Tajuk
Ulangkaji SPM 2013
Tamadung
Hwang Ho, Perluasan Kuasa, Hijrah atau pembukaan semula kota makkah,
pengaruh kedatangan islam dalam ekonomi dan peraturan Tanah – Ting 4
Birokrasi
di Asia tenggara, Gerakan Islah, Suruhanjaya reid, Pembentukan Malaysia,
Pilihanraya atau wawasan 2020, Perang Dingin atau dasar Luar
*********
Tajuk Ini hanya untuk Ulangkaji Terkini************ Baca Juga tajuk lain, tiada
soalan Ramalan yang betul-betul tepat....Usaha tangga Kejayaan.....
Bab
1 : Tamadun Hwang Ho *********** Penting
Nyatakan
nama pusat kerajaan Dinasti Shang
F1
Anyang
Berikan
dua ciri istimewa yang terdapat di bandar tersebut.
F1
Terletak di kawasan tanah tinggi di Sungai Huan
F2
Terdapat istana, kuil dan pusat pentadbiran
F3
Golongan pembesar dan agama tinggal di kawasan bandar
F4
Dilengkapi dengan tembok untuk menghalang penceroboh
F5
Dikelilingi oleh perkampungan yang didiami oleh masyarakat tani
Mengapakah
berlakunya peralihan kuasa daripada Dinasti Shang kepada Dinasti Chou ?
F1
Kezaliman pemerintah Raja Shang
F2
Kebangkitan golongan hamba
F3
Kepercayaan kepada mandat daripada Tuhan
Langkah
yang dilaksanakan oleh Raja-raja Dinasti Chou untuk mendapat sokongan
daripada pembesar mereka
F1
Melalui ikrar taat setia kepada pemerintah
F2
Memberi hadiah seperti kereta kuda, senjata gangsa, hamba dan binatang
F3
Diminta melindungi Raja
F4
Memberikan bantuan tentera pada masa perang
F5
Diberi hak sebagai ketua agama untuk menjalankan upacara pengorbanan
Peranan
golongan bangsawan dalam Tamadun Hwang Ho
F1
Mentadbir wilayah di luar pusat pentadbiran Raja
F2
Diberi hak oleh Raja untuk mewujudkan sistem pentadbirannya sendiri
F3
Bertanggungjawab memungut cukai
F4
Menguruskan pertahanan
F5
Mentadbir undang-undang di wilayah masing-masing
Jelaskan Sumbangan
Tamadun Hwang Ho dalam setiap aspek berikut,
(a)
Bidang politik/pemerintahan
F1
Sistem pemerintahan berbentuk monarki diteruskan hingga ke zaman
Dinasti Ching
F2
Gelaran raja ditukar kepada maharaja
F3
Raja dikaitkan dengan konsep anak syurga dan mandat dari syurga
F4
Amalan dinasti diteruskan hingga abad ke-20
F5
Raja dibantu oleh bangsawan
F6
Raja dibantu oleh pegawai kerajaan
(a) Sumbangan
tamadun Hwang Ho dalam bidang pertanian
F1
Memperkenalkan sistem pengairan
F2
Pembinaan empangan Szechwan
F2
Memperkenalkan alat pertanian daripada besi
F3
Menggunakan cangkul
F4
Menggunakan sabit
F5
Memperkenalkan teknologi pembajakan
F6
Memperkenalkan batas untuk tanaman
(c)
Ciri-ciri Sistem Tulisan Tamadun Hwang Ho
F1
Tulisan Ideogram
F2
berbentuk gambar dan simbol
F3
terhasil dari penilikan tulang oracle
F4
diguna dalam penulisan
F5
diguna dalam pencetakan
F6
diguna oleh orang Jepun dan Korea
(d)
Bidang agama dan kepercayaan
· Pemujaan
roh nenek moyang
· Unsur
pemujaan yang dijalankan sejak zaman Shang telah diteruskan mengikut kesesuaian
masa
· Unsur
korban manusia tidak lagi diamalkan dan digantikan dengan unsur makanan , duit
kertas dan barangan perhiasan
· Konsep
Yin dan Yang serta Feng Hsui diteruskan hingga ke hari ini
· Orang
China mempercayai alam semesta dan kejadiannya terdiri daripada unsur
saling melengkapi iaitu Yin dan Yang
· Konsep
Feng Hsui berlandaskan falsafah Taoisme yang berlandaskan falsafah
alam semesta yang merujuk pada
hubungan antara manusia dengan alam sekitar
(
e ) Sistem kalendar
· Kalendar
dicipta semasa Dinasti Shang.
· 30
hari dalam sebulan dan 360 hari setahun.
· Raja
menggunakan kalendar untuk menentukan musim menanam dan menuai
· Untuk
menjalankan aktiviti harian.
· Amalan
menggunakan kalendar diteruskan untuk upacara perkahwinan/perburuan/ pengkebumian.
(f)
Senaraikan sumbangan tamadun Hwang Ho kepada peradaban manusia pada hari ini.
F1
|
Pembinaan sistem
pengairan
|
F2
|
Kemajuan teknologi
pembajakan
|
F3
|
Penciptaan cangkul/sabit
|
F4
|
Alatan pertanian
daripada besi
|
F5
|
Pemujaan roh nenek
moyang
|
F6
|
Pengenalan sistem
kalendar
|
F7
|
Pengamalan falsafah
perang Sun Tzu dalam perniagaan
|
F8
|
Konsep Yin
Yang berdasarkan keseimbangan unsur alam dalam perubatan
|
F9
|
Konsep Feng
Sui berlandaskan falsafah alam semesta
|
F10
|
Penciptaan tulisan
ideogram
|
Bab
2
Terangkan
kegiatan Ekonomi yang dijalankan dalam tamadun India****
F1
Kegiatan perdagangan berkembang pesat
H2a
Melibatkan perdagangan dalaman /antara wilayah kerajaan India
H2b
Perdagangan luar
H2c
Pusat perdagangan di Anga/Kalinga/Karusa
H2d
Menghasilkan emas/gading gajah/senjata/berlian/mutiara
H2e
Menjalin hubugan dagangan dengan Macedonia/Sri Lanka/Asia Tengah/Asia Tenggara
H2f
Pelabuhan antarabangsa di Tamralipti/Ghantashala/Kadura di Timur
H2g
Pelabuhan Broach/Chaul/Kalyan/Cambay di bahagian Barat
F2
Kewujudan persatuan perdagangan/sresthin
H2a
Persatuan tukang kau
H2b
Tukang logam/tukang kulit
H2c
Matlamat persatuan mengawal harga
H2d
Kualiti barangan / gaji pekerja
F3
Penggubalan undang-undang persatuan
H3a
Undang-undang diawasi oleh raja
F3
Pengenalan mata wang sebagai medium jual beli
H3a
Zaman Gupta-Mata awng emas digunakan
H3b
Pelaksanaan dasar kewangan dan ekonomi yang sistematik
F4
Perkembangan perusahaan tekstil/kain kapas
/sutera
H4a
Sutera berpusat di Bengal dan Benares
H4b
Perusahaan barangan emas/mutiara/batu permata
F5
Cukai dikenakan terhadap pelbagai jenis hasil
perdagangan
H5a
Hasil pertanian dan buah-buahan
H5b
Cukai untuk menyara tentera/pentadbir/raja
Terangkan
perkembagaan Pendidikan dalam Tamadun India***
F1
Bermula pada zaman vedik
F2
Mementingkan keagamaan/agama Hindu sebagai teras
F3
Didominasi oleh kaum lelaki
F4
Wanita tidak berpeluang untuk belajar
F5
Pembelajaran kitab-kitab veda
F6
Bahasa sanskrit sebagai medium pengajaran dan pembelajaran
F7
Menggunakan kaedah hafalan untuk mendalami kitab-kitab veda
F8
Pendidikan berteraskan agama Hindu dan Buddha sebagai persediaan selepas mati
F9
Tumpuan pendidikan ialah agama
F10
Mempelajari segala hukum agama untuk kesempurnaan hidup
F11
Pengajaran nilai-nilai murni
F12
Pendidikan tinggi di kolej Brahman
F13
Pendidikan turut diberikan di istana
F14
Universiti agama Budhha (Nalanda) turut diwujudkan
F15
Untuk menjadi Brahmin seseorang harus menghafal pelbagai buku agama (Veda)
F16
Turut mempelajari karya saintifik /falsafah
F17
Meningkatkan ilmu sains
F18
Pada zaman seterusnya pendidikan bertujuan mengatasi buta huruf
F19
Mendapat jawatan dalam kerajaan
Huraikan
perkembangan Pendidikan dalam Tamadun Yunani
F1
|
Pendidikan di Athens
untuk melahirkan manusia yang seimbang
|
H1a
|
Jasmani dan rohani
|
H1b
|
Manusia yang
cemerlang mampu memenuhi tuntutan fizikal dan mental
|
H1c
|
Manusia yang
cemerlang mampu memberi sumbangan kepada kesejahteraan manusia
|
H1d
|
Tumpuan pengajaran
kepada pendidikan /sukan/muzik/kesusateraan/seni
berpidato/membaca/menghafal/menulis
|
F2
|
Pendidikan di Sparta
bertujuan melahirkan warganegara
|
H1a
|
Gagah/sempurna/setia
kepada negara
|
H1b
|
Tumpuan kepada
latihan fizikal
|
H1c
|
Kemahiran menggunakan
senjata
|
F3
|
Perkembangan sekolah
falsafah
|
H3a
|
Di negara kota
Athens/Thebes/Elea/Miletus
|
H3b
|
Athens dikenali
sebagai pusat cendekiawan Yunani
|
H3c
|
Semasa pemerintahan
Pericles
|
H3d
|
Melahirkan sejarawan
Yunani
|
C3d
|
Herodotus/Thucydides
|
H3e
|
Pemikir dalam bidang
sains dan teknologi
|
C3d
|
Thales/Anaximander/Heraclitus/Anaxagoras
|
Huraikan
sumbangan tamadun China kepada peradaban manusia sehingga kini.***
F1
|
Kemajuan dalam
pertanian
|
H1a
|
Penciptaan batas
dalam bidang pertanian
|
H1b
|
Tenggala untuk
membuat batas
|
H1c
|
Kolar kuda untuk
menarik tenggala kayu
|
H1d
|
Kereta kuda
|
H1e
|
Kereta sorong beroda
|
H1f
|
Penyisir tanah
|
H1g
|
Sistem tanaman
bergilir untuk menjaga kesuburan tanah
|
H1h
|
Pembinaan sistem
pengairan untuk mengawal air di kawasan pertanian
|
H1i
|
Bukit diteres untuk
tujuan pertanian
|
H1j
|
Penciptaan alatan
pertanian seperti tajak/cangkul
|
H1k
|
Penukaran alatan
pertanian daripada kayu kepada besi
|
F2
|
Jalan Sutera Darat
|
H2a
|
Menghubung laluan
perdagangan antara India dengan Barat/Rom
|
F3
|
Perusahaan
membuat tembikar/logam
|
F4
|
Pengenalan tulisan
ideogram
