menyelesaikan pertikaian meletakkan Hajar
Aswad ketika berusia 25 tahun
F22 Bertahannuth kepada Allah
di Gua Hirak
F23 Menerima wahyu pertama pada
6 Ogos 610 Masihi
[ Mana-mana 6 x 1 m ]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[6 m]
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
5(b)
|
Keperibadian dan kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w yang telah berjaya
mengubah corak hidup masyarakat jahiliyah adalah wajar dicontohi.
Buktikan pernyataan
ini. [
6 markah ]
F1 Siddiq/berkata benar
H1a tidak pernah berbohong
H1b digelar Al-Amin/dipercayai
F2 Fatanah/kebijaksanaan
H2a menyelesaikan persengketaan perletakan
Hajar Aswad
H2b menerima Perjanjian
Hudaibiyah walaupun dianggap berat sebelah
H2c bersembunyi di Gua Thur
H2d merangka Piagam Madinah
H2e menubuhkan Kerajaan Islam Madinah
H2f menyatukan Ummah
H2g membuka semula Kota Makkah tanpa
pertumpahan darah
H2h mengatur strategi perang
H2i mempelbagaikan fungsi masjid
H2j strategi penyebaran Islam
F3 Amanah/dipercayai
H3a Khadijah
menyerahkan modal yang besar untuk
menjalankan perniagaan
F4 Tabligh/menyampaikan
H4a menyebarkan ajaran Islam dengan
bersungguh setelah menjadi rasul
F5 Ketua keluarga
H5a bertimbang rasa /pengasih
H5b membantu isteri melakukan kerja-kerja
harian
H5c memberikan pendidikan agama kepada
anak-anak
H5d menjadi teladan kepada anak-anak
H5e mengamalkan cara hidup sederhana
F6 Sentiasa memikirkan masalah masyarakat
H6a berikhtiar mengubah nilai hidup
masyarakat Jahiliah
H6b bertahannuth/mengasingkan diri
H6c mementingkan keselamatan pengikut
F7 Sabar/Tabah
H7a mendaki
Bukit Nur untuk ke Gua Hirak untuk beribadat kepada
Allah
H7b memperjuangkan/mempertahan Islam
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
5(b)
|
F8 Merendah diri
H8a bergaul dengan semua lapisan masyarakat
F9 Penyayang
H9a terhadap orang tua dan kanak-kanak
F10 Pemaaf
H10a mengampunkan orang yang menyerah diri
H10b membebaskan tawanan perang
H10c tidak membalas dendam
F11 Tidak mementingkan keduniaan
H11a menolak tawaran
pangkat/harta/kedudukan/wanita
[Mana-mana
6 x 1m ]
Mana-mana yang munasabah keperibadian Nabi Muhammad s.aw.
yang lain diterima
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[ 6 m ]
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
||
5(c)
|
Bagaimanakah
pengamalan sifat keperibadian Nabi Muhammad s.a.w boleh membantu pembentukan
masyarakat Malaysia yang aman dan harmoni?
[ 8 markah ]
Aras 4
Pengetahuan dan pemahaman yang sangat jelas
Bukti /contoh yang sesuai
Membuat Inferens yang tepat
Jawapan sangat
mendalam/terperinci
Komunikasi/pengolahan sangat
menarik
Menunjukkan
kematangan
Contoh jawapan
Mengamalkan sifat patuh kepada agama/tidak akan melakukan perkara-perkara
yang salah seperti menyalah guna kuasa/kedudukan/pangkat untuk kepentingan diri/menerima rasuah
menjadikan kehidupan sejahtera tanpa prasangka/prajudis.Sentiasa amanah
terhadap tugas dan tanggungjawab/cekap dalam membuat keputusan, keadilan
dapat dilaksanakan mengelakkan ketegangan dalam masyarakat. Bila patuh kepada
ajaran agama seseorang itu menghormati orang lain tanpa mengira
kaum/mengambil berat masalah jiran/saling membantu/melahirkan masyarakat
penyayang/keluarga bahagia
|
7- 8
Markah
|
||
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
||
5(c)
|
Aras 3
Pengetahuan dan pemahaman yang sangat jelas
Bukti /contoh yang sesuai
Membuat Inferens
Jawapan mendalam
Komunikasi/pengolahan menarik
Contoh jawapan
Mengamalkan sifat patuh kepada agama/tidak akan melakukan
perkara-
perkara
yang salah seperti menyalah guna kuasa/kedudukan/pangkat untuk kepentingan
diri/menerima rasuah menjadikan kehidupan sejahtera tanpa
prasangka/prajudis.Sentiasa amanah terhadap tugas dan tanggungjawab/cekap
dalam membuat keputusan/ keadilan dapat dilaksanakan/ mengelakkan ketegangan
dalam masyarakat.
