PERATURAN PEMARKAHAN 1249/2
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
|
1
|
Tamadun Hwang Ho adalah tamadun terawal di China yang
memberikan sumbangan yang penting kepada peradaban
dunia.
|
||
(a)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
|
Senaraikan dua golongan dalam struktur sosial
masyarakat tamadun Hwang Ho.
Atasan
Bawahan
Hamba
Tentera
Petani
Pedagang
Artisan
Pegawai
kerajaan
Bangsawan
Golongan
agama
Pembesar
Raja
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
(b)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
|
Nyatakan dua contoh kepercayaan yang diamalkan oleh
golongan masyarakat dalam tamadun
Hwang Ho.
Animisme
Politeisme
Penyembahan
roh nenek moyang
Menyembah
tuhan syurga / Shang-Ti
Menyembah
tuhan bumi / Tu
Penyembahan
sungai / bukit / gunung
Percaya
kepada ramalan / tilikan tulang oracle
Percaya
kepada mandat daripada tuhan diberi kepada raja yang adil
Percaya
kepada konsep Yin dan Yang
Percaya
kepada konsep Feng Shui
[Mana-mana
2 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
(c)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
|
Apakah peranan kalendar dalam masyarakat Hwang Ho?
Menentukan musim menanam
Menentukan musim menuai
Menjalankan aktiviti harian
Menentukan
upacara perkahwinan
Perburuan
Pengkebumian
[Mana-mana
2 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
(d)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Senaraikan dua ciri negara kota Anyang dalam tamadun Hwang Ho.
Terletak di kawasan tanah tinggi Sg. Huan
Terdapat istana
Terdapat kuil
Terdapat pusat pentadbiran
Raja / pembesar / golongan agama tinggal di bandar
Terdapat tembok untung menghalang musuh
Bandar dikelilingi kawasan perkampungan
[Mana-mana 2 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
(e)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
|
pertanian kepada peradaban manusia hari
ini.
Pembinaan sistem pengairan / terusan
Teknologi pembajakan
Penciptaan cangkul
Penciptaan sabit
Menggunakan batas untuk penanaman
Peralatan pertanian daripada besi
[Mana-mana 2 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
|
Usaha orang Islam Madinah untuk menziarahi Makkah pada
tahun 628 M. telah membawa kepada terhasilnya Perjanjian Hudaibiyah antara
penduduk Islam Madinah dengan pihak Quraisy Makkah.
|
|||
2(a)
|
F1
F2
|
Nyatakan tujuan orang Islam menziarahi kota Makkah
pada tahun tersebut?
Mengunjungi Kaabah yang menjadi pusat ibadat orang
Islam
Makkah merupakan tempat asal bagi orang Muhajirin
tempat turunnnya wahyu Allah
[Mana-mana 2 x 1 m]
|
1
1
[2 m]
|
2(b)
|
F1
F2
F3
F4
F5
|
Mengapakah Uthman bin Affan dipilih untuk dihantar ke
Makkah setelah rombongan orang Islam dihalang memasuki kota Makkah?
Mempunyai ramai saudara mara di Makkah
Bersifat lebih matang berbanding sahabat lain
Usia yang lebih tua berbanding sahabat lain
Sifatnya yang lemah lembut
Mempunyai sikap tolak ansur
[Mana-mana 2 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
[2 m]
|
2(c)
|
F1 F2
F3
F4
F5
|
Senaraikan dua
kandungan Perjanjian Hudaibiyah.
Bersetuju mengadakan gencatan senjata selama 10 tahun
Kabilah
Arab yang lain bebas memihak kepada orang Islam Madinah atau orang Quraisy
Makkah
Orang
Islam hanya boleh mengerjakan umrah pada tahun berikutnya
Orang
Madinah yang memihak ke Makkah tanpa kebenaran penjaganya tidak perlu
dipulangkan ke Madinah
Orang
Makkah yang memihak ke Madinah tanpa kebenaran penjaganya perlu dipulangkan
ke Makkah.
[Mana-mana 2 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
[2 m]
|
2(d)
|
H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9
|
Jelaskan kepentingan Perjanjian Hudaibiyah?
Orang Islam berpeluang menunaikan haji pada tahun
berikutnya
Tempoh perdamaian membolehkan Nabi merangka program
dakwah Islamiah ke seluruh Semenanjung Tanah Arab secara aman
Suku Arab boleh
menganut sebarang agama tanpa halangan mana-mana pihak
Islam dapat berkembang dengan meluas
Selepas 2 tahun Perjanjian Hudaibiyah bilangan yang
memeluk Islam bertambah
Kandungan Perjanjian Hudaibiyah menggambarkan Islam
tersebar dengan aman
Melambangkan ketokohan Nabi sebagai pemimpin yang
unggul dan dikagumi
Persetujuan orang Quraisy Makkah menandatangani
perjanjian menunjukkan mereka mengiktiraf kerajaan Islam Madinah
Perjanjian Hudaibiyah menjada perintis ke arah
pembukaan semula kota Makkah kerana orang Quraisy Makkah telah melanggar isi
perjanjian
(Mana-mana yang munasabah)
[Mana-mana 2 x 1
m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
2(e)
|
H1
H2
H3
H4
|
Apakah iktibar yang boleh dicontohi daripada peristiwa
Perjanjian Hudaibiyah?