|
H4a
|
Berdasarkan rekahan
tulang oracle menghubung laluan perdagangan antara India dengan Barat/Rom
|
H4b
|
Berbentuk simbol dan
gambar
|
H4c
|
Diajar pada peringkat
sekolah rendah
|
F5
|
Falsafah
Confucianisme/ Taoisme
|
H5a
|
Cara hendak
melahirkan masyarakat dan poitik yang baik
|
H5b
|
Falsafah
Legalisme/Hanya undang-undang dapat mewujudkan nilai baik masyarakat
|
H5c
|
Konsep Yin dan
Yang/Unsur saling melengkapi/Yin Kuasa Pasif/Yang kuasa aktif
|
H5d
|
Falsafah Feng Shui/
Hubungan antara alam semesta dengan manusia
|
H5e
|
Falsafah Perang Tsun
Tzu melalui karya the art of war/Taktik dalam urusan perniagaan
|
F6
|
Kalendar
|
H6a
|
Terdapat 30 hari
sebulan/ 360 hari setahuan
|
H6b
|
Raja menggunakan
kalendar untuk menentukan musim menuai/menanam
|
H6a
|
Menjalankan aktiviti
harian seperti perkahwinan/berburu/pengkebumian
|
F7
|
Upacara korban
|
H7a
|
Menggunakan unsur
makanan/duit kertas/barangan perhiasan
|
Soalan
1 ************** ( Penting )
(a)
Tokoh perluasan kuasa
X
- Phillip
II/Alexander the Great
Y
- Augustus Caesar
[ 2 markah ]
(b)
Kesan perluasan kuasa Yunani
F1
- Penyebaran
kebudayaan Hellenistik ke empayar Yunani
F2
- Campuran
kebudayaan Yunani, Parsi dan kebudayaan timur yang lain
[
2 markah ]
(c)
Perluasan kuasa tamadun India
F1
- Melalui
ketenteraan semasa pemerintahan Dinasti Maurya
F2
- Pemerintahan
Asoka menekankan dasar lebih lembut dan terbuka
F3
- Melalui
penyebaran agama Buddha
[ 2 markah ]
(d) Tindakan
Shih Huang Ti
F1
- Memerintah secara
autokratik iaitu tegas dan mutlak
F2
- Menghapuskan
kuasa golongan bangsawan
F3
- Melantik gabenor
dan panglima tentera untuk mentadbir
F4
- Meneruskan
pembinaan Tembok Besar China untuk mempertahankan
empayar China daripada serangan musuh
Julius
Caesar
- Pembentukan empayar Rom
- Menamatkan
pemerintahan republik
- Menjalankan
pemerintahan diktator
Alexander
the great – Penaklukan kawasan yg luas
- Pembentukan
Empayar Yunani
- Penyebaran
kebudayaan hellenistik
- Kemunculan
iskandariah sebagai pusat intelektual
Augustus
-
Pemerintahan konsul
- Zaman
Pax romana
- Empayar
pelbagai bangsa
[ 2markah ]
(e) Sebab
perluasan kuasa tidak dibenarkan pada masa kini
F1
- Menghormati
kedaulatan negara lain
F2
- Melanggar hak
asasi manusia
F3
- Kemusnahan harta
benda
F4
- Mematuhi Piagam
PBB
F5
- Mengelakkan
kematian
F6
- Mengelakkan
kemusnahan alam
F7
- Menjamin
kesejahteraan hidup
F8
- Mana-mana jawapan
yang munasabah
[ 3markah ]
1.
a) Namakan binaan yang
dihasilkan oleh tamadun di atas.
TAMADUN YUNANI
F1
Acropolis
F2
Parthenon
F3
Pantheon
TAMADUN ROM
F4
Colloseum
F5 Aqueduct
TAMADUN INDIA
F6
Great Bath
TAMADUN CHINA
F7
Tembok Besar China
(b)
Senaraikan sumbangan tamadun China dalam aspek pendidikan.
F1
Pendidikan untuk lulus peperiksaan awam
F2
peringkat pendidikan/rendah/menengah/tinggi
F3
peringkat rendah mengenal/ menghafal tulisan
Ideogram
F4
dan 9 buah buku suci tanpa faham maknanya
F5
peringkat menengah, tumpuan terhadap karangan dan
sastera
F6
peringkat tinggi, tumpuan untuk terjemah buku suci
F7
Peperiksaan awam mempunyai 3 tahap
F8
tahap pertama/Hsiu Tai
F9
tahap kedua/Chun Jen
F10
tahap ketiga/Chin shih
F11
tahap pertama setaraf Ijazah pertama
F12
tahap kedua setaraf Sarjana
F13
tahap ketiga setaraf doktor falsafah
F14
peperiksaan tahap pertama di daerah
F15
peperiksaan tahap kedua di ibu kota daerah
F16
peperiksaan tahap ketiga di ibu kota empayar/istana/hadapan Maharaja
F17
lulus tahap pertama menjadi pegawai kerajaan
F18
lulus tahap ketiga menjadi pendidik
F19
tahap pertama diadakan 2 kali dalam masa 3 tahun
F20
tahap kedua dan ketiga diadakan 1 kali dalam masa 3 tahun
F21
sistem peperiksaan awam China dalah yang tertua
Bab
3
Jelaskan
faktor-faktor perkembangan kerajaan Angkor ( Kerajaan Agraria)
F1
Perkembangan pertanian
H1a
padi sawah
H1b
padi huma
H1c
tanaman sampingan / jagung / pisang / keledek / sayur-sayuran
F2
Sistem pengairan yang baik
H2a
bersumber dari Sungai Mekong / Tasik Tonle Sap
H2b
mengairi tanah yang luas / seluas 12.5 juta ekar
H2c
menampung keperluan beras untuk keperluan asas rakyatnya
F3
Penglibatan raja
H3a membina
sistem pengairan
H3b
mengurus sistem pengairan
H3c
Raja Indravarman 1 membina sistem pengairan / baray
F4
Kedudukan berhampiran Tasik Tonle Sap
H4a air
tasik datang dari Sungai Mekong
H4b tanah
di sekitarnya amat subur
H4c
iklim panas lembab sepanjang tahun
H4d
sesuai untuk pertanian padi
H4e
punca air utama mengairi sawah
H4f
menjadi punca bekalan air minum
F5
Sumber ikan air tawar
H5a
banyak diperoleh dari Tasik Tonle Sap
H5b menampung
keperluan makanan penduduk
H5c
sumber protein
Mengapakah
kerajaan Malaysia memberi tumpuan kepada bidang pertanian pada hari ini?
F1
Keperluan makanan dalam negara
F2
Tidak bergantung import makanan/ Keperluan sendiri
F3
Menggalakkan pertanian moden
F4
Menggalakkan kemajuan bioteknologi
F5
Memberi peluang pekerjaan
F6
Menghidupkan kembali program bumi hijau
F7
Menambahkan pendapatan
F8
Menebus guna tanah terbiar
F9
Penerokaan teknologi moden
F10 Menggalakkan
penyelidikan dalam bidang pertanian R&D)
F11
Mengeksploitasi kesuburan tanah
F12
Gaya hidup sihat
Jelaskan
faktor kemajuan kerajaan Kedah Tua
F1 Gunung
Jerai menjadi panduan kepada kapal /Penanda alam
F2 Kedudukan
yang strategik dilaluan Selat Melaka
F3 Terlindung daripada
tiupan angin. ( Angin monsun Timur Laut/Barat Daya)
F4
Terdapat barang dagangan dari luar
F5
Kemudahan menyimpan barang dagangan/ Gudang
F6
Kekayaan hasil hutan seperti damar, rotan
F7
Kekayaan sumber bumi seperti bijih timah
F8
Sebuah pelabuhan entreport dan tertua
Bukti
pelabuhan Kedah Tua berperanan sebagai pelabuhan entreport.
F1
tembikar China
F2
pelita tembaga dari Timur Tengah
F3
tembikar dari Timur Tengah
F4
manik dari India
Jelaskan
proses penyebaran pengaruh Hindu dan Buddha ke Asia Tenggara.
F1
Dibawa oleh Ksyatria
F2
Disebar melalui golongan penakluk dari India membentuk
jajahan takluk di Asia
Tenggara
F3
Dibawa oleh pedagang/vaisya
F4
Disebarkan oleh golongan Brahmin / pendeta
F5
Penyesuaian aspek kebudayaan India dengan budaya tempatan
F6
Galakan pemerintah dengan pemerintah lain
F7
Perdagangan dua hala berkembang pada abad ke 5 S.M. telah
memberi ruang lebih luas
perdagangan antara India dengan Asia Tenggara
perdagangan antara India dengan Asia Tenggara
Pengaruh
Hindu dan Buddha dalam sistem pemerintahan kerajaan awal di Asia Tenggara
F1
Mengamalkan sistem pemerintahan beraja
H1a
Dipengaruhi oleh sistem beraja dari India
H1b
Bermulanya penggunaan gelaran raja untuk ketua kerajaan
F2
Raja berada di puncak pemerintahan
H2a Di
bawahnya terdapat kerabat diraja
H2b Selepas
itu pembesar iaitu Brahmin
H2c Di
ikuti dengan rakyat
H2d
Hamba golongan paling bawah
F3
Raja berkuasa mutlak
H3a Meliputi pentadbiran
/ hubungan luar / ketenteraan
F4
Perintah raja menjadi undang-undang
H4a Sesiapa
melanggar perintah dianggap menderhaka / mereka tidak diampunkan
H4b Raja
dikehendaki adil terhadap golongan yang diperintah
F5
Raja sebagai bayangan tuhan
H5a Rakyat takut
menderhaka
H5b Lahir konsep
dewa-raja dalam sistem pemerintahan
H5c Dipercayai
memiliki kesaktian
F6
Lahir unsur mitos dan legenda asal usul raja
H6a Bertujuan
mengukuhkan kedudukan dan status
F7
Wujud adat istiadat pertabalan raja
H7a Bertujuan
mengukuhkan kedaulatan raja
H7b Upacara
dipimpin oleh golongan Brahmin
H7c Dapat
membezakan kedudukan raja daripada golongan yang diperintah
F8
Raja berkuasa terhadap seluruh alam semesta
H8a Bertujuan
menjadi raja terulung
H8b Mendirikan
kompleks kota
H8c Lambang
konsep alam semesta / orde kosmos
F9
Terdapat gelaran-gelaran Hindu dan Buddha
H8a Seperti
yuvaraja, pratiyuvaraja, raja kumara, raja putra di peringkat pusat
H8b Di bawah anak
raja terdapat parvanda / senapati yang menjadi ketua pentadbiran pusat
Bab
5
Hijrah
*************** ( penting )
Nyatakan
pengertian hijrah. *****
F1
- Berasal daripada perkataan Arab iaitu berpindah
F2
- Perpindahan dari satu tempat ke satu tempat yang lain
F3
- Perpindahan orang Islam dari kota Makkah ke kota Madinah
F4
- Perjuangan untuk memperkukuhkan Islam.
