PEMBENTUKAN
MALAYSIA
Jelaskan
langkah-langkah untuk pembentukan Malaysia
Mengadakan
lawatan ke Sarawak dan Sabah
untuk
menjelaskan tentang penubuhan Malaysia
Mengadakan
rundingan antara pegawai kanan Persekutuan Tanah Melayu
dengan
pegawai British di Sarawak dan Sabah
Menubuhkan
Jawatankuasa Perunding Perpaduan Kaum (JPPK).
Mengadakan
mesyuarat Jawatankuasa Perunding Perpaduan Kaum mengumpulkan pandangan tentang
pembentukan Malaysia.
Mengemukakan
memorandum kepada Suruhanjaya Cobbold
yang mengandungi pandangan rakyat Sarawak dan
Sabah
untuk
dimasukkan dalam perlembagaan.
Menubuhkan
Suruhanjaya Cobbold untuk meninjau pandangan rakyat Sarawak dan Sabah tentang gagasan
Malaysia.
Menubuhkan
Jawatankuasa Antara Kerajaan (JAK) untuk memperincikan cadangan-cadangan
Suruhanjaya Cobbold.
Jawatankuasa
Antara Kerajaan mengunjungi Sarawak dan Sabah untuk menerangkan penubuhan
Malaysia.
JAK
mengadakan mesyuarat mewajarkan kemasukan Sarawak dan Sabah
ke
dalam Malaysia dan membincang hak penduduk Sarawak dan Sabah.
Setiausaha
PBB menubuhkan perwakilan Malaysia ke PBB
untuk
meninjau pendapat rakyat Sarawak dan Sabah
Pada
pengetahuan sejarah anda , apakah manfaat yang
diperolehi daripada
pembentukan
Malaysia
Mempercepatkan
kemerdekaan negeri tersebut.
Mewujudkan
kestabilan politik di rantau Asia Tenggara.
Menghalang
penyebaran pengaruh komunis di wilayah Borneo
Mewujudkan
pasaran yang lebih luas bagi menggalakkan perkembangan industri pertanian.
Dapat
memanfaatkan sumber yang ada di negeri-negeri itu.
Mengimbangkan
jumlah kaum di kalangan negeri anggota.
Menggalakkan
pelaburan
Menggalakkan
perkembangan industri pertanian
Mewujudkan
kerjasama serantau dalam bidang ekonomi
Memajukan
negeri-negeri yang belum membangun
Kesepakatan
memajukan negeri masing-masing demi kepentingan bersama
Peristiwa hijrah orang Islam Makkah ke Madinah telah berlaku
pada 1 Rabiulawal bersamaan 12 September tahun 622 M.
(a)
Jelaskan maksud hijrah
Perpindahan dari satu tempat ke satu tempat yang lain
Perpindahan orang Islam dari Makkah ke Madinah
Usaha memperkukuhkan Islam
Strategi untukmenyebarkan Islam
Perjuangan untuk menegakkan
kebenaran dan meninggalkan keburukan dan kejahatan
Semangat ingin berubah
Perubahan sikap/ cara berfikir/ tingkah laku
(b)
Terangkan sebab-sebab Nabi Muhammad
s.a.w. bersama umat Islam dari Makkah berhijrah
ke Madinah.
(a)
Perintah Allah melalui wahyu
(b)
Allah menyatakan niat dan pakatan orang
Quraish unruk membunuh baginda
(c)
Perintah ini melalui surah al-Anfal
(d)
(e)
Untuk meneruskan penyebaran Islam
(f)
di Makkah ancaman daripada orang Quraisy menjejaskan
aktiviti penyebaran Islam
(g)
merupakan strategi Nabi Muhammad untuk
mengembangkan Islam
(h)
suasana aman di tempat baru akan memudahkan
lagi penyampaian dakwah membolehkan sebuah masyarakat Islam yang bersatu padu
dan sempurna
(i)
diwujudkan
(j)
(k)
Jemputan masyarakat Arab Madinah
(l)
yang sedang menghadapi pelbagai konflik
(m)
Suku Aus dan Khazraj sering bertelagah sesame
sendiri
(n)
ekonomi mereka dikuasai oleh orang Yahudi
(o)
(p)
Memerlukan pemimpin berkaliber seperti Nabi
Muhammad
(q)
untuk mengetuai kepimpinan mereka
(r)
untuk mendamaikan masyarakat Madinah
yang bermusuhan.