Menggunakan kebijaksanaan dalam menyelesaikan sesuatu
perkara
Menggunakan cara perundingan untuk menyelesaikan
masalah
Mematuhi sesuatu perjanjian yang telah dibuat/tidak
mungkir janji dalam perkara yang telah dipersetujui
sikap tidak menyerah kalah dalam mengharungi cabaran
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
[Mana-mana 2 x 1 m]
|
1
1
1
1
[2 m]
|
3
(a)
|
F1
F2
F3
|
Gerakan
Islah merupakan gerakan Kaum Muda yang berusaha mendorong masyarakat Melayu
untuk membetulkan pandangan mereka terhadap Islam.
Namakan dua
tokoh yang mempelopori Gerakan Islah.
Sheikh
Tahir Jalaludin
Syed
Syeikh al-Hadi
Dr.
Burhanuddin al-Helmy
[Mana-mana 1 x 1 m]
|
1
1
1
[1 m]
|
(b)
|
F1
F2
F3
F4
|
Senaraikan
dua akhbar yang menjadi saluran Gerakan Islah.
Al-Imam
Neracha
Idaran
Zaman
Pengasuh
[Mana-mana
2 x 1 m]
|
1
1
1
1
[2 m]
|
(c)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
|
Nyatakan
dua idea perjuangan Kaum Muda.
Menjana
ajaran dunia dari sudut kemajuan dunia
Gesaan
untuk memajukan ekonomi orang Melayu
Gesaan
untuk memajukan pendidikan orang Melayu
Gesaan
untuk memajukan politik orang Melayu
Gesaan
untuk memajukan sosial orang Melayu
Menyemai
sikap mengkritik penjajah
Mengkritik
raja Melayu / pembesar Melayu yang tidak berusaha untuk memajukan orang
Melayu
Menuntut
ilmu adab
Menuntut
ilmu pertukangan
Pandai
dalam ilmu pertukangan
Pandai
dalam ilmu pergaulan hidup
Pandai
dalam ilmu ubat-ubatan
[Mana-mana
2 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
(d)
|
F1
F2
F3
F4
|
Apakah
cabaran yang dihadapi oleh Kaum Muda dalam perjuangan mereka?
Tentangan
daripada fahaman Kaum Tua / alim ulama
Negeri-negeri
Melayu mengeluarkan undang-undang untuk menghalang pengaruh Kaum Muda
Kegiatan
dakwah di Negeri-negeri Melayu mesti mendapat keizinan sultan
Buku-buku
/ risalah Kaum Muda tidak dibenarkan dibawa masuk ke Negeri-negeri Melayu
[Mana-mana
2 x 1 m]
|
1
1
1
1
[2 m]
|
(e)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
|
Sekiranya
anda pengasas sebuah pertubuhan politik, apakah yang perlu anda lakukan untuk
menguatkan pertubuhan politik anda?
Cinta
akan negara
Berani
berkorban
Mencintai
keamanan
Memajukan
ekonomi
Menguasai
ilmu pengetahuan
(Mana-mana
jawapan munasabah)
[Mana-mana
3 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
[3 m]
|
SOALAN 4
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
|
1
(a)
|
H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9
H10
H11
H12
|
Negara Malaysia telah melaksanakan pelbagai dasar
pembangunan ekonomi dan sosial sejak merdeka hingga kini.
Senaraikan dua
dasar pembangunan ekonomi dan sosial yang dilaksanakan oleh kerajaan.
Dasar Ekonomi Baru
Rancangan Pembangunan Lima Tahun / Rancangan Malaysia
Dasar Pertanian Negara
Dasar Persyarikatan Malaysia
Dasar Penswastaan
Dasar Hala Tuju Cara Baru
Dasar Peningkatan Daya Pengeluaran Negara
Rukun Negara
Dasar Pendidikan Kebangsaan
Akta Bahasa Kebangsaan
Dasar Kebudayaan Kebangsaan
Sukan untuk perpaduan
(Mana-mana jawapan munasabah)
[Mana-mana 2 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
(b)
|
H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9
H10
|
Beri dua
langkah yang diambil untuk memajukan bahasa Melayu.
Termaktub dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu
Penubuhan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP)
Pelancaran Minggu Bahasa / Bulan Bahasa
Slogan “Bahasa Jiwa Bangsa”
Penubuhan sekolah menengah aliran bahasa Melayu
Akta Bahasa Kebangsaan diluluskan
Menjadi bahasa pengantar di sekolah Inggeris
Penubuhan Universiti Kebangsaan Malaya
Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di semua sekolah
Bahasa Melayu digunakan di mahkamah
(Mana-mana jawapan munasabah)
[Mana-mana 2 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2 m]
|
(d)
|
H1
H2
H3
H4
H5
H6
|
Bagaimanakah aktiviti sukan mampu memupuk perpaduan
nasional di negara kita?