F5
- Merupakan strategi baru untuk menyebarkan Islam.
F6
- Perjuangan untuk menegakkan kebenaran dan meninggalkan kejahatan
F7
- Semangat ingin berubah dalam pelbagai keadaan
F8
- Perubahan dari segi sikap
F9
- Perubahan dari segi cara berfikir
F10
- Perubahan dari segi tingkah laku
F11
- Bukan pelarian seperti pandangan orientalis Barat
Terangkan
kepentingan hijrah kepada umat Islam.
*****
F5
- Membina sebuah masjid
H5a
- iaitu Masji al-Nabawi
H5b
- Masjid Quba merupakan masjid pertama
H5c
- Masjid dijadikan sebagai tempat untuk beribadat, belajar, tempat
bertemu dan berbincang masalah,kawasan persekitaran masjid
diadakan aktiviti harian seperti jual beli
F6
- Wujud takwim Islam
H6a
- Berdasarkan kiraan tahun Hijrah
H6b
- Takwim ini digunakan ketika Khalifah Umar al-Khattab
F7
- menubuhkan sebuah negara Islam Madinah
H7a
- menukarkan nama Yathrib kepada Madinah al- Munawwarah
H7b
- Menjadikan Madinah sebagai pusat tamadun Islam
F8
- Menunjukkan sikap toleransi kaum dan tolong- menolong
H8a
- Orang Madinah memberikan bantuan yang besar kepada orang Islam Makkah
yang berhijrah
H8b
- Mereka sanggup memberikan tempat tinggal, makanan, keperluan asas
H8c
- menerima orang Islam Makkah sebagai saudara dan sebahagian daripada
masyarakat Madinah
F9
- Pengorbanan sahabat-sahabat Nabi Muhammad s.a.w
H9a
- Abu Bakar al-Siddiq sanggup bergadai nyawa dan harta
H9b
- Ali bin Abu Talib sanggup tidur di tempat tidur baginda
H9c
- Abdul Rahman bin Auf beri sumbangan harta
F10
- Menunjukkan peranan wanita
H10a
- Asmah binti Abu Bakar membantu perjuangan Nabi Muhammad s.a.w.
H10b
- Menghantar makanan
H10c
- menyampaikan berita tentang pergerakan Quraisy
F11
- Menunjukkan ketabahan hati dan kebesaran jiwa Nabi Muhammad s.a.w.
H11a
- Baginda sanggup berkorban dan meninggalkan kesenangan hidup
H11b
- Tidak pernah berputus asa
H11c
- Bijak mengatur strategi peperangan
H11d
- Bersembunyi di Gua Thur dan cari jalan lain ke Madinah
Maksud
Hijrah
· Perpindahan
dari Makkah ke Madinah
· Perubahan
dari keadaan buruk kepada baik
· Semangat
ini berubah dari buruk kepada baik
Sebab
dan Tujuan Hijrah
· Perintah
Allah
· Jemputan
orang Madinah
· Strategi
meneruskan dakwah
· Elak
penyeksaan orang Quraisy
· Mendamaikan
masyarakat Madinah
· Mengamalkan
cara hidup Islam
Bukti
Orang Islam Yang Berhijrah ke Madinah Bukan Pelarian
· Dijemput
oleh orang Madinah
· Disambut
meriah
· Diberi
layanan istimewa
· Dijamin
keselamatan
· Nabi
dilantik menjadi pemimpin
· Persetujuan
dibuat melalui perjanjian
Peristiwa
Hijrah
· Nabi
dikepung & tukar tempat tidur
· Pergi
berjumpa Abu Bakar as-Siddiq
· Menyatakan
perintah Allah
· Berangkat
ke Madinah
· Bersembunyi
di gua Thur
· Meneruskan
perjalanan dipandu Abdullah bin Arqat
Apakah
iktibar yang boleh dipelajari pelajar daripada peristiwa hijrah untuk mencapai
kecemerlangan diri dalam kehidupan seharian.
F1
- Perubahan sikap dan tingkah laku negatif kepada yang positif
F2
- Perubahan dari tidak berdisplin kepada berdisplin
F3
- Perubahan dari sifat malas kepada rajin berusaha
F4
- Sikap suka melanggar undang-undang kepada akur kepada undang-undang
F5
- Sikap mementingkan diri sendiri berubah kepada sikap bantu-membantu
F6
- Sikap suka bertangguh kerja berubah kepada menghargai masa.
F7
- Tidak menghormati orang tua kepada menghormati orang tua
Huraikan
kesan-kesan peristiwa pembukaan semula kota Makkah
F1
Nabi Muhammad s.a.w bertawaf sebanyak 7 kali mengelilingi kaabah
|
H1a
Baginda dapat berpidato / khutbah kepada umat Islam
|
H1b
Dengan membaca ayat al-Quran
|
F2
Kaabah terpelihara daripada unsur-unsur jahiliah
|
H2a Agama
menyembah berhala dihapuskan selama-lamanya
|
H2b
Digantikan dengan agama Islam
|
H2c Umat
Islam mula mendalami ilmu pengetahuan Islam
|
F3
Kota Makkah dijadikan kota suci umat Islam
|
H3a
Kaabah menjadi tumpuan umat Islam seluruh dunia
|
H3b Untuk
beribadat
|
F4
Membuktikan kekuatan kerajaan Islam Madinah pimpinan Nabi Muhammad s.a.w
|
F5
Membuka jalan kepada penyebaran Islam ke seluruh Tanah Arab
|
H5a
Secara aman / sukarela / tanpa paksaan
|
F6
Membolehkan sebuah lagi pusat pemerintahan Islam yang kuat diwujudkan
|
H6a
Madinah dikekalkan sebagai pusat pentadbiran Islam
|
H6b
Makkah dijadikan wilayah Islam
|
F7
Islam dapat dipraktikkan dalam kehidupan harian secara menyeluruh
|
H7a
Menjadi titik tolak pemerintahan Islam seterusnya
|
Sebagai
generasi muda hari ini, apakah sifat-sifat kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w yang
boleh kita contohi dalam peristiwa pembukaan kota Makkah?
F1
|
Tidak terburu-buru
dalam melakukan tindakan
|
F2
|
Melihat sesuatu
secara menyeluruh
|
F3
|
Sentiasa menekankan
perpaduan
|
F4
|
Bersifat baik sangka
|
F5
|
Sentiasa membantu
demi mewujudkan/mengekalkan perpaduan
|
F6
|
Sifat pemaaf
|
F7
|
Tidak berdendam
|
F8
|
Sifat kesabaran
|
F9
|
Kebijaksanaan/
fatanah
|
F10
|
Berprinsip
|
F11
|
Menerapkan
nilai-nilai murni dalam kehidupan
|
F11
|
Berwawasan
|
F13
|
Berjiwa besar
|
F14
|
Tidak pernah menyerah
kalah
|
F15
|
Akhlak yang terpuji
|
Bab
8
Jelaskan
kesan kedatangan Islam terhadap sistem ekonomi di Tanah Melayu
F1
Perdagangan
H1a
Pedagang Islam menguasai perdagangan di Lautan Hindi dan Laut Cina Selatan
H1b
Pedagang Melayu mulai terbabit secara aktif
H1c
Saranan Islam bahawa perniagaan merupakan sumber rezeki yang besar
H1d
Melaka menjadi pusat perdagangan terpenting
H1e
Pengenalan sistem timbang dan sukat di Melaka
H1f
Penggubalan Undang-Undang Laut Melaka berteraskan Islam
H1g
Kelantan,Kelantan dan Terengganu menjadi pusat perdagangan penting abad ke 17
dan ke-18
F2
Mata Wang
H2a
Perantaraan nilai perdagangan
H2b
Alternatif kepada sistem barter
H2c
Mata wang timah di Melaka tertera nama sultan memerintah dan tarikh Islam
H2d
Johor- Wang Katun diperbuat daripada timah mempunyai tulisan Jawi atau Arab
H2e
Wang Timah Kedah-Wang Ayam Jantan/Wang emas turut digunakan secara meluas
H2f
Wang Emas Johor- diperkenal pada zaman Sulatan Alauddin Riayat Syah
H2g
Wang Emas Johor dikenali Kupang
H2g
Kelantan-Wang emas kijang tertera Khalifatul mukminin
Faktor
Melaka Muncul Menjadi Pusat Perdagangan
· Kedudukan
strategik
· Pelabuhan
yang baik
· Kemudahan
di pelabuhan yang cukup
· Bekalan
barang dagangan yang banyak
· Mempunyai
hubungan perdagangan dengan luar
· Keselamatan
di perairan
· Pentadbiran
yang cekap
· Penggunaan
mata wang
· Sistem
cukai yang baik
Sebab
Orang Melayu Menceburi Bidang Perdagangan
· Memiliki
pelabuhan
· Mahir
membina kapal
· Mahir
dalam ilmu pelayaran
· Bahasa
Melayu menjadi lingua franca
· Bekalan
barang dagangan yang banyak
· Galakan
pemerintah
Mata
Wang Yang Digunakan Dalam Perdagangan di Melaka
· Wang
emas Johor
· Wang
emas Kelantan
· Wang
timah Kedah
· Wang
timah Melaka
· Wang
timah Johor
Ciri
Islam Pada Mata Wang Negeri Melayu
· Terdapat
nama Sultan
· Terdapat
gelaran Islam Sultan
· Ditulis
menggunakan tulisan Jawi
· Tarikh
Islam mata wang dikeluarkan
Peraturan