______________________________________________________________
Aras 2
Pengetahuan dan pemahaman yang
jelas
Jawapan kurang mendalam
Menyatakan hujah secara ringkas
Contoh jawapan
Mengamalkan sifat patuh kepada agama/tidak akan melakukan perkara-
perkara yang salah seperti menyalah guna kuasa/kedudukan/pangkat untuk
kepentingan diri/menerima rasuah menjadikan kehidupan sejahtera tanpa
prasangka/prajudis.
_________________________________________________________________
Aras 1
Pengetahuan dan pemahaman terhad
Jawapan secara umum
Contoh jawapan
Mengamalkan sifat patuh kepada agama/tidak akan melakukan perkara-
perkara yang salah seperti menyalah guna
kuasa/kedudukan/pangkat
|
5- 6
Markah
3-4
Markah
1-2
Markah
|
||
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
6(a)
|
Bagaimanakah golongan pedagang membantu menyebarkan Islam di
Asia Tenggara?
F1 Menjalin hubungan
perdagangan dengan pelabuhan utama di
Asia Tenggara
F2 kebaikan tingkah
laku / sifat mahmudah / sifat terpuji pedagang
menjadi ikutan
/menarik ramai penduduk tempatan memeluk
Islam
F3 perkampungan
pedagang menjadi tempat perbincangan Islam
F4 semangat dakwah
pedagang menarik perhatian masyarakat
tempatan
F5 pedagang membawa
bersama ulama
F6 mereka tinggal
lama / menetap di pelabuhan
F7 hubungan baik
pedagang dengan pemerintah tempatan
F8 ramai pedagang
Islam dilantik sebagai syahbandar
F9 pedagang membina
perkampungan Islam
[ mana-mana 6 x1m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[ 6 m ]
|
6(b)
|
Mengapakah orang Melayu turut melibatkan
diri dalam kegiatan perdagangan selepas kedatangan Islam?
F1
Perdagangan di Laut Hindi dan China Selatan dikuasai
pedagang Islam.
F2
saranan Islam
F3
Perniagaan adalah sumber rezeki yang besar .
F4
Mencontohi amalan Nabi Muhammad s.a.w.
F5
Perdagangan menjadi saluran untuk menyebarkan Islam.
F6
Kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan.
F7
Kemudahan perdagangan disediakan di Melaka
[
mana-mana 6 x 1 m ]
|
1
1
1
1
1
1
1
[
6 m]
|
6(c)
|
Islam telah mengubah sistem ekonomi di Asia Tenggara.
Buktikan kebenaran pernyataan tersebut
F1 Baitulmal
diperkenalkan
F2 Berfungsi
sebagai perbendaharaan Negara
F3 hasil diperoleh
daripada zakat / sedekah
F4 golongan kaya
membayar zakat
F5 zakat harta / zakat pendapatan /zakat
fitrah/zakat
perniagaan
F6 orang Melayu
aktif dalam perdagangan
F7 Di pelabuhan
Melaka
F8 menghayati
bahawa perdagangan merupakan sumber rezeki
yang besar
F9 Menjadikan
Melaka pusat perdagangan yang penting
F10 semangat pedagang Melayu diteruskan walaupun
selepas
kejatuhan Melaka
F11 Riba diharamkan
F12 dalam perniagaan
F13 tercatat nama
sultan
F14 Malik / Sultan
al-Adil
F15 tarikh Islam
pada mata wang
F16 gelaran sultan
khalifatul mukminin
F17 penggunaan
tulisan jawi / Arab pada mata wang
F18 cukai ke atas
barang dagangan / cukai perdagangan
F19 sumber
pendapatan Negara
F20 cukai tetap (
cukai import / cukai diraja )
[
Mana-mana jawapan munasabah ]
[ 8
x 1 m ]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[
8 m ]
|
7 . Zaman Renaissance bermula di Itali pada
abad ke 14 dan kemudiannya berkembang ke Eropah Barat sehingga abad ke 17 .