Tidak mengehadkan penyertaan kepada kaum tertentu
Membuka peluang kepada sesiapa yang berminat
Berlatih dalam satu pasukan tanpa mengira kaum
Merancang strategi kemenangan bersama-sama
Dapat bekerjasama / bertoleransi dalam satu pasukan
Saling berkongsi kepakaran
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
[Mana-mana 3 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
1
[3 m]
|
(e)
|
H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
|
Jelaskan usaha yang perlu anda lakukan untuk menjayakan
dasar pembangunan negara.
Mengukuhkan perpaduan kaum
Memupuk semangat cintakan negara
Mematuhi undang-undang
Mengekalkan kestabilan politik
Memahami hak / peranan masing-masing
Mematuhi perlembagaan negara
Hidup saling bertolak ansur
(Mana-mana jawapan munasabah)
[Mana-mana 3 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
1
[3 m]
|
SOALAN 5
1 Perkembangan
kerajaan Maritim banyak didorong oleh semangat masyarakatnya untuk meneroka dan
berdagang dengan masyarakat di luar kawasannya.
(a) Terangkan peranan pelabuhan dalam
Kerajaan Maritim ?
[ 8 markah ]
F1 -
|
Berperanan
sebagai pelabuhan pembekal
|
H1a -
|
Pedagang
mendapatkan bekalan hasil tempatan seperti logam /emas / timah/ hasil hutan /
hasil laut / makanan
|
F2 -
|
Berperanan
sebagai pelabuhan kerajaan
|
H2a -
|
Menjadi
tempat berdagang kepada pedagang berhampiran
seperti Champa dan Langkasuka
|
H2b -
|
Pedagang
luar seperti Teluk Siam, Kemboja, Vietnam ,
|
H2c -
|
Pelabuhan
Kedah tua, Srivijaya terletak di kawasan perdagangan yang amat strategik
|
F3 -
|
Berperanan
sebagai pelabuhan entrepot
|
H3a -
|
Menjalin hubungan perdagangan dengan China dan India
|
H3b -
|
Membeli
barang daripada pedagang antarabangsa
|
H3c -
|
Mengedar
kepada pedagang yang datang dari kawasan sekitar dan kawasan taaluk
|
Muka Surat 80
(b) Mengapakah
penduduk kerajaan Maritim menjadi pelaut yang berjaya?
[ 4 markah ]
F1 -
|
Didorong
oleh semangat masyarakatnya untuk meneroka
|
F2 -
|
Semangat
berdagang dengan masyarakat luar
|
F3 -
|
Mereka
mahir membuat perahu dan kapal layar
|
F4 -
|
Perahu
digunakan untuk perdagangan jarak dekat
|
F5 -
|
Kapal
layar digunakan untuk perdagangan jarak jauh
|
F6 -
|
Mereka
mengetahui kaedah untuk menuju kesesuatu tempat berpandukan bintang di langit
|
Muka
Surat 80 – 81
(c) Jelaskan faktor yang membantu Srivijaya menjadi kuasa maritim pada abad ke
7 hingga abad ke 13.
[ 8 markah ]
F1 -
|
Memiliki
bala tentera laut yang besar
|
F2 -
|
Dianggotai
oleh pelbagai golongan rakyat termasuklah orang laut
|
F3 -
|
Tentera
laut ditugaskan mengawal perdagangan di Selat Melaka
|
F4 -
|
Tentera laut mengawal keselamatan kerajaan
|
F5 -
|
Menjalankan
dasar perluasan kuasa ke atas kawasan yang berhampiran
|
F6 -
|
Meluaskan kuasa di Jambi, Kedah Tua, dan pesisir pantai
Sumatera
|
F7 -
|
Menguasai laluan perdagangan Selat Melaka dan Selat
Sunda
|
F8 -
|
Kedudukannya strategik di Selat Melaka,
|
F9 -
|
Menjadi tempat persinggahan kapal yang berdagang
|
F10 -
|
Perdagangan di antara India dan China
|
F11 -
|
Di pelabuhan ini terdapat hasil dan barangan untuk
perdagangan antarabangsa
|
F12 -
|
Dibekalkan oleh kawasan pemerintahan dan kawasan
taklukan
|
F13 -
|
Mampu
menghasilkan kapal besar
|
F14 -
|
Menyediakan kemudahan seperti tempat membaiki
kapal/tempat penginapan/ penyimpanan barang
|
F15 -
|
Kemudahan mendapat bekalan makanan di kawasan
pemerintahan dan wilayah taklukannya
|
F16 -
|
Pengurusan di pelabuhan yang cekap
|
Esei
Soalan 5
(a) Terangkan peranan pelabuhan dalam Kerajaan Maritim ?