(c) Pada pandangan anda, apakah kepentingan
hijrah terhadap perkembangan Islam ?
Dakwah
Islamiah dapat dilakukan dengan aman dan tanpa berselindung.
Wujud
kedamaian suku Arab di Madinah
Menjalinkan
hubungan persaudaraan antara orang Islam Makkah dengan Madinah
Wujud
perpaduan penduduk Madinah yang terdiri
daripada pelbagai suku, budaya dan agama.
Nabi
Muhammad telah membina sebuah masjid iaitu Masjid al-Nabawi.
Memperkenalkan
kiraan tahun Hijrah dalam takwim Islam.
Menukar
nama Yathrib kepada Madinah al-Munawwarah/kota bercahaya.
Menunjukkan
sikap toleransi kaum dan tolong-menolong.
Hijrah
berjaya dengan sokongan dan pengorbanan
sahabat nabi Muhammad
Wanita
berperanan menggerakkan kemajuan sesebuah negara contohnya Asma’
Menunjukkan
ketabahan dan kebesaran jiwa Nabi Muhammad.
Menunjukkan
kebijaksanaan nabi Muhammad mengatur strategi perjuangan.
Membawa
penubuhan Negara Islam Madinah
Mewujudkan
Piagam Madinah untuk mentadbir Madinah
Soalan
|
|
Butiran
|
1(a)
|
m/s
30
|
Senaraikan dua golongan dalam struktur sosial
masyarakat tamadun Hwang Ho
Raja/ Pembesar/
Bangsawan/ Pegawai Kerajaan/ Petani/ Artisan/ Pedagang
/ Hamba
|
1(b)
|
m/s
31
|
Beri dua
kepercayaan yang diamalkan oleh masyarakat Hwang Ho
Animisme /Upacara korban /Politisme /Amalan
tilik/ramalan/tulang oracle
Menyembah tuhan syurga/ Menyembah tuhan bumi/ Penyembahan
sungai/bukit/gunung/ Penyembahahan
roh nenek moyang
|
1(c)
|
m/s
33
|
Apakah peranan kalendar dalam
masyarakat Hwang Ho?
Menentukan musim
menanam / Menentukan musim menuai
Menjalankan aktiviti harian /
Menentukan upacara perkahwinan
Perburuan/ Pengkebumian
|
1
(d )
|
m/s
29
|
Dua ciri
negara kota yang terdapat dalam tamadun Hwang Ho
Terletak di
kawasan tanah tinggi di Sungai Huan/ Terdapat istana
Kuil / Pusat
pentadbiran
Tempat tinggal
raja/pembesar/golongan agama
Dilengkapi
tembok pertahanan menghalang
pencerobohan musuh
Dikelilingi
perkampungan yang didiami oleh petani
|
1
(e)
|
|
Pada
pendapat anda, apakah kesan peninggalan Tamadun Hwang Ho kepada peradaban manusia kini?
Pemerintahan monarki/beraja / Gelaran maharaja
Sistem pengairan/terusan / Teknologi
pembajakan
Penciptaan peralatan pertanian/cangkul/sabit/besi
Penggunaan batas untuk untuk pertanian
Sistem tulisan digunakan oleh orang Korea dan Jepun
Pemujaan roh nenek moyang
Konsep Yin dan Yang
Feng Hsui
Tilik nasib
Pengamalan falsafah perang Sun Tzu diaplikasi dalam urusan perniagaan
|
a) Apakah
yang dimaksudkan dengan Zaman Gelap?
-
|
Eropah mengalami zaman mundur
|
-
|
Kejatuhan
empayar Rom di Eropah
|
-
|
merupakan
peringkat awal zaman Pertengahan
|
-
|
Eropah mengalami kemerosotan dalam
bidang ilmu
pengetahuan,
perdagangan dan kehidupan perbandaran
|
b) Senaraikan
dua ciri zaman gelap di Eropah .