(a) Jelaskan maksud Renaissance [ 4 markah ]
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
7(a)
7(b)
|
F1 Berasal daripada
perkataan Itali iaitu renisciment
F2 Bermaksud ‘kelahiran semula’
F3 Penghargaan semula ilmu
dalam tamadun Rom dan Yunani
F4 Penonjolan
terhadap keupayaan manusia berfikir menyelesaikan masalah
F5 Berkait rapat dengan aliran pemikiran
Humanisme
F6 Kesungguhan
manusia mencari penyelesaian kepada permasalahan hidup
F7 Kesediaan manusia meneroka
bidang/kawasan baru
F8 Manusia didorong oleh semangat inkuiri
yang kuat
F9 Semangat yang menekankan
keobjektifan/ciri inkuiri/eksperimen
[ Mana-mana 4 x 1 m ]
Terangkan
kesan Zaman Renaissance terhadap masyarakat Eropah
[
8 markah ]
F1 Kemunculan golongan monarki baru
H1a kewujudan kerajaan pusat yang kuat
H1b kesatuan kebangsaan
H1c amalan pembayaran cukai langsung kepada
kerajaan pusat
F2 Kuasa raja bertambah kukuh
H2a kuasa gereja semaking berkurangan
H2b kuasa golongan bangsawan juga bertambah
kurang
F3 Kegiatan ekonomi sara diri semakin
pupus
H3a sistem perdagangan tempatan /antarabangsa
berkembang
F4 Perkembangan Ilmu Pengetahuan
H4a kemajuan ilmu
matematik/geografi/kartografi/astronomi H4b
perkembangan ilmu sains/biologi/fizik/kimia/perubatan
F5 Perubahan dalam pemikiran dan gaya
hidup manusia
H5a manusia bersedia menzahirkan emosi
H5b dizahirkan dalam muzik/lukisan/ukiran
yang dihasilkan
H5c melahirkan budaya yang menyuburkan
keyakinan diri
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[ 4 m
]
1
1
1
1
1`
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
7(b)
7(c)
|
F6 Perubahan sikap masyarakat terhadap
pendidikan
H6a menekankan pemikiran
logik/saintifik/falsafah/metafizik
H6b menekankan tanggungjawab social seseorang
dalam masyarakat
F7 Melahirkan manusia Renaissance
H7a mempergunakan sepenuhnya keupayaan minda
H7b mempergunakan ilmu pengetahuan untuk
kemajuan kehidupan
F8 Penjelajahan dan penerokaan
H8a berani meneroka bidang baru
H8b mencari laluan baru ke Timur/Lautan
Atlantik
[ Mana-mana 8 x 1 m ]
Aras 4
Pengetahuan dan pemahaman yang sangat jelas
Bukti /contoh yang sesuai
Membuat Inferens yang tepat
Jawapan sangat mendalam/terperinci
Komunikasi/pengolahan sangat
menarik
Menunjukkan
kematangan
Contoh jawapan
i)
Pedagang Kaya [ 4 markah ]
Muncul di Itali hasil aktiviti perdagangan/kekayaan digunakan untuk
mengindahkan bandar supaya cantik
dan menjadi tumpuan
cendekiawan/seniman.
Menjadi patron/penaung
kepada para pelukis/ahli muzik/saintis/penulis. Patron terkenal keluarga
Medici di Florence.Menarik seniman/cendekiawan ke bandar
masing-masing.Kesanya berlaku persaingan merebut tokoh.Para seniman sering berkunjung ke bandar
–bandar untuk menyiapkan tugasan mula menyebarkan idea renaissance ke merata
tempat. Kecantikan bandar Florence mulai dicemburui oleh Paus di Rom.
ii)
Semangat Individualisme [ 4
markah ]
Mulanya sumbangan pengukir
/pelukis tidak terserlah kerana bekerja secara kumpulan .Berubah bila bekerja
secara sendirian seperti pelukis Leonardo da Vinci/Raphael/Michelangelo mula
dikenali secara individu.