[
8 markah ]
F1 -
|
Berperanan
sebagai pelabuhan pembekal
|
H1a -
|
Pedagang
mendapatkan bekalan hasil tempatan seperti logam /emas / timah/ hasil hutan /
hasil laut / makanan
|
F2 -
|
Berperanan
sebagai pelabuhan kerajaan
|
H2a -
|
Menjadi
tempat berdagang kepada pedagang berhampiran
seperti Champa dan Langkasuka
|
H2b -
|
Pedagang
luar seperti Teluk Siam, Kemboja, Vietnam ,China Selatan hingga ke India dan
Barat
|
H2c -
|
Pelabuhan
Kedah tua, Srivijaya terletak di kawasan perdagangan yang amat strategik
|
F3 -
|
Berperanan
sebagai pelabuhan entrepot
|
H3a -
|
Menjalin hubungan perdagangan
dengan China dan India
|
H3b -
|
Membeli
barang daripada pedagang antarabangsa
|
H3c -
|
Mengedar
kepada pedagang yang datang dari kawasan sekitar dan kawasan takluk
|
(b) Mengapakah penduduk kerajaan Maritim
menjadi pelaut yang berjaya?
[
4 markah ]
F1 -
|
Didorong
oleh semangat masyarakatnya untuk meneroka
|
F2 -
|
Semangat
berdagang dengan masyarakat luar
|
F3 -
|
Mereka
mahir membuat perahu dan kapal layar
|
F4 -
|
Perahu
digunakan untuk perdagangan jarak dekat
|
F5 -
|
Kapal
layar digunakan untuk perdagangan jarak jauh
|
F6 -
|
Mereka
mengetahui kaedah untuk menuju kesesuatu tempat berpandukan bintang di langit
|
(c) Jelaskan
faktor yang membantu Srivijaya menjadi
kuasa maritim pada abad ke 7 hingga abad ke 13.
[
8 markah ]
F1 -
|
Memiliki
bala tentera laut yang besar
|
F2 -
|
Dianggotai
oleh pelbagai golongan rakyat termasuklah orang laut
|
F3 -
|
Tentera
laut ditugaskan mengawal perdagangan di Selat Melaka
|
F4 -
|
Tentera laut mengawal
keselamatan kerajaan
|
F5 -
|
Menjalankan
dasar perluasan kuasa ke atas kawasan yang berhampiran
|
F6 -
|
Meluaskan kuasa di Jambi,
Kedah Tua, dan pesisir pantai Sumatera
|
F7 -
|
Menguasai laluan perdagangan
Selat Melaka dan Selat Sunda
|
F8 -
|
Kedudukannya strategik di
Selat Melaka,
|
F9 -
|
Menjadi tempat persinggahan
kapal yang berdagang
|
F10 -
|
Perdagangan di antara India
dan China
|
F11 -
|
Di pelabuhan ini terdapat
hasil dan barangan untuk perdagangan antarabangsa
|
F12 -
|
Dibekalkan oleh kawasan
pemerintahan dan kawasan taklukan
|
F13 -
|
Mampu
menghasilkan kapal besar
|
F14 -
|
Menyediakan kemudahan seperti
tempat membaiki kapal/tempat penginapan/ penyimpanan barang
|
F15 -
|
Kemudahan mendapat bekalan
makanan di kawasan pemerintahan dan wilayah taklukannya
|
F16 -
|
Pengurusan di pelabuhan yang
cekap
|
Soalan
6
Soalan
7
7
(a)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
|
Masyarakat Melayu mula menggunakan
system mata wang sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi.
Jelaskan jenis mata wang yang
digunakan di Tanah Melayu sejak zaman tersebut hingga awal abad ke-20
Terdapat pelbagai mata wang primitif
digunakan di Tanah Melayu sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka.
Contohnya mata wang emas, perak dan
timah dikeluarkan di Melaka semasa pemerintahan Sultan Muzaffar Syah di
Melaka.
Dinar emas yang digunakan di Kelantan
dikenali sebagai Kijang.
Wang emas dan kupang emas digunakan
di Terengganu.
Jongkong tampang digunakan di Pahang.
Mata wang katun digunakan di Johor.
Mata wang timah Kedah berbentuk
seekor ayam jantan yang hinggap di atas beberapa cincin.
Pedagang Eropah menggunakan mata wang
asing di Tanah Melayu.
Contohnya mata wang Sepanyol.
Mata wang ini digunakan di
Negeri-Negeri Melayu dan Negeri Selat.
Mata wang ini bertahan selama 300
tahun.
Kerajaan British memperkenalkan wang
kertas Negeri-Negeri Selat.
Wang ini dikeluarkan oleh Lembaga
Pesuruhjaya Wang yang ditubuhkan pada 1897.
Hanya mata wang ini sahaja yang sah
digunakan di Negeri-Negeri Selat.
Mata wang kerajaan Melayu telah
terhapus.
Mana-mana
6 x 1
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[6m]
|
(b)
7 (c)
|
F1
H1a
H1b
H1c
H1d
H1e
H1f
F2
H2a
H2b
F3
H3a
F4
H4a
H4b
F5
H5a
F6
H6a
H6b
H6c
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
|
Kepesatan ekonomi Tanah Melayu telah
membawa kepada penubuhan institusi kewangan.Terangkan perkembangan institusi
kewangan di Tanah Melayu sehingga awal abad ke-20
Kepesatan ekonomi Tanah Melayu
mendorong pihak penjajah memperkenalkan institusi kewangan.