Cukai Tetap di Melaka
· Dikenakan
ke atas barang yang diimport
· Cukai
barang dari India, Arab, Siam, Pegu ialah 6%
· Cukai
barang dari China dan Jepun ialah 5%
· Beras
dan makanan dikecualikan cukai
· Cukai
dibayar dahulu sebelum berniaga
Peraturan
Cukai Diraja di Melaka
· Dikenakan
ke atas orang asing di Melaka
· Orang
asing dari Kepulauan Melayu dikenakan 3%
· Orang
asing dari tempat lain dikenakan 6%
Kepentingan
Cukai Kepada Negara
· Menjadi
sumber pendapatan negara
· Menggalakkan
perdagangan
· Sumber
untuk merancang pembangunan negara
· Sumber
meningkatkan produktiviti
Langkah
Meningkatkan Kesedaran Untuk Membayar Cukai
· Kempen
tentang kepentingan cukai kepada negara
· Memberikan
diskaun kepada pembayar cukai
· Bayaran
cukai melalui potongan gaji
· Memantau
premis perniagaan yang tidak bayar cukai
· Menguatkuasakan
undang-undang
Bab
10
Jelaskan
ciri-ciri pemilikan dan penggunaan tanah di Tanah Melayu sebelum kedatangan
British. ****
F1
Kadar cukai ditentukan oleh pembesar
H1a
Aktiviti ekonomi yang hendak diusahakan mendapat mesti kebenaran pembesar
H1b
Tidak mempunyai rekod/catatan mengenai pemilikan tanah
H1c
Tidak ada undang-undang/peraturan mengenai pemilikan tanah
H1d
Berdasarkan undang-undang adat
F2
Tanah menjadi milik seseorang yang meneroka
H2a
Tanah menjadi milik orang yang mengerjakan tanah tersebut
H2b
Tanah boleh diwarisi oleh generasi seterusnya
F3
Tanah merupakan sumber ekonomi/pertanian
H3a
Menjadi tunggak kuasa politik
H3b
Mencerminkan kedudukan sosial pembesar Melayu
Jelaskan
perkembangan peraturan tanah baru yang diperkenalkan oleh British di Negeri-Negeri
Melayu pada abad ke 19.***
F1
Merekod/mencatat pemilikan tanah
H1a
Bertujuan menjamin/Mengesahkan pemilikan tanah
H1b
Memudahkan urusan pentadbiran
H1c
Urusan cukai/pajakan/sewa beli/penjualan/pembelian
F2
Pengenalan undang-undang tanah berkonsepkan Barat
H2a
Memudahkan kerja pentadbiran tanah/pembangunan ekonomi
C2a
Peraturan Tanah Perak 1879/Kanun Tanah Selangor 1891/ Peraturan
Tanah
Sungai Ujong 1887
Sungai Ujong 1887
F4
Pembahagian tanah mengikut kegunaan/nilai komersial
H4a
Tanah ladang
H4b
Tanah Peribumi
H4c
Tanah Perlombongan
H4d
Kadar cukai tanah bergantung mengikut kegunaan tanah/nilai
komersial
Jelaskan
berkaitan undang-undang Tanah Simpanan Melayu yang diperkenalkan oleh
British.***
F1
Akta Tanah Simpanan Melayu 25 November 1913,
H1a
Diluluskan oleh Majlis Persekutuan
H1c
Untuk menjamin kelangsungan masa depan ekonomi/sosial/politikorang Melayu
H1d
Bertujuan mengelakkan tanah milik orang Melayu berpindah kepada orang asing
H1e
Residen berkuasa mengisytiharkan tanah milik orang Melayu sebagai Tanah
Simpanan
Melayu (TSM)
Melayu (TSM)
H1f
Menyelamatkan tanah tersebut daripada dijual/dipajakgadai/ditukar milik kepada
orang
bukan Melayu
bukan Melayu
H1g
Pihak British sebenarnya melindungi kepentingan ekonomi mereka
H1h
Orang Melayu tidak dibenarkan menanam tanaman komersial di kawasan TSM
H1i
Kebanyakan kawasan TSM tidak subur
H1j
Tidak sesuai digunakan untuk kegiatan ekonomi perladangan
H1k
Kawasan yang subur didapati terlalu kecil
Tingkatan 5
Tingkatan 5
Birokrasi
di Asia tenggara, Gerakan Islah, Suruhanjaya reid, Pembentukan Malaysia,
Pilihanraya atau wawasan 2020, Perang Dingin atau dasar Luar
Bab 1 :
(a) Mengapakah
kuasa imperialis Barat memperkenalkan sistem birokrasi moden di Asia Tenggara?
F1
Menguasai ekonomi negara yang dijajah
F2
Memudahkan penjajah memperkenalkan dasar-dasar ekonominya
F3
Mengambil alih peranan raja dan pembesar tempatan
F4
Menjaga kepentingan mereka di tanah jajahan
(b) Senaraikan
dua ciri umum sistem birokrasi Barat di Asia Tenggara.
F1
Penyatuan wilayah-wilayah menghasilkan Kerajaan Pusat
F2
Pentabdiran tanah jajahan diketuai oleh Gabenor Jeneral
F3
Pentadbiran dilaksanakan melalui biro
F4
Pegawai Barat dilantik sebagai ketua biro
F5
Pengenalan undang-undang Barat
(c) Nyatakan
dua kesan pengenalan sistem birokrasi Barat terhadap sistem
pentadbiran tradisional
pentadbiran tradisional
F1
Pentadbiran tradisional digantikan pentadbiran barat
F2
Institusi beraja terhapus
F3
Raja kehilangan kuasa
F4
Pembesar tempatan hilang pengaruh
F5
Undang-undang tempatan digantikan dengan undang-undang Barat
F6
Bahasa penjajah dijadikan bahasa rasmi pentadbiran
(d) Apakah
perubahan pentadbiran yang berlaku di Tanah Melayu selepas pengenalan Sistem
Birokrasi Barat oleh penjajah British?
F1
Penggabungan P.Pinang, Melaka dan Singapura menjadi Negeri-Negeri Selat
F3
Gabenor menjadi pemerintah tertinggi
F4
Residen kaunselor melaksanakan pentadbiran negeri
F5
Penghulu mengetuai pentadbiran kampong
F6
Pembentukan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu melalui gabungan Perak, Selangor,Negeri
Sembilan dan Pahang
F7
Pengenalan Sistem Residen/Sistem Penasihat
F8
Bertanggungjawab menasihati sultan dalam semua perkara kecuali adat istiadat
/agama Islam
F9
Gabenor Negeri-Negeri Selat berkuasa ke atas Residen/Penasihat British
F10 Pelaksanaan
sistem kehakiman Barat
F11 Pelaksanaan
system pengutipan cukai
F12 Pembahagian
negeri kepada beberapa daerah
F13 Penubuhan
balai polis
F14 Peranan
raja-raja dan pembesar Melayu terjejas
(e) Pada
pandangan anda, mengapakah generasi muda hari ini perlu
mempertahakan kedaulatan negara kita pada masa hadapan?
F1
Menjamin kestabilan politik
F2
Kemakmuran ekonomi
F3
Memelihara keharmonian
F4
Ke arah negara maju
F5
Memelihara perpaduan kaum
F6
Memelihara kebebasan dan keadilan untuk semua
F7
Melindungi warisan budaya bangsa
F8
Menjamin hak setiap warga negara
Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, nyatakan kesan-kesan pengenalan
sistem
birokrasi Barat terhadap sistem pentadbiran tempatan di Asia Tenggara.
F1 - Penubuhan
Kerajaan Pusat
F2 - Gabenor
Janeral/Pesuruhjaya Tinggi sebagai ketua pentadbir
F3 - Pelaksanaan
pentadbiran melalui biro/jabatan
F4 -
Pegawai-pegawai Barat ketua biro
F5 - Pengenalan
undang-undang Barat
F6 - Pengenalan
Sistem Encomienda yang diketuai oleh Encomiendero di Filipina
F7 - Kemerosotan
pentadbiran tradisional di Filipina
F8 - Kemerosotan
kuasa datu/pembesar di Filipina
F9 - Pengenalan
pentadbiran tempatan di Indonesia
F10 - Pentadbiran
tempatan dikendalikan oleh pembesar tempatan dengan pengawasan pegawai
Belanda di Indonesia
F11 - Penubuhan
Volksraad (Majlis Rakyat di Indonesia)
F12 - Berakhir
Dinasti Konbaung di Burma
F13 - Institusi
raja tersingkir di Burma
F14 - Jawatan
pembesar tradisional di peringkat pusat terhapus di Burma
F15 - Pengenalan
Akta Kampong Ulu Burma dan Akta Perkampungan Burma
F16 - Pentadbiran
tradisional diambil alih oleh Myo-ok (pegawai bandaran) di Burma
F17 - Semua rang
undang-undang di IndoChina diluluskan oleh Parlimen Perancis
F18 - Perkenalkan
‘Union Indochinoise’ di IndoChina
F19 - Pengenalan
Sistem Residen dan Sistem Penasihat di Tanah Melayu
F20 - Perkenal
sistem kehakiman Barat/ sistem pungutan cukai/ penubuhan balai polis di Tanah
Melayu.