Keupayaan Individu mengubah
konsep pendidikan dengan menekankan pembinaan dalam semua aspek intelektual
dan fizikal seperti Leonardo da Vinci menjadi manusia renaissance yang
menguasai pelbagai ilmu.Inilah yang menyebabkan Itali menjadi Pusat
Renaissance
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[ 8m ]
7-8
Markah
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
7(c)
|
Aras 3
Pengetahuan dan pemahaman yang sangat jelas
Bukti /contoh yang sesuai
Membuat Inferens
Jawapan mendalam
Komunikasi/pengolahan menarik
Contoh jawapan
i)
Pedagang Kaya [ 4 markah ]
Muncul di Itali hasil aktiviti perdagangan/kekayaan digunakan untuk
mengindahkan bandar supaya cantik
dan menjadi tumpuan
cendekiawan/seniman.
Menjadi patron/penaung kepada para pelukis/ahli muzik/saintis/penulis.
Patron terkenal keluarga Medici di Florence.Menarik seniman/cendekiawan ke
bandar masing-masing.Kesannya berlaku persaingan merebut tokoh
ii)
Semangat Individualisme [ 4
markah ]
Mulanya sumbangan pengukir
/pelukis tidak terserlah kerana bekerja secara kumpulan .Berubah bila bekerja
secara sendirian seperti pelukis Leonardo da Vinci/Raphael/Michelangelo mula
dikenali secara individu. Keupayaan Individu mengubah konsep pendidikan
dengan menekankan pembinaan dalam semua aspek intelektual dan fizikal .
__________________________________________________________________
Aras 2
Pengetahuan dan pemahaman yang
jelas
Jawapan kurang mendalam
Menyatakan hujah secara
ringkas
Contoh jawapan
i)
Pedagang Kaya [ 4 markah ]
Muncul di
Itali hasil aktiviti perdagangan/kekayaan digunakan untuk mengindahkan bandar
supaya cantik dan menjadi tumpuan cendekiawan/seniman.
Menjadi patron/penaung kepada para pelukis/ahli muzik/saintis/penulis. Patron
terkenal keluarga Medici di Florence.Menarik seniman/cendekiawan ke bandar
masing-masing.
ii)
Semangat Individualisme [ 4
markah ]
Mulanya sumbangan pengukir
/pelukis tidak terserlah kerana bekerja secara kumpulan .Berubah bila bekerja
secara sendirian seperti pelukis Leonardo da Vinci/Raphael/Michelangelo mula
dikenali secara individu. Keupayaan Individu mengubah konsep pendidikan.
|
5-6
Markah
3-4
Markah
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
7(c)
|
Aras 1
Pengetahuan dan pemahaman terhad
Jawapan secara umum
Contoh jawapan
i)
Pedagang Kaya [ 4 markah ]
Muncul di Itali hasil aktiviti perdagangan/kekayaan digunakan untuk
mengindahkan bandar supaya cantik
dan menjadi tumpuan
cendekiawan/seniman.
ii)
Semangat Individualisme [ 4
markah ]
Mulanya sumbangan pengukir /pelukis tidak terserlah kerana bekerja
secara kumpulan .Berubah bila bekerja secara sendirian
|
1-2
Markah
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
8(a)
|
(a) Terangkan faktor yang
membantu perkembangan perusahaan getah di Tanah Melayu pada awal abad
ke-20.
[6 markah]
F1 Perkembangan
Revolusi Perindustrian
H1a Getah
digunakan dalam pelbagai industri
F2 Peranan
H.N.Ridley
H2a H.N.Ridley
meyakinkan peladang menanam getah.
H2b Beliau
mengagihkan benih getah secara percuma.
H2c Beliau berjaya
menemui teknik torehan ibidem (tulang ikan kering).
F3 Perkembangan
industri barangan pengguna.
H3a Contohnya
kasut, tayar basikal dan peralatan letrik.
H3b Ini
menyebabkan harga getah melambung tinggi.
F4 Kemasukan
modal asing milik pelabur Eropah.
H4a Syarikat Eropah menubuhkan syarikat perwakilannya di
Tanah Melayu.
H4b Syarikat
ini membuka ladang getah di Tanah Melayu.
C4a Contoh Harrisons and
Crossfield, Boustead, Guthrie dan Sime Darby.
F5 Sokongan
British kepada pemodal asing.
H5a Pihak
British mengenakan sewa tanah yang rendah.
H5b Mereka
juga mengenakan tarif yang rendah.