Bertujuan melicinkan urusan kewangan
Institusi kewangan menyediakan
kemudahan pinjaman kepada pelabur.
Bank memperkenalkan sistem kewangan
moden yang berorientasikan keuntungan.
Bank memperkenalkan kadar faedah yang
tinggi.
Dana dari luar dibawa masuk melalui
bank.
Bank menjadi agen pembayar kepada
pengimport dan pengeksport.
Merchantile Bank adalah bank pertama
di Tanah Melayu.
Bank Eropah mula dibuka di Tanah
Melayu selepas Perjanjian Pangkor.
Antaranya ialah The Chartered Bank,
Hong Kong and Shanghai Bank dan Algemene Bank Nederland.
Bank Eropah mengutamakan pedagang
Eropah.
Pedagang tempatan boleh mendapatkan
perkhidmatan bank Eropah melalui orang tengah (komprador).
Pemodal tempatan menubuhkan bank
mereka sendiri pada awal abad ke-20.
Kwong Yik Bank adalah bank tempatan
pertama ditubuhkan di Kuala Lumpur.
Diikuti oleh Bank of Malaya di Ipoh
1920 dan Ban Hin Lee 1935 di Pulau Pinang.
Bank perdagangan ditubuhkan di
Sarawak.
Antaranya Sarawak Chinese Banking
Corporation (1913) dan Ban Chiang Bank
Orang Melayu menubuhkan banknya
sendiri.
Bank Melayu pertama ialah Malay
National Banking Corporation (1947) di K. Lumpur
Bank ini menubuhkan cawangannya di
Temerloh dan Rembau.
Bank ini tidak bertahan lama.
Mana-mana
8 x 1 m
Apakah kesan pengenalan institusi
kewangan di Tanah Melayu?
Menjana pertumbuhan ekonomi negara
Menyediakan pinjaman kepada pelabur
Memajukan industri negara
Pengenalan sistem kewangan moden yang
berorientasikan kadar faedah yang tinggi.
Mempercepatkan kemasukan dana asing
Menggalakkan pelaburan asing
Mempercepatkan bayaran kepada
pengimport dan pengeksport.
Melicinkan urusan perdagangan
antarabangsa.
Meningkatkan keinginan untuk
menabung.
Mana-mana
6 x 1 m
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[8m]
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[6 m]
|
SOALAN 8
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
|
1
|
(a)
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
F20
F21
F22
F23
(b)
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
M
|
Terangkan ciri-ciri zaman gelap di Eropah
Kemerosotan dalam bidang ilmu pengetahuan , perdagangan, dan kehidupan di bandar
Pentadbiran pusat yang lemah
Kemunculan golongan baron (tuan tanah) yang berpengaruh
Kelembapan dalam bidang ilmu pengetahuan
Kegiatan ekonomi yang terhad
Sifat gereja yang mengongkong
Kemunculan sistem feudal
Kehidupan kacau bilau / peperangan / petani mencari perlindungan daripada
tuan-tuan tanah
Gereja amat berkuasa
Gereja memiliki hartanah yang banyak
Kegiatan gereja berfokuskan kegiatan amalan agama
Berfokus kepada pembelajaran keakhiratan sahaja
Gereja mengongkong kehidupan masyarakat
Aktiviti perdagangan diganggu oleh orang gasar
seperti Viking dan Magyar
Kawasan Mediterranean dikuasai oleh orang-orang
Islam
Memberi tumpuan kepada kegiatan pertanian
Kegiatan perdagangan terhad kepada perniagaan barangan pertanian
Aktiviti perniagaan barangan pertanian dikendalikan menerusi sistem barter
Penggunaan mata wang amat terhad
Orang Eropah tidak berdagang ke Timur Jauh
Mana-mana 6 x 1 m
Huraikan persamaan sistem feudalisme di Eropah dengan
sistem feudalisme yang terdapat dalam Kesultanan Melayu Melaka.
Terdiri daripada golongan pemerintah ( raja )
dan golongan yang diperintah ( rakyat/petani/hamba )
Raja sebagai penaung/ketua negara
Raja memiliki tanah secara mutlak
Pentadbirannya dibantu oleh pembesar
Pembesar terdiri daripada tuan tanah/ahli agama/golongan
tentera/bangsawan
Raja mengurniakan tanah kepada pembesar untuk ditadbir
Pembesar mendapat naungan / perlindungan daripada raja
Pembesar memberikan khidmat tenaga dan cukai kepada Raja
Golongan hamba memberi khidmat tenaga kepada golongan pembesar
Mana-mana 8 x 1 m
(c) Nyatakan iktibar yang boleh dijadikan
panduan daripada Zaman Gelap untuk mencapai kejayaan negara dan bangsa Malaysia
Menghargai ilmu
pengetahuan yang dimiliki
Membangunkan
ekonomi negara
Memantapkan
sistem pentadbiran negara
Pemerintah
memerintah dengan adil dan saksama
Menjaga hak asasi
rakyat
Rakyat perlu
bijak merancang masa depan
Menuntut ilmu
dalam pelbagai bidang
Mengukuhkan
institusi keagamaan
Meningkatkan
bidang pertanian negara
Mana-mana jawapan
munasabah
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
6m
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
8m
1
1
1
1
1
1
1
1
1
6m
|
Soalan
|
Butiran
|
|
9
|
Pemerintah
Thailand berjaya mengekalkan kemerdekaan negaranya daripada dijajah oleh
kuasa Barat.
|
|
a)
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
b)
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
c)
H1
H2
H3
H4
H5
H6
H7
H8
H9
H10
H1I
|
Nyatakan
pembaharuan yang dijalankan oleh Raja Mongkut dan Raja Chulalongkorn dalam
usaha mengekalkan kemerdekaan di
Thailand?