F21 - Pembentukan
daerah-daerah di Tanah Melayu
Bab 2
F1
|
Nyatakan
maksud gerakan Islah?**
Berusaha mendorong
masyarakat Melayu supaya membetulkan pandangan mereka terhadap
Islam
|
|
F1
F2
F3
F4
|
Senaraikan
akhbar dan majalah yang menjadi saluran gerakan Islah.***
Al – Imam
Neracha
Idaran Zaman
Pengasuh
|
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
|
Nyatakan
matlamat perjuangan Gerakan Islah di Tanah Melayu Membetulkan pandangan umat
Islam terhadap agama Islam***
Menjana kemajuan
Islam dari sudut kemajuan dunia
Gesaan memajukan
ekonomi umat Islam
Gesaan memajukan
pendidikan umat Islam
Gesaan memajukan
social / politik orang Melayu
Berusaha menyemat
sikap mengkritik penjajah ke dalam fikiran orang Islam
Mengkritik raja /
pembesar Melayu yang tidak berperanan penting dalam memajukan orang Melayu
Menggalakkan ilmu
pertukangan
Menggalakkan kegiatan
perniagaan
Menggalakkan orang
Melayu menguasai ilmu perubatan
Mengamalkan gaya
hidup yang berlandaskan agama Islam
|
|
F1
F2
F3
F4
F5
|
Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda,apakah cabaran yang di hadapi oleh kaum muda dalam
perjuangan mereka di Tanah Melayu **
Hanya bergerak di
Negeri-negeri Selat
Beberapa undang –undang
telah dikeluarkan oleh negeri –negeri Melayu bagi menghalang pengaruh kaum
muda
Undang –undang tidak
membenarkan sebarang kegiatan dakwah Islam dilakukan tanpa kebenaan sultan
Undang –undang tidak
membenarkan risalah dan buku Kaum Muda dibawa masuk ke negeri- negeri
tersebut
|
|
Apakah
Saranan Kaum Muda untuk memajukan orang Melayu*****
F1
Menjana ajaran Islam dari sudut kemajuan dunia
|
F2
Menekankan pendidikan dunia dan akhirat
|
F3 Mempelajari
mata pelajaran Fardu Ain, Ilmu Hisab dan bahasa Inggeris
|
F4 Menggalakan
pendidikan untuk perempuan
|
F5 Mengkritik
penjajah
|
F6 Mengkritik
raja dan pembesar Melayu
|
F7 Memajukan ekonomi,
pendidikan, politik dan sosial
|
Bagaimanakah
Kaum Muda menyampaikan idea perjuangan mereka ****
|
|
F1
|
Menubuhkan madrasah
|
F2
|
Menekankan pendidikan
dunia dan akhirat
|
F3
|
Peluang belajar
kepada perempuan
|
F4
|
Melalui akhbar
al-Imam
|
F5
|
Mengeluarkan buku dan
risalah
|
F6
|
Berdakwah
|
Jelaskan halangan yang dihadapi
Kaum Muda dalam menyebarkan idea perjuangan mereka***
|
||
F1
|
Ditentang
Kaum Tua
|
|
F2
|
British
turut mehalang
|
|
F3
|
Negeri-Negeri
Melayu mengeluarkan undang-undang
|
|
F4
|
Tidak
dibenarkan berdakwah tanpa kebenaran sultan
|
|
F5
|
Risalah
dan buku Kaum Muda disekat
|
|
Sebagai seorang pemimpin,
bagaimanakah anda dapat memajukan minda bangsa Malaysia?****
F1 - Menekankan kemajuan dari sudut dunia /akhirat
F2 - Memajukan ekonomi / pendidikan / politik / sosial
F3 - Bersama-sama berperanan dalam memajukan bangsa
F4 - Semua individu berhak mendapat peluang pendidikan
F5 - Mempunyai sikap positif untuk membangunkan bangsa
F6 - Mendirikan pusat keilmuan / madrasah / sekolah / institusi
pengajian tinggi
F7 - Berfikiran kritis / kreatif / inovatif dalam memajukan
bangsa
F8 - Meningkatkan ilmu pengetahuan
F9 - Mempersiapkan diri dengan kemahiran
F10- Meningkatkan disiplin diri
F11- Sentiasa mengamalkan sahsiah yang baik
F12- Memanfaatkan usaha kerajaan dalam mengembangkan ilmu pengetahuan
F13- Melibatkan diri dalam aktiviti pembangunan minda / ketrampilan
diri
F14- Menjauhi diri daripada gejala negatif
F15- Mematuhi ajaran agama
F16- Memelihara jati diri
F17- Mengamalkan gaya hidup sihat
F18- Menyemai semangat nasionalisme
F19- Mengekalkan tradisi / budaya bangsa
M
- (Mana-mana jawapan yang
munasabah)
|
Bab
5
Suruhanjaya
Reid
4a
Namakan tokoh yang terlibat dalam suruhanjaya tersebut
F1
Lord Reid
F2
Sir Ivor Jenning
F3
Sir William Mc Kell
F4
Tuan B. Malik
F5
Tuan Abdul Hamid
b
Peranan Suruhanjaya Reid
F1
Bincang perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
F2
Susun perlembagaan PTM 1957
F3
Rangka perlembagan PTM 1957
F4
Mengkaji isu-isu
F5
Menerima memorendum daripada pelbagai pihak
F6
Menerbitkan cadangan perlembagaan
F7
Menghantar cadangan kepada Parlimen British
F8
Menghantar cadangan ke Majlis Mesyuarat Perundangan Persekutuan untuk disahkan
c
Nyatakan dua isu yang menjadi panduan suruhanjaya ini dalam menjalankan tugasnya.
F1
Pembentukan sebuah kerajaan
persekutuan yang kuat
F2
Pemberian kuasa autonomi kepada negeri
dalam bidang tertentu
F3
Kedudukan raja-raja Melayu
F4
Hak istimewa orang Melayu
F5
Pewujudan satu bangsa Persekutuan Tanah Melayu
Mengambil kira kepentingan semua rakyat
F1
Raja-raja Melayu menerima kerakyatan jus soli
F2
Orang bukan Melayu mengiktiraf kedudukan istimewa orang Melayu dalam
perlembagaan
F3
Dasar melindungi orang Melayu dan bumiputera dalam pendidikan dan sebagainya
F4
Agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan
F5
Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
( mana-mana jawapan yang munasabah)
e
Cabaran anggota Suruhanjaya Reid
F1
Orang Melayu menolak kerakyatan Jus Soli
F2
Kedudukan Agama Islam
F3
Kedudukan Bahasa Melayu
F4
Persetjuan pertubuhan politik
F5
Perpaduan kaum di Tanah Melayu
( mana-mana jawapan
yang munasabah)
Bab
6 ********** ( penting )
Namakan
tokoh yang mencadangkan idea awal ke arah pembentukan Persekutuan Malaysia.
F1
Lord Brassey
F2 Sir Malcom MacDonald
F3 Dato’ Onn Jaafar
F4 Tunku Abdul Rahman
Cadangan
Pembentukan Malaysia Oleh Dato’ Onn Jaafar
· Menggabungkan
Sarawak, Sabah, Singapura dan Brunei dengan Persekutuan Tanah Melayu
· Negara
yang akan dibentuk dinamakan Malaysia
Faktor
Pembentukan Malaysia
F1
Faktor ekonomi
H1a
Pasaran yang luas
H1b
Galakkan pelaburan asing
H1c
Perkembangan indudtri pertanian
H1d
Kerjasama serantau dalam bidang ekonomi
H1e
Memanfaatkan sumber antara negeri
H1f
Bijih timah (Tanah Melayu)/Sarawak/Sabah ( Kayu Balak)
F2
Faktor Sosial
H2a
Mengimbangi pertumbuhan kaum
H2b
Mempercepatkan kemderkaan Sabah/Sarawak/Singapura
H2c
Memajukan negeri-negeri anggota
H2d
Selari dengan dasar dekolonisasi British
H2e
Semangat setiakawan negara anggota
F3
Faktor politik
H3a
Kebangkitan pengaruh Parti Barisan Sosialis di Singapura
H3b
Ancaman komunis
H3c
Tanah Melayu berpengalaman menghadapi ancaman komunis
H3d
Ancaman Komunis di Sarawak/ Clandestine Communist Organization(CCO)
H3e
Benteng menghadapi ancaman komunis di Sabah dan Sarawak
H3f
Menjamin kemerdekaan lebih awal Sabah,Sarawak,Singapura
H3g
Mewujudkan kestabilan politik rantau Asia Tenggara
H3h
British ingin melindungi kepentingan mereka di Singapura
Reaksi
Penduduk Sarawak Terhadap Pembentukan Malaysia
· Pada
mulanya tidak bersetuju
· Hanya
parti PANAS sahaja yang menyokong
· Setelah
diberi penjelasan, semua penduduk menyokong
· Hanya
parti SUPP yang menentang
· Parti
yang menyokong bergabung membentuk Parti Perikatan Sarawak
· Parti
Perikatan Sarawak menghalang pengaruh SUPP
Reaksi
Penduduk Sabah Terhadap Pembentukan Malaysia
· Penduduk
Sabah berlumba-lumba membentuk parti politik
· Berbagai-bagai
parti politik muncul
· Majoriti
penduduk menyokong pembentukan Malaysia tetapi bersyarat
· Penduduk
Sabah menubuhkan Parti Perikatan Sabah
· Mereka
mengemukakan 20 syarat (Perkara 20)
· Perkara
20 diterima
· Dimasukkan
dalam Perlembagaan Malaysia sebagai Hak Wilayah Asingan
Reaksi
Indonesia Terhadap Pembentukan Malaysia
· Indonesia
membantah pembentukan Malaysia
· Indonesia
berpendapat pembentukan Malaysia adalah satu bentuk penjajahan baru
· Pembentukan
Malaysia boleh mengancam Indonesia
· Mengisytiharkan
Dasar Konfrontasi
· Melancarkan
slogan “Ganyang Malaysia”
· Menyerang
kapal nelayan Malaysia
· Menceroboh
ruang udara Malaysia
· Menyerang
Malaysia melalui Johor, Sarawak dan Sabah
· Indonesia
memburukkan Malaysia di negara Afro-Asia
Tindakan
Malaysia Menghadapi Penentangan Indonesia
· Mengambil
sikap berdiam diri terhadap serangan kapal nelayan dan pencerobohan ruang udara
· Bertindak
balas dengan bantuan tentera komanwel terhadap serangan bersenjata Indonesia
· Menghantar
bantahan rasmi kepada Setiausaha Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
· Mengadakan
lawatan ke negara Afro-Asia
· Menjelaskan
tentang hubungan Malaysia – Indonesia
· Membaiki
hubungan diplomatik melalui MAPHILINDO
Usaha
Mendapatkan sokongan rakyat Sarawak dan Sabah
· Menubuhkan
JPPK
Mengadakan lawatan ke
Sarawak dan Sabah
Menerangkan tentang
gagasan Malaysia
Mengumpul pandangan
penduduk tentang Malaysia
Menggalakkan kegiatan
ke arah pembentukan Malaysia
JPPK mengadakan
mesyuarat
Mengemukakan memorandum
kepada S/Jaya Cobbold
· Menubuhkan
Suruhanjaya Cobbold
Meninjau
pandangan rakyat Sarawak dan Sabah tentang gagasan Malaysia.
Mengemukakan
cadangan perlembagaan Malaysia
· Pihak
British menubuhkan JAK
Memperincikan
cadangan Suruhanjaya Cobbold
Menerangkan
penubuhan Malaysia.
Mengadakan
mesyuarat mewajarkan kemasukan Sarawak dan Sabah ke dalam Malaysia
Membincang
hak penduduk Sarawak dan Sabah
· Menubuhkan
perwakilan Malaysia ke PBB
Ditubuhkan oleh
Setiausaha Agung PBB
Meninjau semula
pendirian rakyat Sarawak dan Sabah
Mengesahkan pendirian
penduduk Sarawak dan Sabah
Faedah
Menganggotai Malaysia
· Mempercepatkan
kemerdekaan negeri tersebut
· Mewujudkan
kestabilan politik di rantau Asia Tenggara
· Menghalang
penyebaran komunis di Borneo
· Mewujudkan
pasaran yang lebih luas
· Menggalakkan
industri pertanian
· Dapat
memanfaatkan sumber yang ada
· Mengimbangkan
jumlah kaum
Nilai
Moral Daripada Kejayaan Pembentukan Malaysia
· Semangat
berkerjasama
· Diplomasi
politik
· Bertoleransi
· Menyelesaikan
masalah melalui rundingan
· Semangat
bersatu padu
Jelaskan
Langkah-Langkah Ke Arah Pembentukan Malaysia
F1 Jawatankuasa
Perunding Perpaduan Kaum (JPPK)
H1a Lawatan Tunku
Abdul Rahman ke Sarawak, Sabah dan Brunei.