H5c Syarikat
perusahaan getah diberikan dividen yang tinggi
H5d Syarikat
itu juga diberi pengecualian cukai eksport 50 tahun.
F6 Perkembangan
infrastruktur.
H6a Jalan
kereta api dibina menghubungkan ladang dengan pelabuhan.
F7 Membawa
masuk buruh dari India.
H7a Diambil
bekerja di ladang getah dengan gaji yang murah.
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[ 6 m]
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
8(b)
|
Pada
pendapat anda mengapakah jumlah pengeluaran getah mengalami kemerosotan
antara tahun 1929 hingga tahun 1934?
[ 6 markah ]
F1 Zaman Kemelesetan Ekonomi Dunia
1929-1932
H1a Permintaan terhadap getah menurun
H1b Menyebabkan harga getah mengalami
penurunan
F2 Ekonomi Tanah Melayu Terikat dengan
Ekonomi Dunia
H2
Perubahan yang berlaku dalam
ekonomi dunia memberi kesan kepada
ekonomi Tanah Melayu
F3
Harga Getah Tidak Stabil
H3a
Selepas tahun 1934 harga getah meningkat disebabkan peningkatan
permintaan dunia
H3b
disebabkan juga kawalan pengeluaran oleh negara pengeluar getah
F4
Persaingan dengan getah tiruan
F5
Buruh India pulang ke negara asal
F6
Serangan penyakit
F7
Tumpuan kepada tanaman komersial lain
C7
tebu / kelapa sawit
F8
Dasar British
H8a
menyekat orang Melayu dalam
penanaman getah
H8b
tahun 1930-an pembukaan tanah
baru untuk tujuan penanam getah dilarang/
(Mana-mana
jawapan munasabah)
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[6 m]
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
8.(c)
|
Walaupun
perusahaan getah mengalami turun naik harga tetapi tanaman ini masih menjadi
sumber ekonomi penting kepada negara kita.
Beri
penjelasan anda.
[ 8
markah ]
F1 Sumber pendapatan negara
F2 Tanah subur / luas
F3 Peluang pekerjaan
F4 Iklim yang sesuai
F5 Tanaman komersial terawal /Warisan
ekonomi negara
F6 Hubungan antarabangsa
F7 Permintaan tinggi dunia
F8 Keperluan barangan industri
F9 Perkembangan industri berasaskan getah
F10 Membantu perkembangan ekonomi lain
F11 Sumber pendapatan penduduk
pedalaman
F12 Mendapat inisiatif kerajaan
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[ 6 m ]
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
9 ( a )
9 ( b )
|
Jelaskan isi
perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957.
F1 Pembentukan sebuah kerajaan Persekutuan
F2 Pemisahan antara kuasa persekutuan dengan
kuasa negeri
F3 Insitusi raja dijadikan Raja
berperlembagaan
F4 Prinsip Jus Soli diterima
F5 Kedudukan istimewa orang Melayu dikekalkan
F6 Agama Islam agama rasmi Persekutuan
F7 Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
F8 Yang Dipertuan Agong sebagai ketua negara
F9 Pentadbiran Negara bersifat demokrasi
berparlimen
F10 Dewan Rakyat dan Dewan Negara terletak di
bawah kuasa
Parlimen
[
Mana-mana 6x1m ]
Terangkan
kepentingan perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957 dalam mengukuhkan
pembinaan negara bangsa yang merdeka.
F1 Pembinaan negara dan bangsa yang kukuh
H1a gabungan unsur Kesultanan Melayu Melaka dengan
birokrasi Barat
H1b membentuk identiti
negara Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka
H1c Pembentukan sebuah kerajaan demokrasi
H1d
konsep Raja Berperlembagaan dilaksanakan
F2 Persetujuan semua kaum melalui pakatan
murni
H2a mewujudkan perpaduan kaum
H2b keharmonian kaum dapat dicapai tanpa
pertumpahan darah
F3 Hak mutlak kepada penduduk tempatan
mentadbir
H3 mengikut acuan sendiri
F4 Melahirkan identiti masyarakat yang
merdeka
H4a Perbezaan warna kulit , agama dan bahasa
diketepikan
F5 Memperlihatkan kebijaksanaan pemimpin
H5a merundingkan kemerdekaan negara dengan
British
H5b membincangkan beberapa isu penting
H5c dapat mengelakkan ketegangan kaum
C5a soal kerakyatan /
kedudukan agama Islam sebagai agama Persekutuan
[
Mana-mana 8 x 1 m ]
|
[ 6 m ]
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[ 6 m ]
[ 8 m ]
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[ 8 m ]
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
9 ( c )
|
Pelbagai usaha telah dilaksanakan untuk mencapai
kemerdekaan
Persekutuan
Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957.