-
|
Kemerosotan
dalam bidang ilmu pengetahuan/ perdagangan/ kehidupan di bandar
|
-
|
Pentadbiran pusat yang lemah
|
-
|
Kemunculan
golongan baron (tuan tanah) yang berpengaruh
|
-
|
Kelembapan dalam bidang ilmu
pengetahuan
|
-
|
Kegiatan ekonomi yang terhad
|
-
|
Sifat gereja
yang mengongkong
|
-
|
Kemunculan
sistem feudal
|
-
|
Kehidupan kacau bilau / peperangan / petani mencari
perlindungan daripada tuan tanah
|
|
|
(c) Nyatakan
kedudukan gereja dalam masyarakat Eropah
pada Zaman Gelap ?
-
|
gereja amat berkuasa
|
-
|
gereja memiliki hartanah yang banyak
|
-
|
kegiatan
gereja berfokuskan kegiatan amalan agama
|
-
|
berfokus kepada pembelajaran
keakhiratan sahaja
|
-
|
gereja mengongkong kehidupan
masyarakat
|
d) Mengapakah
pada zaman pertengahan kegiatan perdagangan tidak meluas ?
-
|
Aktiviti
perdagangan diganggu oleh orang gasar seperti Viking dan Magyar
|
-
|
Kawasan
Mediterranean dikuasai oleh orang-orang Islam
|
-
|
Memberi
tumpuan kepada kegiatan pertanian
|
-
|
Kegiatan perdagangan
terhad kepada perniagaan barangan pertanian
|
-
|
Aktiviti perniagaan barangan
pertanian dikendalikan menerusi
sistem barter
|
-
|
Penggunaan mata wang amat terhad
|
-
|
Orang Eropah
tidak berdagang ke Timur Jauh
|
(e) Pada pengetahuan sejarah
anda, mengapakah sistem feudalisme di Eropah dikatakan mempunyai persamaan
dengan ciri-ciri feudalisme yang terdapat dalam Kesultanan Melayu Melaka?
[3 markah]
-
|
Terdiri
daripada golongan pemerintah ( raja ) dan golongan yang diperintah ( rakyat )
|
-
|
Raja memiliki
tanah secara mutlak
|
-
|
Pentadbirannya dibantu oleh pembesar
|
-
|
Raja
mengurniakan tanah kepada pembesar untuk ditadbir
|
-
|
Pembesar mendapat naungan /
perlindungan daripada raja
|
-
|
Pembesar memberikan khidmat tenaga
dan cukai kepada Raja
|
-
|
Golongan hamba memberi khidmat tenaga
kepada golongan pembesar
|
(a) Maksud
renaissance ?
-
Istilah renaissance
berasal daripada perkataan Itali ‘renisciment’
-
Bermaksud “kelahiran semula”.
-
Merujuk kepada penghargaan semula ilmu yang dihasilkan
oleh cendekiawan Yunani dan Rom.
-
Kegemilangan tamadun yunani dan Rom yang tenggelam pada
Zaman Gelap telah dikembangkan semula pada Zaman Renaissance.
-
Menonjolkan keupayaan manusia berfikir untuk
menyelesaikan permasalahannya.
(b) Faktor
yang mendorong renaissance tercetus
di Itali.
-
Banyak bandar pelabuhan muncul di Itali.
-
Bandar itu menjadi pusat perdagangan antarabangsa.
-
Itali menjadi tempat persimpangan di Eropah.
-
Itali menjadi pusat pertembungan budaya, bahasa dan
agama.
-
Itali menjadi pusat perkembangan idea baru.
-
Di Itali banyak munculnya pedagang yang kaya.
-
Pedagang ini menggunakan kekayaan untuk mengindahkan
bandar.
-
Pedagang kaya menjadi penaung (patron) kepada
cendekiawan.
-
Golongan patron menarik seniman dan cendekiawan terbaik
ke bandar
-
Bandar-bandar di Itali berlumba-lumba mendapatkan tokoh
cendekiawan.
-
Cendekiawan yang berkunjung dari bandar ke bandar untuk
menyiapkan tugasan masing-masing telah membantu menyebarkan idea Renaissance.
-
Paus di Rom turut menjadi penaung kepada seniman dan
cendekiawan.
-
Mereka mengupah pelukis dan pengukir untuk mencantikkan
gereja.
(c) Tokoh renaissance
yang muncul di Itali.
-
Francesco Petrarch
-
Niccolo Machiavelli
-
Giovanni Bocaccio
-
Galileo Galilei
-
Leonardo da Vinci
-
Raphael
-
Michelangelo
(d) Sebab pihak berkuasa Gereja tidak berminat menaungi kegiatan ahli
sains dan matematik pada zaman renaissance
-
Ahli sains dan matematik mencabar pemikiran Gereja.