H1b Tujuannya bagi
menerangkan konsep, tujuan dan matlamat Malaysia.
H1c Rundingan
antara pegawai-pegawai kanan Persekutuan Tanah Melayu
H1d Dengan pegawai
British dari Sarawak, Sabah dan Singapura.
H1e Pembentukan
Jawatankuasa Perunding Perpaduan Kaum (JPPK)
H1f Ditubuhkan di
Singapura
H1g Dipengerusikan oleh
Donald Stephens.
H1h Ahli JPPK ialah
Tunku Abdul Rahman/ Ong Yoke Lin/ Khir Johari/ Lee Kuan Yew
(Singapura)/Tun Datu Mustapha Datu Harun (Sabah).
H1i Berperanan
menerangkan kepada orang ramai tentang gagasan Malaysia.
F2
Suruhanjaya Cobbold
H2a Disertai oleh
tiga orang pegawai British
H2b Lord Cobbold/
Sir Anthony Abell /Sir David Watherston.
H2c Pemimpin
tempatan ialah Dato’ Wong Pow Nee/Tan Sri Ghazali Shafie.
H2d Meninjau pendapat
rakyat Sarawak dan Sabah tentang gagasan Malaysia.
H2e Membuat penilaian
dan mengemukakan cadangan kepada pihak British.
H2f Menerima
memorandum yang dikemukakan oleh pelbagai pertubuhan.
H2g Mengemukakan
laporan kepada kerajaan British pada Jun 1962.
H2h Laporan Suruhanjaya
Cobbold
H2i Satu pertiga
penduduk Sarawak dan Sabah sokong gagasan Malaysia tanpa syarat.
H2j Satu pertiga
sokong dengan syarat, iaitu kepentingan mereka harus dilindungi.
H2k Satu pertiga lagi
ingin kemerdekaan sebelum menyertai Malaysia
F3 Cadangan
Suruhanjaya Cobbold
H3a Perlembagaan
Malaysia berasaskan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957.
H3b Sarawak dan Sabah
diberikan kuasa menentukan dasar imigresennya.
H3c Bahasa Melayu
bahasa kebangsaan.
H3d Jaminan
terhadap hak dan kedudukan bumiputera Sarawak dan Sabah.
H3e Pemberian
nama Malaysia kepada negara baru yang dibentuk.
H3f
Penentuan tarikh penubuhan Malaysia.
F4 Jawatankuasa Antara Kerajaan (JAK)
H4a Memperincikan laporan Suruhanjaya Cobbold
H4b Dianggotai wakil Persekutuan Tanah Melayu/Sabah/Sarawak /Britain
H4c Dipengerusikan oleh Lord Landsdowne( Menteri Negara bagi Tanah
Jajahan)
H4d Dibantu oleh Tun Abdul Razak
H4e Mengunjungi Sabah dan Sarawak untuk menerangkan
tentang gagasan Malaysia
H4f Bermesyuarat sebanyak 24 kali
H4g Bertujuan mewajarkan kemasukan Sabah/ Sarawak ke dalam Malaysia
H4h Membincangkan hak dan kepentingan penduduk Sabah dan Sarawak
F5 Perwakilan Malaysia ke PBB
(UNMM)
[ sambungan ]
H5a Dibentuk oleh Setuasaha Agung PBB, U Thant
H5b Menghantar wakil untuk meninjau pendapat rakyat Sabah dan Sarawak
H5c Diketuai oleh Lawrence Michaelmore
H5d Hasilnya majoriti penduduk bersetuju dengan gagasan Malaysia
Terangkan
Tiga Faktor Pembentukan Malaysia
F1
Faktor ekonomi
H1a
Pasaran yang luas
H1b
Galakkan pelaburan asing
H1c
Perkembangan indudtri pertanian
H1d
Kerjasama serantau dalam bidang ekonomi
H1e
Memanfaatkan sumber antara negeri
H1f
Bijih timah (Tanah Melayu)/Sarawak/Sabah ( Kayu Balak)
F2
Faktor Sosial
H2a
Mengimbangi pertumbuhan kaum
H2b
Mempercepatkan kemderkaan Sabah/Sarawak/Singapura
H2c
Memajukan negeri-negeri anggota
H2d
Selari dengan dasar dekolonisasi British
H2e
Semangat setiakawan negara anggota
F3
Faktor politik
H3a
Kebangkitan pengaruh Parti Barisan Sosialis di Singapura
H3b
Ancaman komunis
H3c
Tanah Melayu berpengalaman menghadapi ancaman komunis
H3d
Ancaman Komunis di Sarawak/ Clandestine Communist Organization(CCO)
H3e
Benteng menghadapi ancaman komunis di Sabah dan Sarawak
H3f
Menjamin kemerdekaan lebih awal Sabah,Sarawak,Singapura
H3g
Mewujudkan kestabilan politik rantau Asia Tenggara
H3h
British ingin melindungi kepentingan mereka di Singapura
Nyatakan
pertubuhan yang menyokong gagasan Malaysia
(v)
Sarawak
F1
BERJASA (BARISAN RAKYAT JATI SARAWAK)
F2
SNAP ( Sarawak National Party)
F3 PESAKA ( Pesaka Anak Sarawak)
F4 PANAS ( Parti Negara Sarawak)
F5 SCA ( Sarawak Chinese Association)
(ii) Sabah
F1
Pasok Momogun
F2 USNO ( United Sabah National Organization)
F3 UNKO ( United Kadazan Organization)
F4
Parti Perikatan Sabah
Nyatakan
kandungan Akta Malaysia yang ditandatangani pada tahun 1963
F1 Kerajaan
Persekutuan mengawal semua urusan luar negara
F2 Agama Islam
sebagai agama Persekutuan kecuali Sabah/Sarawak
F3 Bebas
mengamalkan agama lain
F4 Bahasa Melayu
sebagai bahasa kebangsaan
F5 Bahasa lain
boleh digunakan
F6 Bahasa
Inggeris menjadi bahasa rasmi hingga 10 tahun selepas Hari Malaysia bagi
Sabah/Sarawak
F7 Sabah/Sarawak
berkuasa mengawal hal ehwal imigresen
F8 Sabah/Sarawak
berkuasa mengawal perkhidmatan awam
F9 Sarawak
peroleh 24 kerusi/Sabah 16/Singapura 15 kerusi parlimen
F10 Rakyat
Sabah/Sarawak dapat taraf sama dengan orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu
Nyatakan
pertubuhan yang menyokong gagasan Malaysia
(i) Sarawak
F1
BERJASA (BARISAN RAKYAT JATI SARAWAK)
F2
SNAP ( Sarawak National Party)
F3
PESAKA ( Pesaka Anak Sarawak)
F4 PANAS (
Parti Negara Sarawak)
F5
SCA ( Sarawak Chinese Association)
(ii)
Sabah
F1
Pasok Momogun
F2
USNO ( United Sabah National
Organization)
F3
UNKO ( United Kadazan Organization)
F4 Parti
Perikatan Sabah
Nyatakan
kandungan Akta Malaysia yang ditandatangani pada tahun 1963
F1 Kerajaan
Persekutuan mengawal semua urusan luar negara
F2 Agama Islam
sebagai agama Persekutuan kecuali Sabah/Sarawak
F3 Bebas
mengamalkan agama lain
F4 Bahasa Melayu
sebagai bahasa kebangsaan
F5 Bahasa lain
boleh digunakan
F6 Bahasa
Inggeris menjadi bahasa rasmi hingga 10 tahun selepas Hari Malaysia bagi
Sabah/Sarawak
Sabah/Sarawak
F7 Sabah/Sarawak
berkuasa mengawal hal ehwal imigresen
F8 Sabah/Sarawak
berkuasa mengawal perkhidmatan awam
F9 Sarawak
peroleh 24 kerusi/Sabah 16/Singapura 15 kerusi parlimen
F10 Rakyat
Sabah/Sarawak dapat taraf sama dengan orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu
Bab
7 ************** ( Penting )
Maksud
Pilihan Raya
· Proses
memilih wakil rakyat
· Pemilihan
dilakukan secara sulit
· Menggunakan
prosedur yang telus
· Pengiraan
undi dibuat secara terbuka
· Keputusannya
direkodkan
· Calon
yang mendapat undi terbanyak dikira menang
Fungsi
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR)
· Menentukan
sempadan pilihan raya
· Menjalankan
pendaftaran pemilih
· Mengendalikan
pilihan raya
· Menjamin
pilihan raya yang adil
· Menjamin
pilihan raya bebas
Jenis
Pilihan Raya
Pilihan
raya umum
· Diadakan
serentak di seluruh Malaysia
Pilihan
raya kecil
· Diadakan
apabila berlaku kekosongan mana-mana kerusi Parlimen atau Dewan Undangan Negeri
· Diadakan
dalam tempoh 60 hari bagi Semenanjung Malaysia dan 90 hari bagi Sabah dan
Sarawak
Keadaan
Yang Membolehkan Pilihan Raya Kecil Diadakan
· Kematian
wakil rakyat
· Perletakan
jawatan wakil rakyat
· Perlucutan
jawatan wakil rakyat
Syarat
Menjadi Calon Pilihan Raya
· Warganegara
Malaysia
· Berumur
21 tahun
· Bermastautin
di Malaysia
· Sempurna
akal
· Bukan
seorang muflis
· Tidak
memegang jawatan dalam perkhidmatan awam
· Tidak
disabitkan dengan kesalahan oleh mahkamah
· Tidak
pernah didenda melebihi RM 2 000.00
· Tidak
membuat akuan taat setia kepada negara luar.