Bincangkan.
F1 Pelaksanaan Sistem Ahli
H1a melatih penduduk tempatan dan kaum lain
menerajui pentadbiran Tanah Melayu
H1b Memulakan proses perpaduan kaum kerana
ahlinya
gabungan pelbagai kaum
F2 Mewujudkan Pakatan Murni
H2a merupakan usaha ke arah menghasilkan satu
kerjasama dan tolak ansur politik melalui rundingan
F3 Kerjasama Umno-MCA
H3a memenangi pilihanraya perbandaran/negeri
F4 Pilihanraya Majlis Perundangan
Persekutuan diadakan
pada1955
H5a penubuhan Parti Perikatan terdiri daripada
UMNO-MCA –MIC
H5b Tunku Abdul
Rahman dilantik sebagai Ketua Parti Perikatan
H5c Mengemukakan Manifesto pilihanraya
H5c Parti Perikatan memenangi 51 kerusi
F6 Pembentukan kabinet
H6a Tunku Abdul Rahman menjadi ketua Menteri
H6b Ahli kabinet terdiri daripada pelbagai kaum
F7 Tunku Abdul Rahman mengetuai rombongan
rundingan
Kemerdekaan ke London 1956
H7a suruhanjaya bebas dibentuk untuk mengkaji
perlembagaan
H7b British bersetuju untuk memberikan
kemerdekaan pada 31 Ogos
1957
F8 Tunku Abdul Rahman telah membuat
pengisytiharan tarikh
kemerdekaan
H8a di Bandar Hilir, Melaka pada 20 Februari 1956
|
[ 8 m ]
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[ 8 m ]
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
10(a)
|
Jelaskan
keunikan institusi Raja
Berperlembagaan tersebut? [ 4 Markah
]
F1 Raja sebagai pemerintah tertinggi
negara dan negeri
F2 Mengikut peruntukan dalam perlembagaan
F3 Yang di Pertuan Agong bertindak atas
nasihat Perdana Menteri
F4 Yang di Pertuan Agong tidak boleh
bertindak sendirian
F5 Yang di Pertuan Agong mempunyai kuasa budi
bicara dalam hal tertentu untuk membuat keputusan
F6 Yang di Pertuan Agong dipilih secara
bergilir-gilir dari kalangan
sembilan orang raja Melayu
F7 Pemilihan Yang
di Pertuan Agong dibuat mengikut peruntukan dalam perlembagaan Malaysia
F8 Yang di Pertuan
Agong memerintah untuk tempoh selama lima tahun
F9 Yang di Pertuan
Agong dipilih dalam mesyuarat Majlis Raja-
Raja Melayu
F10 Raja-raja Melayu bertindak atas nasihat
Menteri Besar.
[ Mana-mana 4 x 1m ]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[ 4 m ]
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
10(b)
|
Terangkan
peranan Yang Dipertuan Agong dalam sistem pemerintahan Demokrasi Berparlimen
di negara kita hari ini. [ 8 markah ]
FI Ketua Negara
H1a Mengetuai 3 badan kerajaan
H1b Badan
Perundangan (legislatif)/ Badan Pemerintah (eksekutif)/ Badan Kehakiman (judisiari)
F2 Satu daripada tiga unsur parlimen.
H2a Berkuasa memanggil parlimen.
H2b Berkuasa membubarkan parlimen.