Sistem
birokrasi diperkenalkan oleh raja sendiri
Raja Mongkut
telah melantik 80 orang penasihat barat untuk mengetuai pelbagai jabatan
Melatih
pegawai-pegawai tempatan
Penasihat
kewangan dan pelabuhan serta polis dibawa dari Britian.
Penasihat
kastam dan ketenteraan dari Amerika Syarikat dan Perancis.
Raja
Chulalongkorn telah memperkenalkan Majlis Penasihat Rendah,
Majlis
Mesyuarat Tertinggi
Kabinet
Menteri.
Juruaudit dari
Britian dilantik
untuk
berkhidmat dalam Perbendaharaan Negara.
Pada tahun
1932, sistem raja berperlembagaan
diperkenalkan
bagi menggantikan sistem raja berkuasa mutlak.
Perubahan ini telah mengurangkan pengaruh pembesar tradisional dan institusi raja.
Jelaskan kesan pengenalan birokrasi barat terhadap sistem pentadbiran
di Indonesia?
Belanda membahagikan pentadbiran kepada dua
Pentadbiran pusat dan
pentadbiran tempatan.
Peringkat pentadbiran pusat diketuai oleh Gabenor
jeneral.
Manakala peringkat pentadbiran tempatan
dikendalikan oleh pembesar tempatan dengan pengawasan pegawai Belanda.
Penubuhan jabatan kerajaan
Seperti Jabatan pelajarand an Jabatan Pertanian.
Penubuhan Dewan temapatan
Sebagai penasihat pentadbiran Belanda tetapi tiada
kuasa dalam perundangan.
Penubuhan Volksraad.
Yang merupakan Majlis Rakyat yang dianggap sebagai
langkah ke arah kemerdekaan.
Penubuhannya hasil dariapda desakan Sarekat Isla
Apakah
iktibar yang boleh diambil daripada kejayaan
tokoh–tokoh nasionalisme untuk mencapai kegemilangan negara Malaysia.
(6 markah)
Seorang pemimpin yang berwibawa amat diperlukan.
Mempunyai pemimpin yang berani yang menanggung
risiko
Berpandangan jauh dalam memajukan negara
Memiliki pemimpin yang sentiasa menjaga kebajikan
rakyat.
Kerjasama antara pemimpin dengan rakyat akan
diperlukan
Pemimpin yang menguasai ilmu pengetahuan
meningkatkan maruanh negara
Pemimpin yang menguasai teknologi moden demi
persaingan negara
Pemimpin yang merancang untuk memiliki sistem
ketenteraan yang kuat
Bersikap kreatif dan invotif untuk kemajuan negara
Memupuk semangat cinta akan Negara dalam kalangan
rakyat
Pemimpin bersikap adil dan jujur dalam semua perkara.
(Mana-mana yang munasabah)
|
10
|
(a)
|
. Idea pembentukan Malaysia
telah dikemukakan sejak awal abad ke-19.
Jelaskan cadangan-cadangan yang
dikemukakan ke arah pembentukan Malaysia
|
|
Kod
|
Huraian
|
Markah
|
|
H1
|
Lord Brassey
mencadangkan Sarawak dan Sabah digabungkan dengan Negeri-Negeri Melayu dan
Negeri-Negeri Selat
|
1
|
|
H2
|
Sir Malcom
MacDonald mencadangkan Sarawak, Sabah, Singapura, Brunei dan Persekutuan
Tanah Melayu digabungkan
|
1
|
|
H3
|
Dato’ Onn
mencadangkan Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka dinamakan Malaysia
|
1
|
|
H4
|
Mengabungkan Sarawak, Sabah,
Brunei dan Singapura dengan Persekutuan Tanah Melayu
|
1
|
|
H5
|
Cadangan pembentukan Malaysia
daripada pemimpin Singapura datangnya daripada Lim Yew Hock,.