· Tidak
pernah dihukum penjara lebih daripada 12 bulan
Kelayakan
Menjadi Pengundi Dalam Pilihan Raya
· Namanya
terdapat dalam Senarai Daftar Pemilih
· Berumur
21 tahun
· Warganegara
Malaysia
· Bermastautin
atau tidak bermastautin di Malaysia
· Tinggal
di mana-mana kawasan pilihan raya
· Mengundi
dalam sebuah kawasan pilihan raya sahaja
Proses
Pilihan Raya
· Menetapkan
tarikh penamaan calon dan pengundian
· Proses
penamaan calon
· Menyediakan
manifesto pilihan raya
· Melancarkan
kempen pilihan raya
· Mengumumkan
tempat mengundi dan mengira undi
· Memberi
kertas undi
· Membuang
undi
· Mengira
undi
· Mengumumkan
keputusan pilihan raya
Bab
8
Apakah
langkah-langkah yang telah diambil oleh kerajaan untuk mendaulatkan Bahasa
Melayu sejak mencapai kemerdekaan sehingga kini?
F1
Penubuhan Dewan Bahasa dan Pustaka(DBP)
F2
Melancarkan Minggu/Bulan Bahasa
F3
Slogan “Bahasa jiwa Bangsa”
F4
Sekolah menengah yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
F5
Sekolah Alam Shah, Sekolah Seri Puteri ,Sekolah Sultan Abdul Halim, Kedah
F6
Meluluskan Akta Bahasa Kebangsaan
F7
Bahasa pengantar di sekolah rendah Inggeris telah ditukarkan kepada bahasa
kebangsaan
F8
Penubuhan Universiti Kebangsaan Malaysia
F9
Bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar di semua sekolah menggantikan bahasa
Inggeris
F10 Bahasa
Melayu digunakan di mahkamah
b
F1
F2
c
F1
d
F1
F2
F3
F4
|
|
Berikan
bukti bahawa bahasa Melayu mampu menjadi bahasa ilmu
Penubuhan universiti
Kebangsaan Malaysia
Bahasa Melayu menjadi
bahasa pengantar bagi semua sekolah
|
|
Nyatakan
wawasan Dewan Bahasa dan Pustaka yang ditubuhkan pada tahun1956.
Untuk
menjadikan bahasa Melayu sebagai salah satu bahasa
utama
dunia
|
|
Kedudukan bahasa
Melayu semakin kukuh apabila Akta Bahasa Kebangsaan diluluskan pada tahun
1967.
Buktikan
pernyataantersebut.
Bahasa pengantar
sekolah Inggeris ditukar kepada bahasa kebangsaan
Penubuhan Universiti
Kebangsaan Malaysia menggunakan bahasa Melayu
Bahasa Melayu menjadi
bahasa pengantar di semua sekolah
Bahasa Melayu mula
digunakan di mahkamah
|
Apakah
objektif Dasar Kebudayaan Kebangsaan (DKK)
F1 Mengukuhkan perpaduan melalui kebudayaan
F2 Memupuk/memelihara keperibadian kebangsaan
F3 Memperkaya/mempertingkat kualiti kehidupan
F4 Aspek kemanusian/kerohanian diseimbang dengan pembangunan sosioekonomi
F5
Menjadi panduan dalam membentuk/mengekalkan identiti negara Malaysia
Prinsip
utama Dasar kebudayaan Kebangsaan (DKK)
F1
Kebudayaan rakyat asal rantau Melayu sebagai tunjang
F2
Unsur-unsur kebudayaan lain yang wajar dan sesuai boleh diterima
F3 Islam
sebagai unsur yang terpenting
Usaha
kerajaan untuk menggalakkan sukan di peringkat sekolah
F1
Sukan merupakan aktiviti kokurikulum yang sangat digalakkan
F2
Majlis Sukan Sekolah-Sekolah telah ditubuhkan
F3
Menyediakan kemudahan fizikal/padang/gelanggang di sekolah
F4
Menyediakan peralatan sukan di sekolah
F5
Menyediakan guru-guru yang mahir dalam bidang sains sukan
F6
Pemberian markah 10 peratus untuk aktiviti ko kurikulum
Bagaimanakah
aktiviti sukan mampu memupuk perpaduan kaum di negara ini
F1 Aktiviti
sukan tanpa mengira ideology
F2 Mampu
menyemarak semangat patriotik rakyat
F3 Aktiviti
tidak terhad kepada sesuatu kaum sahaja
F4 Peluang
terbuka seluas-luasnya kepada mereka yang berminat
F5
Penganjuran sukan SUKMA
F6 Aktiviti
sukan /kokurikulum di sekolah
Jelaskan
maklamat pelancaran Wawasan 2020 oleh Perdana Menteri Dato Seri Dr Mahathir
Mohamad
F1
Menjadikan Malaysia sebuah negara industri yang maju
F2
Menggunakan acuan sendiri
F3
Setanding dengan negara maju yang lain
F4
Kemajuan yang diharapkan bukan hanya kemajuan dari segi fizikal semata-mata
F5
Kemajuan yang ingin dicapai ialah kemajuan
bersepadu
Senaraikan
tiga daripada sembilan cabaran yang terdapat dalam wawasan itu.
F1
Membina bangsa Malaysia yang bersatu padu
F2
Membina masyarakat yang berjiwa bebas, tenteram dan berkeyakinan
F3
Memupuk dan membina masyaraakat demokratik yang matang
F4
Mewujudkan masyarakat yang bermoral dan beretika
F5
Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal dan bertoleransi Membina masyarakat
yang maju dan saintifik
F6
Mewujudkan masyarakat yang berjiwa penyayang
F8
Menjamin masyarakat yang adil dan saksama ekonominya Memupuk dan membina masyarakat
makmur
Pada
pendapat anda, apakah kekangan yang dihadapi oleh kerajaan dalam menjayakan
Wawasan 2020 itu ?
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
|
· Masalah
polarisasi kaum / perkauman
· Mewujudkan
identiti Malaysia
· Menyemai
perasaan Malaysia Boleh
· Masalah
masyarakat yang berfikiran sempit / tidak terbuka Menangkis gejala sosial
dari Barat
· Masalah
keruntuhan akhlak seperti buang bayi / bohsia /rempit / dadah /
· Masalah
buta huruf
· Mewujudkan
masalah celik ICT
· Mewujudkan
budaya bersaing di peringkat global tapi akar bertunjangkan negara sendiri
(glokal)
· Mewujudkan
masyarakat yang mencintai ilmu pengetahuan
· Melahirkan
budaya mencipta
· Menekankan
kepentingan agama dalam kehidupan
· Masalah
tidak menghormati generasi tua
· Masalah
minda kelas ketiga
· Masalah
merosakkan harta awam
· Mengagihkan
kekayaan negara secara adil
· Meninggikan
taraf hidup dan kualiti hidup rakyat
· Membasmi
kemiskinan /kemiskinan sifar
· Meningkatkan
pendapatan penduduk / negara
|
Sebagai
pelajar, bagaimanakah anda merealisasikan Wawasan 2020 ?
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F0
F11
F12
F13
|
Ø Menuntut
ilmu pengetahuan
Ø Mendalami
ilmu ICT
Ø Mempelajari
Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris
Ø Mempelajari
pelbagai bahasa asing
Ø Mengamalkan
perpaduan antara kaum
Ø Bersikap
boleh bertolak ansur / tidak mementingkan diri
Ø Memiliki
moral yang baik
Ø Mengamalkan
sikap penyayang tanpa mengira kaum
Ø Menjauhi
gejala tidak sihat / negatif
Ø Patuh
kepada ajaran agama
Ø Menghormati
nilai tradisi budaya bangsa
Ø Menerapkan
semangat Malaysia boleh dalam diri
Ø Mengikuti
peraturan dan undang-undang sekolah dan negara
|
Bab
9**************************** Bab Wajib
Dasar
Luar Malaysia
Jelaskan
ciri-ciri Blok Dunia berikut selepas tamat Perang Dunia Kedua.***
|
F1
Blok kapitalis merupakan negara demokratik
F2
Kerajaannya dipilih melalui pilihan raya
F3
Blok kapitalis memberi peluang perniagaan persendirian
F4
Blok kapitalis juga memberi peluang pemilikan persendirian
F5
Blok kapitalis menganjurkan kebebasan individu sepenuhnya
|
F1
Blok komunis diperintah oleh diktator
F2
Hanya Parti Komunis sahaja yang diiktiraf
F3
Bagi blok komunis perniagaan dimiliki oleh kerajaan
F4
Kerajaan komunis sahaja menguruskan perniagaan
F5
Blok komunis melindungi / mengawal kebebasan individu
Jelaskan
perkembangan perkembangan politik berikut selepas tamatnya Perang Dunia Kedua.
(i) Blok
Dunia****
F1
Kebuntuan dalam rundingan penyelesaian Perang Dunia Kedua
H1a
Menimbulkan bibit perpecahan
H1b
Blok dunia merupakan Negara-negara yang sehaluan
H2a
Bertindak secara bersama
H2b
Menjaga kepentingan ahli
H2c
Tampil dalam pelbagai bentuk
H2d
Sama berdasarkan aspek politik/ekonomi /geografi
H2e
Terbentuk semasa Perang Dingin berasaskan geopolitik
(ii) Perang
Dingin****
F1
Berlaku disebabkan perbezaan ideologi/fahaman politik
H1a
Persaingan kuasa antara berlaku blok kapitalis dengan blok komunis
H1b
Blok kapitalis diketuai oleh Amerika Syarikat
H1c
Blok Komunis diketuai oleh Soviet Union
F2
Tidak berlaku sebarang konflik bersenjata secara
langsung
H2a
Bersaing membuktikan kekuatan
H2b
Bersaing untuk menyebarkan pengaruh
H2c
Memajukan kepentingan masing-masing di Eropah/ Asia
H2d
Melalui propaganda/bantuan ekonomi/bantuan ketenteraan
F3
Negara Dunia ketiga mengamalkan sikap berkecuali
H3a
Kedua-dua blok berusaha mempengaruhi pegangan Negara-negara Dunia Ketiga
H3b
Tawaran bantuan pertahanan/ekonomi
H3c
Negara Dunia Ketiga menjadi rebutan dua kuasa besar/ Rebutan Amerika
Syarikat/Soviet Union/China
F4
Penubuhan NATO/Pakatan Warsaw/SEATO( South East Asia Treaty Organisation)
H4a
Berlaku perlumbaan senjata
Apakah
kesan daripada Perang Dingin?****
F1
Pembentukan blok dunia
F2
Yang terbahagi kepada blok kapitalis dan blok komunis
F3
Penubuhan NATO
F4
Penubuhan pakatan WARSAW
F5
Pembentukan Pertubuhan Perjanjian Asia Tenggara (South-East Asia Treaty
Organization / SEATO
F6
Berlaku perlumbaan senjata
F7
Negara Dunia Ketiga membina identiti sendiri
F8
Negara Dunia Ketiga tidak memihak kepada mana-mana blok
11
Huraikan faktor-faktor yang menentukan penggubalan
dasar
luar Malaysia berdasarkan aspek berikut
Faktor
Sejarah
F1
Menjalin hubungan dengan negara luar sejak Kesultanan Melayu Melaka
F2
Hubungan luar berbentuk hubungan perdagangan
seperti China, Arab,
Siam dan negeri-negeri di Kepulauan Melayu
F3
TerjIlan hubungan dengan negeri-negeri Melayu serumpun
F4
Malaysia menyertai negara-negara Komnwel
F5
Meneruskan hubungan diplomatik dengan Britain, Australia dan New Zealand
F6
Malaysia diancam komunis / Parti Komunis Malaya
F7
Ancaman menggugat keselamatan negara
F8
Dorong Malaysia amal dasar pro Barat dan anti komunis
F9
Malaysia belum mempunyai keupayaan pertahanan
Mana-mana 3 x 1 m
Faktor
Politik
F1
Malaysia mengamalkan sistem pemerintahan demokrasi berparlimen
F2
Malaysia berhak tentukan hala tuju dan masa depan sendiri
F3
Malaysia tekankan pemeliharaan kedaulatan negara-negara lain.