H2c Rang undang-undang perlu mendapat perkenan
YDPA
F3 Ketua Tertinggi Angkatan Bersenjata
H3a berkuasa
mengampunkan kesalahan yang dibicarakan di mahkamah tentera
H3 berkuasamenangguhkan
hukuman terhadap kesalahan yang
dibicarakan di mahkamah tentera
F4 Menjaga/memelihara kedudukan/hak
H4a keistimewaan orang Melayu
H4b bumiputera Sabah/Sarawak
H4c kaum-kaum lain
H4d boleh menitahkan
Majlis Raja-Raja Melayu bermesyuarat membincangkan keistimewaan,kedudukan,kehormatan dan
kemuliaan Raja-Raja Melayu
F5 Ketua Agama Islam
H5a bagi negeri baginda sendiri
H5b bagi negeri yang tidak beraja
F6 Kuasa Budi Bicara
H6a untuk melantik Perdana Menteri
H6b berkuasa melantik Jemaah Menteri
H6c berkuasa
melucutkan kuasa Jemaah Menteri dan Timbalan Menteri setelah dinasihati oleh Perdana
Menteri
F7 Mengisytiharkan Undang-Undang Darurat
H7a jika keselamatan negara
terancam
H7b di bawah “Undang-Undang X”
F8 Kuasa melantik
H8a Pengerusi dan tiga ahli Suruhanjaya
Pilihanraya
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
10(b)
10(c)
|
H8b Pengerusi dan Timbalan Pengerusi
Suruhanjaya Perkhidmatan
Awam
H8c ahli Perkhidmatan Kehakiman
H8d Peguam Negara
H8e Ketua Audit Negara bagi Persekutuan
H8f kenaikan pangkat hakim
H8g melucutkan jawatan hakim
H8h melantik Ahli Dewan Negara /Senator
F9 Kuasa Tertinggi
H9 Mentauliahkan Duta-Duta Malaysia
F10 Kuasa Pengampunan
H10a kesalahan di Wilayah Persekutuan
H10b atas nasihat Lembaga Pengampunan
[ Mana-mana 8 X 1 m ]
Bagaimanakah
untuk mempertahankan Institusi Raja
Berperlembagaan
supaya terus kekal unggul di negara kita ?
[ 8 markah ]
Aras 4
Pengetahuan dan pemahaman yang sangat jelas
Bukti /contoh yang sesuai
Membuat Inferens yang tepat
Jawapan sangat mendalam/terperinci
Komunikasi/pengolahan sangat
menarik
Menunjukkan
kematangan
Contoh jawapan
Menjadi seorang rakyat yang
taat setia kepada raja /tidak
menderhaka kepada raja dan
negara/sedia berkorban untuk mempertahankan negara seperti peristiwa Lahad
Datu.Rakyat yang setia akan menghormati undang-undang/prinsip Rukun
Negara/menghormati lambang-lambang kebesaran raja/menghadiri majlis kebesaran
raja.Rakyat juga akan menjaga keamanan negara dengan hidup bersatu padu
/menghormati kaum lain/Negara menjadi harmoni/tiada permusuhan/politik
menjadi stabil/ekonomi
meningkat/negara
maju/rakyat sejahtera /raja terpelihara berpisah tiada
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[8 m]
7-8
Markah
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
10(c)
|
Aras 3
Pengetahuan dan pemahaman yang sangat jelas
Bukti /contoh yang sesuai
Membuat Inferens
Jawapan mendalam
Komunikasi/pengolahan menarik
Contoh
jawapan
Menjadi seorang rakyat yang taat setia kepada raja /tidak menderhaka kepada raja dan negara/sedia berkorban
untuk mempertahankan negara seperti peristiwa Lahad Datu.Rakyat yang setia
akan menghormati undang-undang/prinsip Rukun Negara/menghormati
lambang-lambang kebesaran raja/menghadiri majlis kebesaran raja.Rakyat juga
akan menjaga keamanan negara dengan hidup bersatu padu /menghormati kaun
lain.
__________________________________________________________________
Aras 2
Pengetahuan dan pemahaman yang
jelas
Jawapan kurang mendalam
Menyatakan hujah secara ringkas
Contoh jawapan
Menjadi seorang rakyat yang taat setia kepada raja /tidak menderhaka kepada raja dan negara/sedia berkorban
untuk mempertahankan negara seperti peristiwa Lahad Datu.Rakyat yang setia
akan menghormati undang-
undang/prinsip Rukun Negara/menghormati lambang-lambang
kebesaran.
________________________________________________________________
Aras 1
Pengetahuan dan
pemahaman terhad
Jawapan secara umum
Contoh jawapan
Menjadi
seorang rakyat yang taat setia kepada raja
/tidak menderhaka kepada raja
dan negara/sedia berkorban untuk mempertahankan negara .
|
5-6
Markah
3-4
Markah
1-2
Markah
|
No comments:
Post a Comment