|
1
|
|
H6
|
David Marshall juga telah
mencadangkan pembentukan tersebut
|
1
|
|
H7
|
Lee Kuan Yew mendesak British
supaya mengabungkan
Singapura dengan Persekutuan Tanah Melayu
|
1
|
|
H8
|
Tuanku Abdul Rahman mengumumkan cadangan gagasan
Malaysia di Singapura
|
||
Mana-mana 6 x
1m
|
Mak
6
|
||
b)
|
. Terangkan langkah-langkah ke
arah pembentukan Malaysia
|
||
Kod
|
Huraian
|
Markah
|
|
F1
|
Tunku Abdul
Rahman telah mengadakan lawatan ke Sarawak/ Sabah/ Brunei
|
1
|
|
H1a
|
Untuk
menerangkan konsep/tujuan/matlamat penubuhan Malaysia
|
1
|
|
F2
|
Rundingan
telah dijalankan
|
1
|
|
H2a
|
Antara
pegawai kanan Persekutuan Tanah Melayu dengan pegawai British dari
Sarawak/Sabah/Singapura
|
1
|
|
F3
|
Hasilnya Jawatankuasa Perunding
Perpaduan Kaum (JPPK) ditubuhkan di Singapura
|
1
|
|
H3a
|
Berperanan menerangkan kepada
orang ramai tentang pembentukan Malaysia
|
1
|
|
H3b
|
Mengumpulkan
pandangan penduduk
|
1
|
|
H3c
|
Menggalakkan kegiatan ke arah pembentukan
Malaysia
|
1
|
|
H3d
|
Mesyuarat jawatankuasa telah berlansung di
Jesselton, Kuching, Kuala Lumpur dan Singapura
|
1
|
|
H3e
|
Brunei telah menghantar pemerhatinya
menghadiri tiga mesyuarat terakhir JPPK
|
1
|
|
F4
|
Suruhajaya
Cobbold ditubuhkan oleh kerajaan British
|
1
|
|
H4a
|
Ahli-ahli JPPK yang mengadakan mesyuarat sepakat
mengemukakan satu memorundum kepada Suruhanjaya Cobbold
|
1
|
|
H4b
|
Memberi
pertimbangan supaya pandangan/pendapat Sabah dan Sarawak dimasukkan ke dalam perlembagaan baru.
|
1
|
|
H4c
|
Suruhanjaya
Cobbold meninjau pendapat rakyat Sabah/Sarawak tentang gagasan Malaysia.
|
1
|
|
H4d
|
Menerima
memorandum yang dikemukakan oleh pelbagai pertubuhan
|
1
|
|
H4e
|
Membuat penilaian/mengemukakan cadangan kepada
British
|
1
|
|
F5
|
Jawatan
Antara Kerajaan (JAK) dibentuk untuk memperincikan cadangan dari Suruhanjaya
Cobbold
|
1
|
|
H5a
|
Pengerusi JAK/Tun Abdul Razak
mengunjungi Sabah/Sarawak bagi
menerangkan penubuhan Malaysia
|
1
|
|
H5b
|
Bermesyuarat
sebanyak 24 kali
|
1
|
|
H5c
|
Bagi
mewajarkan tentang kemasukan Sabah/Sarawak ke dalam Pesekutuan Tanah Melayu
|
1
|
|
H5d
|
Turut membincangkan
hak/kepentingan penduduk Sabah dan Sarawak ke dalam Malaysia
|
1
|
|
F6
|
Terdapat tentangan daripada
Indonesia dan Filipina
|
1
|
|
H6a
|
Perjumpaan
tiga pihak anatara Malaysia, Indonesia dan Filipina
|
1
|
|
H6b
|
Diadakan bagi
mengurangkan ketegangan
|
1
|
|
F7
|
Sidang kemuncak antara ketua
kerajaan ketiga-tiga negara bagi mencari jalan penyelesaian diadakan
|
1
|
|
H7a
|
Antara Tunku
Abdul Rahman/Presiden Soekarno dan Macapagal
|
1
|
|
H7b
|
Hasilnya
MAPHILINDO ditubuhkan
|
1
|
|
H7c
|
Ketiga-tiga
negara bersetuju mencari jalan penyelesaian
|
1
|
|
F8
|
Perwakilan
Malaysia ke Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu dibentuk / United Nations
Malaysia Mission (UNMM)
|
1
|
|
H8a
|
Dengan
bantuan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu
|
1
|
|
F9
|
Setiausaha
Agong PBB telah menghantar wakilnya, Lawrence Michaelmore
|
1
|
|
H9a
|
bersama-sama
tujuh orang wakil
|
||
H9b
|
Meninjau
sekali lagi pendapat rakyat Sabah/Sarawak
|
1
|
|
H9c
|
Hasilnya,majoriti
penduduk Sabah/Sarawak bersetuju menyertai Malaysia
|
1
|
|
H9d
|
Pengisytiharannya
pada 16 September 1963
|
1
|
|
Mana-mana 10
x 1m
|
Mak 10
|
||
c)
|
i. Bagaimanakah negara kita
menangani masalah penentangan terhadap idea penubuhan Malaysia.