F4
Malaysia sokong Palestin mewujudkan keamanan di rantau Asia Barat
F5
Malaysia berpegang teguh kepada prinsip dan piagam PBB
yang menekankan usaha memelihara keamanan dunia
F6
Menyokong segala resolusi PBB dalam mencapai dan kekalkan keamanan dunia
Mana-mana 3 x 1
Faktor
Demografi
F1
Menjalin hubungan diplomatik dengan negara-negara Islam
sejajar dengan
penduduknya yang beragama Islam
F2
Islam tidak mengadakan hubungan diplomatik dengan negara Israel kerana menindas
penduduk Palestin
F3
Rakyat Malaysia terdiri pelbagai kaum dan agama
F4
Memberi kebebasan rakyat mengamalkan budaya hidup dan agama masing-masing
F5
Mengamalkan konsep perpaduan
F6
Komited terhadap hak asasi manusia
F7
Menentang dasar Apartheid yang diamalkan di Afrika Selatan
TF8
idak mengadakan hubungan diplomatik dengan negara tersebut
Mana-mana 3 x 1
(b)
Pada pandangan anda, mengapakah negara kita perlu terus
menjalin
hubungan
baik dengan negara luar?
F1
Mengekalkan kestabilan politik / negara /serantau/dunia
F2
Meningkatkan kerjasama/kemajuan/ekonomi
F3
Meningkatkan kemajuan sains / teknologi
F4
Memastikan kemajuan negara berterusan
F5
Menarik kemasukan pelabur-pelabur asing
F6
Memajukan bidang perindustrian/perladangan negara
F7
Meluaskan pasaran eksport keluaran negara
F8
Mendapat pertukaran teknologi
F9
Membantu mengekalkan keamanan dunia sejagat
F10
Mengelakkan pergolakan/pergeseran/krisis antara negara-negara
F11
Mengekalkan persefahaman
F12
Meneruskan hubungan diplomatik
F13
Membina semangat setiakawan
F14
Membuka peluang pekerjaan
F15
Membantu meningkatkan prasarana
F16
Menjalin kerjasama dalam bidang perubatan/kesihatan
( Mana-mana jawapan yang
munasabah)
(c)
Berikan cadangan anda untuk meningkatkan keberkesanan hubungan sesebuah negara
dengan negara lain
F1
Anggota perlu bersatu dalam menjaga kepentingan bersama
F2
Bantu membatnu bila diserang musuh
F3
Sering mengadakan mesyuarat
F4
Kerjasama dalam ekonomi
F5
Kerjasama pertahanan
F6
Kerjasama ekonomi
F7
Kerjasama politik
F8
Pertukaran budaya
F9
Hormati kedaulatan negara lain
F10
Bertindak satu suara
(
Mana-mana jawapan yang munasabah)
11.
|
(a)
|
Terangkan
faktor-faktor yang menjadi asas penggubalan dasar luar Malaysia?
|
||||||
Kod
|
Butiran
|
Markah
|
||||||
F1
|
Faktor sejarah
|
1
|
||||||
H1a
|
Hubungan dengan
negara luar terjalin sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka
|
1
|
||||||
H1b
|
Hubungan lebih
berbentuk hubungan perdagangan
|
1
|
||||||
H1c
|
Pada masa itu telah
terjalin hubungan Melayu serumpun di kepulauan Melayu
|
1
|
||||||
H1d
|
Setelah mencapai
kemerdekaan, Malaysia menyertai Komanwel
|
1
|
||||||
H1e
|
Meneruskan hubungan
diplomatik dengan Britain dan negara Komanwel lain
|
1
|
||||||
H1f
|
Ancaman komunis
mendorong Malaysia mengamalkan dasar pro-Barat dan anti komunis
|
1
|
||||||
F2
|
Faktor ekonomi
|
1
|
||||||
H2a
|
Malaysia mengamalkan
pasaran bebas
|
1
|
||||||
H2b
|
Menjalin hubungan
baik dengan negara-negara lain di dunia dalam usaha memajukan ekonomi
|
1
|
||||||
H2c
|
Sejak zaman British
lagi, Malaysia merupakan antara negara pengeluar utama bijih timah dan getah
|
1
|
||||||
H2d
|
Setelah merdeka,
Malaysia masih mengharapkan pasaran dan juga modal dari negara-negara
tersebut
|
1
|
||||||
H2e
|
Menjelang tahun
1980an, melalui Dasar Pandang ke Timur, pelaburan asing dari Jepun dan Korea
digalakkan
|
1
|
||||||
H2f
|
Malaysia juga
menjalin hubungan baik dengan negara-negara membangun dan negara Islam
|
1
|
||||||
H2g
|
Meningkatkan pasaran
barangan buatan Malaysia
|
1
|
||||||
H2h
|
Mengadakan pelaburan
di negara berkenaan
|
1
|
||||||
F3
|
Faktor politik
|
1
|
||||||
H3a
|
Malaysia berhak
menentukan hala tuju masa depannya sendiri
|
1
|
||||||
H3b
|
Menekankan
pemeliharaan kedaulatan negara-negara lain
|
1
|
||||||
H3c
|
Berpegang teguh
kepada prinsip-prinsip dan piagam PBB
|
1
|
||||||
H3d
|
Malaysia tegas dalam
pendiriannya menyokong semua resolusi PBB
|
1
|
||||||
F4
|
Faktor
geografi
|
1
|
||||||
H4a
|
Malaysia mempunyai
kedudukan yang strategik di Asia Tenggara
|
1
|
||||||
H4b
|
Bersempadan dengan
kebanyakan negara di rantau ini
|
1
|
||||||
H4c
|
Perairan menjadi
lokasi utama kapal-kapal perdagangan dunia
|
1
|
||||||
H4d
|
Meninggalkan kesan
terhadap keselamatan Malaysia
|
1
|
||||||
H4e
|
Keselamatan negara
serantau
|
1
|
||||||
F5
|
Faktor demografi
|
1
|
||||||
H5a
|
Menjalin hubungan
diplomatik dengan negara-negara Islam kerana majoriti penduduknya beragama
Islam
|
1
|
||||||
H5b
|
Malaysia tidak
mengadakan hubungan diplomatik dengan Israel
|
1
|
||||||
H5c
|
Rakyat diberikan
kebebasan sepenuhnya untuk mengamalkan budaya hidup dan agama
|
1
|
||||||
H5d
|
Malaysia komited
terhadap hak asasi manusia
|
1
|
||||||
H5e
|
Menentang keras Dasar
Aparteid di Afrika Selatan
|
1
|
||||||
[Mana-mana 8 x 1m]
|
[8m]
|
|||||||
(b)
|
Apakah
faedah yang diperolehi hasil penyertaan Malaysia dalam pertubuhan
ASEAN?
|
|||||||
Kod
|
Butiran
|
Markah
|
||||||
F1
|
Memastikan kestabilan
politik
|
1
|
||||||
F2
|
Menjalinkan kerjasama
dalam memajukan bidang pertanian
|
1
|
||||||
F3
|
Menjalin kerjasama
perdagangan
|
1
|
||||||
F4
|
Membangunkan sektor
perindustrian
|
1
|
||||||
F5
|
Meningkatkan taraf
hidup penduduk hasil kerjasama pelbagai bidang dalam ASEAN.
|
1
|
||||||
F6
|
Memastikan keamanan
di rantau Asia Tenggara
|
1
|
||||||
F7
|
Bebas daripada
campurtangan asing
|
1
|
||||||
F8
|
Meningkatkan hasil
eksport negara
|
1
|
||||||
F9
|
Memajukan bidang
penyelidikan
|
1
|
||||||
F10
|
Memajukan bidang
pendidikan
|
1
|
||||||
F11
|
Bekerjasama menjaga
keselamatan disempadan/perairan negara
|
1
|
||||||
F12
|
Meningkatkan KDNK
negara
|
1
|
||||||
F13
|
Penubuhan RECSAM di
Pulau Pinang/pusat serantau untuk sains dan matematik
|
1
|
||||||
F14
|
Menyelesaikan segala
permasalahan melalui semangat kerjasama.
|
1
|
||||||
(Mana-mana jawapan
munasabah)
|
||||||||
[Mana-mana 7 x 1m]
|
[7m]
|
|||||||
(c)
|
Sebagai
seorang memimpin, bagaimanakah anda dapat menjalinkan hubungan baik dengan
negara-negara serantau?
|
|||||||
Kod
|
Butiran
|
Markah
|
||||||
H1
|
Mengadakan hubungan
diplomatik
|
1
|
||||||
H2
|
Mengutamakan semangat
setiakawan
|
1
|
||||||
H3
|
Tidak campurtangan
dalam urusan negara jiran
|
1
|
||||||
H4
|
Mengutamakan rundingan
|
1
|
||||||
H5
|
Menyertai sukan
SEA/kerjasama dalam bidang sukan
|
1
|
||||||
H6
|
Mengadakan pertukaran
pelajar di peringkat sekolah dan pusat pengajian tinggi
|
1
|
||||||
H7
|
Kerjasama dalam
bidang kebudayaan
|
1
|
||||||
H8
|
Pertukaran maklumat
|
1
|
||||||
H9
|
Kerjasama dalam
bidang keselamatan
|
1
|
||||||
H10
|
Mengadakan kunjungan
hormat
|
1
|
||||||
(Mana-mana jawapan
munasabah)
|
||||||||
[Mana-mana 5 x 1m]
|
[5m]
|
|||||||
All The Best of Luck..
Anda Permata Hati Saya..
@Cikgu Sarah
No comments:
Post a Comment