-
Perselisihan pendapat antara saintis dengan pihak Gereja
-
Saintis menggunakan kaedah empirikal dalam kajian mereka.
-
Saintis menekankan penggunaan akal dan logik
-
Gereja menekankan penjelasan tradisional.
[2 markah]
(e) Iktibar
yang boleh diambil daripada perkembangan pada Zaman Renaissance
-
Zaman Renaissance telah membangkitkan semangat inkuiri.
-
Semangat inkuiri mengutamakan keobjektifan dan
eksperimen.
-
Semangat inkuiri menyebabkan berkembangnya bidang
intelektual.
-
Zaman renaissance membawa perubahan dalam gaya hidup
masyarakat.
-
Manusia menzahirkan emosi mereka melalui muzik, lukisan
dan ukiran.
-
Perkembangan intelektual telah berjaya memupuk keyakinan
diri masyarakat.
-
Perkembangan intelektual menyebabkan masyarakat
mengutamakan pendidikan yang menekankan
pemikiran logik, saintifik, falsafah dan metafizik .
-
Perkembangan intelektual melahirkan manusia yang mampu
menggunakan pelbagai ilmu pengetahuan untuk memajukan kehidupan.
-
Perkembangan intelektual melahirkan sifat berani meneroka
perkara dan bidang baru untuk mencapai kejayaan dalam pelbagai bidang.
a) Mengapakah Gerakan
Reformation berlaku di Eropah pada abad
ke-16?
Berlaku kepincangan, rasuah dan penyelewengan
Gereja Rom telah fokus kepada pembangunan keduniaan
Amalan golongan penguasa Gereja Katholik tidak
selari dengan kitab Bible
masyarakat mempersoalkan kedudukan dan amalan
Gereja Katholik
Lebih cenderung mengamalkan gaya hidup pemerintah
Terdapat penyelewengan dengan penjualan sijil
Indulgences,/surat pengampunan
Tindakan Martin Luther menentang amalan Indulgences
Penciptaan mesin cetak oleh Johann Gutenberg
membolehkan Bible dihasilkan dalam masa yang singkat dengan harga yang murah.
b) Jelaskan kesan zaman Reformation di Eropah.
Agama Kristian berpecah kepada Katholik dan Protestan
Mazhab Protestan pimpinan Luther berkembang ke
Sweden,Denmark, Norway dan England
Di Switzerland gerakan pada mulanya dipimpin oleh
Huldreich Zwingli kemudian dipimpin pula oleh John Calvin
Berlaku perang keagamaan di Perancis
peperangan mengikut mazhab telah mengakibatkan kemusnahan
Kuasa gereja telah dicabar secara terbuka
Kuasa gereja terhadap monarki berkurangan
membebaskan diri daripada penguasaan Paus di Rom.
Mengikut pendapat anda, apakah ikhtibar yang
dapat diambil daripada peristiwa Reformation yang berlaku di Eropah.
Bersatu pendapat dalam semua perkara
Kesederhanaan dalam kehidupan
Kemusnahan akibat perang
Berpegang kepada ajaran agama
Mengelakkan rasuah dan penyelewengan
Sikap bertoleransi akan membawa kemajuan
Tidak bersikap fanatik
Perkara-Perkara Dalam Akta Malaysia Yang Dimasukkan
Ke Dalam Perlembagaan Malaysia.( hal : 155 )
Urusan
hal-ehwal luar menjadi tanggungjawab Kerajaan Persekutuan
|
Agama
Islam merupakan agama Persekutuan kecuali Sarawak dan Sabah tetapi agama lain
bebas diamalkan
|
Bahasa
Melayu merupakan bahasa kebangsaan tetapi bahasa Inggeris dan bahasa lain
masih boleh digunakan
|
Sarawak
dan Sabah, bahasa rasmi ialah Bahasa Inggeris sehingga 10 tahun selepas
hari Malaysia
|
Sarawak
dan Sabah diberikan kuasa mengawal hal-ehwal
imigresen dan perkhidmatan awam
|
Rakyat
bumiputera di Sarawak dan Sabah mendapat taraf yang sama dengan orang Melayu
di Persekutuan Tanah Melayu
|
No comments:
Post a Comment