[4
markah]
|
||
F1
|
Menjelaskan kepada penduduk
Sarawak / Sabah tentang Gagasan Malaysia.
|
1
|
|
F2
|
Bertindak balas terhadap
pencerobohan Indonesia ke atas Malaysia dengan bantuan tentera Komanwel.
|
1
|
|
F3
|
Menghantar deligasi ke Afrika
untuk menjelaskan masalah hubungan diplomatik antara Malaysia-Indonesia.
|
1
|
|
F4
|
Menyertai pertubuhan Maphilindo
untuk memulihkan hubungan dengan Filipina dan Indonesia.
|
1
|
|
F5
|
Menubuhkan Jawatankuasa Perunding
Perpaduan Kaum (JPPK) untuk menerangkan tentang Gagasan Malaysia.
|
1
|
|
F6
|
Menubuhkan Jawatankuasa Antara
Kerajaan (JAK) untuk menerangkan tentang penubuhan Malaysia.
|
1
|
|
Mana-mana 4 x
1m
|
Mak
4
|
||
ii. Cadangkan cara-cara yang boleh dilakukan oleh
generasi muda dalam mengekalkan kemerdekaan Malaysia
[4 markah]
|
|||
Kod
|
Huraian
|
Markah
|
|
H1
|
Mengekalkan
perpaduan kaum
|
1
|
|
H2
|
Penguasaan
ekonomi yang sama rata antara kaum
|
1
|
|
H3
|
Mengambil
iktibar/pengajaran daripada peristiwa lalu
|
1
|
|
H4
|
Meningkatkan pengetahuan
|
1
|
|
H5
|
Mengamalkan sikap tolerasi antara
kaum
|
1
|
|
H6
|
Menjalin
hubugan diplomatik dengan negara lain
|
1
|
|
H7
|
Menyertai
pertubuhan antarabangsa
|
1
|
|
Mana-mana
yang munasabah
|
|||
Mana-mana 4 x
1m
|
Mak
4
|
Soalan 11
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
|
(a)
|
Jelaskan
matlamat pembentukan Persatuan Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN)?.
[4 markah]
|
||
F1
|
Mengekalkan keamanan dan kestabilan politik di rantau
Asia Tenggara
|
||
F2
|
Menyelesaikan masalah pencerobohan Vietnam ke atas
|
||
F3
|
kampuchea untuk menjatuhkan Khmer Rouge.
|
||
F4
|
Vietnam telah bersetuju dengan ASEAN bagi membentuk
kerajaan demokratik campuran Kampuchea di bawah pimpinan Putera Norodom
Sihanouck.
|
||
F5
|
Tidak bersekongkol dengan mana-mana blok barat atau
timur bagi mengelakkan campur tangan
kuasa-kuasa besar
|
||
F6
|
Dalam mesyuarat pada tahun 1984, menteri-menteri luar
ASEAN telah memutuskan bahawa ASEAN ialah zon bebas senjata nuklear
|
||
(Mana-mana jawapan munasabah)
[Mana-mana
4x1 m]
|
4M
|
||
(b)
|
Terangkan
peranan dan sumbangan Malaysia dalam ASEAN.
[8 markah]
|
||
F1
|
Menganjurkan mesyuarat menteri-menteri luar ASEAN
|
||
H1a
|
Menandatangani Deklarasi Kuala Lumpur
|
||
H1b
|
Mengisytiharkan ASEAN sebagai ZOPFAN
|
||
F2
|
Mengadakan mesyuarat untuk membentuk kerajaan
demokratik campuran Kampuchea
|
||
F3
|
Mengisytiharkan ASEAN sebagai zon bebas senjata nuklear
|
||
F4
|
Membentuk kerjasama dalam projek-projek ASEAN
|
||
H4a
|
Kerjasama ekonomi melalui AFTA, Perundingan Ekonomi
Asia Timur dan melalui konsep ASEAN + 3.
|
||
F5
|
Kerjasama dalam bidang pendidikan
|
||
F6
|
Menubuhkan Tabung Kebudayaan ASEAN
|
||
H6a
|
Pertukaran rancangan televisyen dan radio
|
||
F7
|
Menyertai Sukan SEA dan mengadakan tahun melawat ASEAN
|
||
(Mana-mana jawapan munasabah)
|
|||
[Mana-mana
8x1 m]
|
8M
|
||
(c)
|
Sebagai pemimpin masa depan, apakah cadangan
anda untuk menjadikan ASEAN lebih berkesan di peringkat global.
[8 markah]
|
||
H1
|
Menjamin keselamatan rakyat
|
||
H2
|
Menjamin kedaulatan negara
|
||
H3
|
Menjadi warga global yang bertanggungjawab.
|
||
H4
|
Peka terhadap usaha memupuk kesejahteraan dunia.
|
||
H5
|
Mengukuhkan pertahanan
|
||
H6
|
Menghapuskan ancaman komunis
|
||
H7
|
Mewujudkan keamanan sejagat melalui kerjasama
antarabangsa
|
||
H8
|
Menggalakkan pembangunan ekonomi
|
||
H9
|
Menjadi pemangkin kemajuan ekonomi negara
|
||
H10
|
Menggalakkan pelaburan asing
|
||
H11
|
Meluaskan pasaran
|
||
H12
|
Mengamalkan pasaran bebas
|
||
H13
|
Membina rangkaian perdagangan
|
||
H14
|
Menjalin kerjasama pendidikan
|
||
H15
|
Memajukan prasarana perhubungan dan pengangkutan
|
||
(Mana-mana jawapan munasabah)
|
|||
[Mana-mana
8x1 m]
|
8M
|
No comments:
Post a Comment